هراس و نگرانی رژیم صهیونیستی از صادرات پهپاد ایران به تاجیکستان

  سرویس سیاسی-

مجری شبکه تلویزیونی «آی 24» در این برنامه تحلیلی به موضوع سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان سرلشکر «محمد باقری» به تاجیکستان و افتتاح خط تولید پهپاد تماما ایرانی «ابابیل» در پایتخت تاجیکستان‌ اشاره کرده و می‌پرسد:
«حالا اول از همه چرا تاجیکستان؟»


یک صهیونیست به نام «آریل اوسران» که به‌عنوان کارشناس در این برنامه حضور یافته در پاسخ می‌گوید: «خب یقینا این یک رخداد جالبی است. گویا ایران در پی بهبود روابط خود نه‌تنها با تاجیکستان بلکه با همه آسیای میانه است. در واقع ایران بیش از پیش در حال تمرکز روی شرق است. همان‌گونه که دیدیم توافق 25 ساله با چین امضا کرد ولی همان‌گونه که می‌دانید منافعی در هند و افغانستان نیز دارد.»
او در ادامه افزوده: «کل این بخشی از نگاه نوین رهبر عالی ایران، [آیت‌الله العظمی سید] علی خامنه‌ای به شرق است. به‌ویژه در رابطه با تاجیکستان، طی دو سه سال گذشته داد و ستد میان دو کشور 10 برابر افزایش یافته است و قطعا روابط دو کشور بسیار نزدیک‌تر می‌شود و اگر ما به این کارخانه جدید پهپادسازی نگاه کنیم واقعاً به‌نظر می‌رسد تهران در حال تلاش برای گسترش همکاری نظامی و دفاعی خود با دیگر کشورهاست و چه جایی بهتر از یک کشور فارسی‌زبان دیگر. بنابراین ما می‌بینیم که ایران نه‌تنها در حال صادر کردن توانمندی‌های خویش است بلکه در حال صادر کردن نفوذ خود به بخش بیشتری از شرق است.»
مجری برنامه می‌پرسد: «آیا شما هم می‌گویید که این چیزی است که اسرائیل و دیگر کشورهای خاورمیانه ضرورتا باید نسبت به آن نگران باشند و چشم از آن برندارند؟»
کارشناس صهیونیست در پاسخ اظهار می‌دارد: «قطعا نباید چشم از آن برداشت. اگرچه این مایه نگرانی است ولی نه در این نقطه از زمان. همان‌گونه که شما هم مطرح کردید این کارخانه پهپادهای ابابیل2 را خواهد ساخت که برد آن به 200 کیلومتر می‌رسد. این پیشرفته‌ترین پهپادی نیست که ایران در زرادخانه خود دارد مانند شاهد و کمان ولی چیزی که اینجا قابل توجه است این است که در گذشته ایران به‌طور معمول پهپادهای نیروهای نیابتی خود را در عراق، لبنان، یمن، سوریه فراهم می‌کرد ولی این نخستین همکاری در سطح دولتی است. منظورم این است که نگاه کنید ایران چه کسی را برای افتتاح این کارخانه فرستاده است. ایران رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که یک مقام رسمی نظامی است یعنی «محمد باقری» را فرستاده است. آنها فرمانده سپاه پاسداران، «حسین سلامی» را نفرستاده‌اند و این اقدامی است که به نحوی نشان می‌دهد آنها می‌خواهند این کار را آشکارا و در سطح رسمی انجام دهند تا نشان دهند ایران یک کشور عادی است[!] که می‌تواند با دیگر کشورها در زمینه نظامی و بازرگانی همکاری کند و می‌خواهند این امر را به نمایش بگذارند که تحریم‌های آمریکا همه دانش فنی آنها را به‌ویژه در زمینه پهپادی نابود نکرده است.»
لازم به ذکر است که دو صهیونیست‌ اشغالگر که به زور سرزمین مردمانی را غصب کرده‌اند و روی آن خاک‌ اشغال شده بنای رژیمی جعلی را ریخته‌اند که کشتارهای صبرا و شتیلا یکی از نمونه‌های جنایات ددمنشانه آنهاست در این برنامه چند بار این جملات را به کار می‌برند که «می خواهند وانمود کنند ایران کشوری عادی است» واقعاً مضحک و خنده دار است.
سپس مجری برنامه می‌گوید: «بله درست است. این چیزی است که آنها تلاش می‌کنند تا نشان دهند و بگویند که کشوری رو راست هستند و نمی‌خواهند خودشان را پشت چیزی مخفی کنند و تو گفتی که این مقداری به‌خاطر راهبرد نگاه به شرق است. آیا شما موافقید که این با پیشروی راهبرد جهانی ایران سازگار است؟»
کارشناس برنامه در پاسخ اظهار می‌دارد: «خب من فکر می‌کنم آنها تلاش می‌کنند تا همه تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نگذارند. آنها می‌کوشند تا سیاست‌های خود را متنوع کنند چرا که آنها تجربیات ناخوشایندی با غرب داشتند همچون تحریم‌ها و مطمئنا آنها بهترین را در غرب ندیده‌اند پس آنها می‌کوشند تا سیاست خود را متنوع کنند بازارهای تازه‌تری را برای فعالیت بیابند. این همچنین می‌تواند بخشی از راهبرد ایران برای گسترش نفوذ خود در آسیای میانه که ناحیه‌ای کلیدی در کنار افغانستان سنی و چین است، باشد. پس می‌خواهند جای پای خود را در آنجا تقویت کنند و تلاش می‌کنند وارد بازی شوند ولی در کل این اقدامی آشکار و در سطح رسمی است که از سوی سپاه پاسداران انجام نگرفته است و لذا برای نشان دادن این است که ایران کشوری عادی است و می‌تواند وارد روابط بازرگانی و معمولی شود.»
