« ابتکار» دلایل کاهش قیمت خودرو و وضعیت بازار را بررسی کرد خودرو در سراشیبی قیمت؟

کیمیا نجفی
امیرحسن کاکایی می‌گوید: چیزی که این روزها در بازار مشاهده می‌کنم مقداری نوسان بوده که کاملا طبیعی است و ناشی از نوسان ارزش ریال است.
بررسی بازار خودروی پایتخت در روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه حاکی از روند نزولی قیمت‌ها، به‌ویژه در خودروهای داخلی و مونتاژی داشت به گونه‌ای که پراید ۱۱۱ به زیر ۲۰۰ میلیون تومان بازگشت.
برخی از فعالان بازار از شروع کاهش قیمت خودرو طی هفته گذشته خبر می‌دهند، به گفته آنها جدی شدن بحث واردات یکی از اصلی‌ترین دلایل آغاز کاهش قیمت در این بازار است. بر اساس گزارشی از ایرنا در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۳۱ حدود ۱۷۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) بین ۱۹۹ تا ۲۰۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۹۴ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۲۰۳ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۱۳ میلیون تومان، کوئیک آر (دو رنگ) ۲۲۸ میلیون تومان و ساینا ۲۱۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۲۹۹ تا ۳۰۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (مدل ۹۹) ۳۴۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار (مدل ۱۴۰۰) ۳۵۷ میلیون تومان، سمند ال. ایکس بین ۲۹۸ تا ۳۰۰ میلیون تومان، رانا ۲۹۱ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۳۰۵ میلیون تومان، پژو پارس با موتور تی. یو۵ حدود ۳۷۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۳۹۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک (مدل ۱۴۰۰) حدود ۵۶۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.


خودرو همچنان گران است
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با اشاره به وضعیت قیمت‌ها در بازار گفته است: «قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما همچنان نسبت به اوایل سال جاری، قیمت‌ها بالا بوده و منطقی نیست.»
سعید موتمنی در گفت‌و‌گو با مهر در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: «بازار خودرو در رکود سنگینی قرار دارد؛ به گونه‌ای که فروشنده خودرو زیاد است اما به دلیل انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو، خریداران تمایلی به خرید ندارند و از خرید عقب‌نشینی کرده‌اند تا ببینند آینده چه می‌شود. قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما همچنان نسبت به اسفند ماه سال گذشته و اوایل سال جاری، قیمت‌ها بالاست و منطقی نیست.»
مردم فریب فضاسازی‌ها را نخورند
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به خبرها درخصوص کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر به «ابتکار» گفت: اول باید اشاره کنم که قیمت‌ها در روز یکشنبه افزایشی شد و به نظر می‌رسد که گاهی اوقات برخی از رسانه‌ها خبرسازی می‌کنند. در یک ماه گذشته قیمت دلار شروع به بالا رفتن کرد. البته فقط دلار نبود و شاهد افزایش قیمت خیلی از کالاها طی یک ماه گذشته بودیم. در کنار این افزایش‌ها، قیمت خودرو نیز افزایش یافت اما در یک هفته گذشته دلار با نوسان قیمت همراه بود و در مقابل قیمت خودرو نیز نوسانی شد. اگر نوسانات ادامه‌دار باشد بدون شک قیمت خودرو نیز با نوسان همراه خواهد بود.
وی با اشاره به نوسان در بازار افزود: چیزی که این روزها در بازار مشاهده می‌کنم مقداری نوسان بوده که کاملا طبیعی است و ناشی از نوسان ارزش ریال است. مثلا چند روز پیش صحبت‌های امیدوارکننده از وین مخابره شد و سبب کاهش جزیی قیمت‌ها در بازار خودرو شد اما وقتی این امیدواری‌ها تکذیب می‌شود قیمت‌ها افزایشی خواهد شد بنابراین نباید نوسانات جزئی را خیلی مهم بدانیم.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: من دائما تاکید می‌کنم که مردم عادی مراقب خبرسازی‌ها و فضاسازی‌ها در این مقطع خاص باشند. متاسفانه عده‌ای دائما به دنبال فضاسازی هستند و می‌گویند که قرار است قیمت‌ها به شدت سقوط پیدا کنند تا مردم دستپاچه شوند و همین مسئله باعث می‌شود که فروشندگان برای فروش خودرو خود پیش قدم شوند. به هرحال خیلی از مردم عادی طی سال‌های اخیر برای حفظ ارزش سرمایه خود نه برای دلالی اقدام به خرید خودرو کرده‌اند.
کاکایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بررسی وضعیت بازار خودرو در ماه‌های آتی گفت: من معتقدم قیمت‌ها بالا خواهد رفت، البته اینکه چه مقدار بالا برود مهم نیست اما در مجموع ما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
وی اظهار کرد: اکنون بودجه‌ای که طراحی و در کشور اجرا می‌شود به شدت تورم‌زا است، دستمزدها افزایش چشم‌گیری داشته، تعرفه‌های گمرکی به دلیل حذف ارز ترجیحی چندین‌برابر شده است، مالیات‌ها را بالا می‌برند، قیمت برق، گاز و.. برای صنعت افزایش خواهد یافت، اصلاح قیمت کالاهای اساسی نیز سبب افزایش هزینه عمومی خانوارها می‌شود و این مسئله حتما تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد این در حالی است که قیمت نفت نیز در دنیا افزایش یافته است که نتیجه آن افزایش قیمت حمل و نقل خواهد بود بنابراین با توجه به این مسائل کالایی همانند خودرو افزایشی خواهد بود.
وی در پایان گفت: اگر چند روز کاهش قیمت را در بازار خودرو داریم نوسان بوده و پس از چند روز دوباره بالا می‌رود بنابراین نمی‌توان گفت افت قیمت ادامه‌دار خواهد بود.