نادران رقيب قاليباف؛دست پايداري ها به رياست نمي رسد

آرمان ملي: سخنگوي فراکسيون انقلاب اسلامي مجلس گفت: ديروز نادران به صورت رسمي و طي نامه‌اي براي انتخابات رياست مجلس اعلام کانديداتوري کرد. ولي اسماعيلي، با اشاره به انتخابات هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: از صبح يکشنبه ثبت نام کانديداهاي انتخابات هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در فراکسيون انقلاب اسلامي آغاز شده و کانديداها مي‌توانند تا عصر دوشنبه اسامي خود را به ما اعلام کنند. وي افزود: عصر سه‌شنبه نيز مجمع عمومي فراکسيون انقلابي مجلس تشکيل جلسه مي‌دهد و نتيجه رأي‌گيري درباره گزينه‌هاي هيات رئيسه مجلس در مجمع عمومي، صبح چهارشنبه در اختيار صحن علني مجلس قرار مي‌گيرد. سخنگوي فراکسيون انقلاب اسلامي مجلس شوراي اسلامي تأکيد کرد: اميدوارم کساني که رأي لازم را براي انتخابات هيات رئيسه مجلس در فراکسيون انقلاب اسلامي نمي‌آورند، به تعهد خود پايبند باشند و ديگر در صحن علني مجلس براي انتخابات هيات رئيسه کانديدا نشوند. اسماعيلي درباره گزينه‌هاي تصدي رياست مجلس در اجلاسيه سوم مجلس يازدهم، بيان کرد: ديروز الياس نادران به صورت رسمي و طي نامه‌اي براي انتخابات رياست مجلس شوراي اسلامي اعلام کانديداتوري کرد. محمدباقر قاليباف هم براي حضور در انتخابات رياست مجلس اعلام آمادگي کرده است. وي اظهار داشت: هنوز نماينده ديگري براي انتخابات رياست مجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي نکرده است.
جبهه پايداري چه برنامه‌اي دارد
بايد توجه داشت تعداد پايداري‌ها در مجلس به آن اندازه‌اي نيست که بتوانند با راي، نامزد خود را به رياست برسانند، علاوه براين، خود اعضاي جبهه پايداري هم با يکديگر، اختلاف و تعارض سياسي دارند. انتخابات هيات رئيسه مجلس يازدهم برگزار خواهد شد، اين درحالي است که هنوز نامزدهاي هيات رئيسه و به‌ويژه رياست مجلس، اعلام رسمي نشده و بازار گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي داغ است. نکته بارز اين دوره از انتخابات، جدا کردن راه جبهه پايداري از اصولگرايان است و موضع گيري اعضاي اين جبهه و نمايندگان نزديک به آنان، گوياي عزم پايداري‌ها براي کنار زدن قاليباف و نشاندن نامزد مطلوب خود، روي صندلي رياست بهارستان است. اما نکته اينجاست که تعداد پارلمان نشينان پايداري و نمايندگان حامي آنان، در حدي نيست که قادر باشند آراي لازم براي پيروزي نامزد مطلوب خود را کسب کنند، درعين حال، برخي ناظران تاکيد دارند با توجه به دو متغير برخي ماجراها از سويي و غيرقابل پيش بيني بودن رفتار مجلس انقلابي، نمي‌توان پيروزي حتمي يا حداقل بي‌دردسري را براي قاليباف پيش بيني کرد. خبرآنلاين نوشت: ابراهيم نکو، نماينده اصلاح‌طلب ادوار مجلس در ارزيابي انتخابات هيات رئيسه مجلس يازدهم، احتمال تغيير قاليباف را «خيلي بعيد» مي‌داند و با استناد به دلايلي احتمال سکانداري پايداري‌ها در بهارستان را «منتفي» مي‌داند. گفت‌وگوي ابراهيم نکو نماينده دوره نهم مجلس را بخوانيد:
در آستانه انتخاب هيات رئيسه مجلس هستيم، پيش‌بيني‌تان از وضعيت قاليباف در اين انتخابات چيست ؟


همان طور که در ادوار گذشته هم شاهد بوديم خيلي کمتر اتفاق افتاده که شخصي در قامت رئيس مجلس بوده باشد و وسط دوره تغيير کند. ضمن اينکه مجلس يازدهم، مجلس يکدستي است و نمايندگان عضو تيم قاليباف يا حامي او و نيز نمايندگاني که منتقد قاليباف هستند اما او را بهتر از گزينه‌هاي ديگر مي‌دانند، تعداد بالايي هستند و با آراي خود مي‌توانند، مسير رياست مجدد قاليباف را هموار کنند.
درواقع، معتقديد رياست مجلس تغيير نخواهد کرد؟
احتمال تغيير رئيس مجلس را بسيار بعيد مي‌دانم و با توجه به توضيحي که درباره فضاي کنوني بهارستان دادم، انتخاب نامزد ديگري به رياست مجلس، منتفي است و باز، قاليباف رئيس مجلس خواهد شد.
ظاهرا اعضاي جبهه پايداري براي رياست مجلس خيز برداشته‌اند، احتمال پيروزي آنها چقدر است؟
تعداد پايداري‌ها در مجلس به آن اندازه‌اي نيست که بتوانند با راي، نامزد خود را به رياست برسانند، علاوه براين، خود اعضاي جبهه پايداري هم با يکديگر، اختلاف و تعارض سياسي دارند. بنابراين، پايداري‌ها خيلي راحت نمي‌توانند رياست مجلس را به دست بگيرند زيرا آنها هم وحدت لازم را ندارند و هم تعداد آراي‌شان کافي نيست، پس تصاحب رياست مجلس از سوي پايداري‌ها، منتفي است.
طبق خبرها و گمانه زني‌هاي غيررسمي، الياس نادران و مرتضي آقا تهراني از طيف پايداري نامزد رياست مجلس خواهند بود...
به همان دلايلي که اشاره کردم، هر گزينه پايداري، شانسي براي رياست مجلس ندارد، به‌ويژه آنکه نمايندگان مي‌دانند مواضع تند پايداري‌ها درقبال تحولات و نيازهاي کنوني و مهم کشور و جامعه، به نفع کليت مجلس و کارنامه نمايندگان نيست و حتي همسويي مجلس و دولت را نيز مختل مي‌کند زيرا پايداري‌هاي تندرو، مطالباتي از مجلس و دولت دارند که تحقق آنها، نه ممکن است و نه به نفع دولت و مجلس. با چنين رويکردي، اگر پايداري‌ها، رياست مجلس را در دست بگيرند، مي‌توانند حواشي زيادي ايجاد کنند و به تنش‌ها دامن بزنند و اين دقيقا، نکته‌اي است که نمايندگان، توجه دارند.