مجری در این بخش از برنامه می‌گوید: «درست است. جالب اینجاست که وقتی نگاه می‌کنیم که کجای منطقه ایران نفوذ دارد یا ممکن است افول کند... تو پیشتر گزارشی در این‌باره تدوین کردی که درباره اظهارات پادشاه اردن بود که می‌گفت: ایران دارد جای پای خود را در سوریه گسترش می‌دهد درست جایی‌که اسرائیل نگران است. خب همین‌جا تمومش می‌کنیم.»
نقش مهم «پهپاد‌ها» در راهبرد نظامی ایران
همچنین موضوع افتتاح کارخانه ساخت پهپاد ایرانی «ابابیل» در تاجیکستان مورد توجه یک سایت تحلیلی آمریکایی نیز قرار گرفته است.
یک وبگاه تحلیلی آمریکایی به‌تازگی در تحلیلی پیرامون تاسیس کارخانه ساخت پهپاد ایران در تاجیکستان کشور همسایه ایران نوشت، ایران در پی تقویت روابط با تاجیکستان کشور فارسی‌زبان همسایه خود است و پهپادها نقش بزرگی در راهبرد نظامی ایران دارند.
وبگاه «المانیتور» در تحلیلی به قلم «آدام لوسنت» نوشت، ایران در تاجیکستان از کارخانه تولید پهپاد رونمایی کرد. کارخانه‌ای در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان هواپیماهای بدون سرنشین «ابابیل-۲» تولید خواهد کرد.
سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه این کارخانه گفت: «ما در موقعیتی هستیم که جدا از تامین نیاز داخلی، می‌توانیم تجهیزات نظامی را به کشورهای متحد و دوست صادر کنیم تا به افزایش امنیت و صلح پایدار کمک کنیم.»
نویسنده در بخش دیگر این تحلیل نوشت، پهپادهای ابابیل ایران برای اهداف جنگی ساخته شده‌اند. بنابر گزارش «اندیشکده صلح» ایالات متحده، برخی از هواپیماهای بدون سرنشین ایران مورد استفاده توسط گروه‌های هوادار این کشور قرار دارند.
در بخش دیگر این مطلب با‌ اشاره به اهمیت ساخت این کارخانه در تاجیکستان آمده است، ایران در سال‌های اخیر به‌دنبال بهبود روابط با تاجیکستان بوده، همان‌طور که با سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز در پی تقویت روابط بوده است. در ماه فوریه، مقام‌های هر دو کشور متعهد شدند که تجارت دوجانبه را به ۵۰۰ میلیون دلار در سال افزایش دهند. تجارت بین  ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۱ میلیون دلار رسید که نسبت به ۵۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
در انتهای این گزارش نویسنده با تمرکز بر‌ترس رژیم موقت صهیونیستی از توان پهپادی ایران نوشت، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ایران برای عملیات نظامی این کشور در خاورمیانه بسیار مهم است. مقامات اسرائیلی نگرانند که ایران پهپادهایی را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار دهد، زیرا یک پهپاد حزب‌الله چندی قبل حریم هوایی اسرائیل را نقض کرد.
یک اندیشکده آمریکایی نیز اخیرا در مطلبی به توسعه روابط نظامی ایران و چین و سفر مقامات نظامی چین به تهران پرداخت و نوشت، با توجه به رشد ساخت پهپادهای بومی، ایران نیازی به خرید پهپاد از چین ندارد، اما  دو کشور می‌توانند برای ارتقا پهپادهای خود به تبادل دانش بپردازند.
اندیشکده «میدل ایست» نوشت، ایران قادر است پهپادهای خود را در داخل تولید کند و پهپادهای چینی در حال حاضر منحصراً توسط دشمنان تهران استفاده می‌شود. گزارش‌ها حاکی از حمایت چین از تولید بومی وسائل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در کشورهای خلیج فارس است، از جمله اخیراً سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید پهپادهای نظامی بین چین و عربستان سعودی صورت گرفته است. از سویی دیگر، با توجه به پهپادهای ارزان قیمت و باکیفیت چین و انتقال بالقوه و دانش امکان همکاری دوجانبه در این زمینه بین ایران و چین وجود دارد.
سایر اخبار این روزنامه
آمریکا: ایران با افزایش تولید واردات گندم را 24 درصد کاهش می‌دهد از سواد اینستاگرامی تا علم شوفری! (یادداشت روز) اخبار ویژه آمریکا دیگر قدرت بلامنازع نیست 25 سال آینده مثل امروز نخواهد بود کشف ۳ هزار تن کالای اساسی احتکاری طی ۳ روز هراس و نگرانی رژیم صهیونیستی از صادرات پهپاد ایران به تاجیکستان شهادت یکی از پاسداران مدافع حرم در اقدام جنایتکارانه تروریست‌ها گام مهم دولت در برکناری مدیران ناکارآمد لزوم برخورد جدی‌تر با «بانیان وضع موجود» نقل‌قول غلط از الجزیره درباره دیدار امیر قطر با رهبر انقلاب افشای صورت‌های مالی 55 هزار میلیارد تومانی 132 شرکت بخش عمومی نمایندگان مجلس از پیگیری طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و گنج‌ها» منصرف شدند بیمه طلایی معلمان احیا شد دستگیری شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با رژیم صهیونیستی آسمان پرستاره و پرحماسـه خو نین‌ شهر آمریکا: ایران با افزایش تولید واردات گندم را 24 درصد کاهش می‌دهد آمریکا: ایران با افزایش تولید واردات گندم را 24 درصد کاهش می‌دهد