ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان و درس عبرتی که از پلاسکو گرفته نشد فاجعه «متروپل»

آبادان شهری که 8 سال در جنگ تحمیلی مقاومت و داغ زخم‌های بسیاری را دید روز دوم خرداد دچار یک حادثه دلخراش شد. حادثه‌ای که به نظر می‌رسد می‌توانست تکرار نشود.
حادثه در ساختمان 10 طبقه متروپل تداعی کننده حادثه پلاسکو در سال 95 است. حادثه‌ای که البته هنوز ابعاد دقیق آن روشن نشده اما ظاهرا پیش از این نسبت به عدم ایمنی آن هشدارهایی داده شده بود. حالا به نظر می‌رسد پلاسکو درس عبرت مناسبی برای سایر نقاط حادثه خیز نشده است.
روز گذشته بخش‌هایی از ساختمان بزرگ «متروپل» در آبادان فرو ریخت که بر اثر این حادثه تاکنون ۵ نفر فوتی، شماری مجروح و تعدادی زیادی نیز زیر آوار گرفتار شده‌اند. پیش‌تر هشدارهایی درباره ناایمن بودن این ساختمان مطرح شده بود.
طبق گزارش‌ها به دلیل ریزش بخش‌هایی از ساختمان 10 طبقه اداری‌ـ‌تجاری متروپل، برای ایمن‌سازی، خیابان اصلی امیری آبادان مسدود شد.


به گفته اهالی این منطقه، در این حادثه شماری مجروح شدند و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شده و طبق مشاهدات ‌ساختمان به صورت کامل تخلیه شد و طبق گفته اهالی، شدت این حادثه به قدری بود ‌که ساختمان‌های اطراف به شدت لرزیدند.
شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر استان خوزستان در این ارتباط با بیان اینکه ‌ساعت 12:30 روز دوم خرداد ماه، گزارش حادثه ریزش ساختمان تجاری 10 طبقه متروپل در شهرستان آبادان منطقه ته لنجی امیری اعلام شد، اظهار کرد: چهار تیم امدادی از شهرستان‌های خرمشهر، ماهشهر و شادگان همراه با 2 تیم سگ‌های زنده‌یاب و خودروهای ست‌نجات به محل حادثه اعزام و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی صحنه آغاز شده است.
‌وی تصریح کرد: تیم واکنش سریع استان و همچنین بیش از 50 نیروی امدادی از شهرهای همجوار برای اعزام به محل حادثه آماده باش هستند.
فرماندار آبادان نیز که با بیان اینکه آمار دقیقی از تلفات در حال حاضر وجود ندارد، گفت: ساختمان در حال ساخت بوده است و احتمال تلفات به دلیل حضور در منطقه مسکونی را دارد.
فرماندار آبادان تصریح کرد: دستور تخلیه مناطق اطراف ساختمان داده شده است.
به گفته فرماندار آبادان این ساختمان در حال ساخت بوده و به دلیل ازدحام منطقه وقوع تلفات ممکن است ولی تا کنون آمار دقیقی در دست نیست.
هرچند گفته می‌شود که تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 5 نفر جان باخته‌اند که احتمالا تعداد تلفات جانی بیشتر باشد.
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: یک مورد حادثه ریزش ساختمان 10 طبقه در آبادان به سامانه 125 سازمان اورژانس کشور گزارش شده است.
وی با بیان اینکه 5 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در صحنه حضور دارند، ادامه داد: این حادثه تاکنون دو مصدوم داشته است و احتمال افزایش مصدومان نیز وجود دارد.
سخنگوی اورژانس کشور گفت: تیم‌های اورژانس نیز از اهواز به محل حادثه اعزام شده‌اند.
اعزام یک بالگرد و آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس
عارف اصل شرهانی مدیر روابط عمومی اورژانس استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پی فرو ریختن برج متروپل در آبادان اورژانس خوزستان در حالت آماده باش قرار گرفت.
وی از اعزام یک بالگرد و آماده‌باش پایگاه‌های اورژانس استان خوزستان در پی بروز این حادثه خبر داد.
شرهانی گفت: 20 دستگاه آمبولانس و 3 دستگاه اتوبوس به محل حادثه اعزام شدند و کلیه نیروهای ستادی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه اهواز نیز به آبادان اعزام شد.
شرهانی با بیان اینکه از تعداد کشته‌ها و مصدومین اطلاعاتی در دست نیست، گفت: در این ساختمان واحدهای مسکونی قرار داشت.
اعلام آماده باش به دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز و آبادان
درپی بروز حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان تمام بیمارستان‌های اهواز و آبادان به حالت آماده باش درآمدند. به برخی پزشکان اعلام شده برای خدمات جراحی و اورژانسی به آبادان اعزام شوند و همچنین برخی بیماران نیز برای درمان به شهرهای مجاور به ویژه اهواز اعزام خواهند شد.
برخی قطعات ساختمان بر روی خودروهای پارک شده یا عبوری از محل ریخته که سبب افزایش احتمال تلفات خواهد شد.
بازداشت پیمانکار و مالک ساختمان متروپل آبادان
درپی ریزش ساختمان در دست احداث متروپل در آبادان، رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با کلیه مرتبطین و مسببین حادثه را صادر کرد.
دهقانی ‌اظهار کرد: ساختمان چند طبقه در دست احداث در آبادان ریزش کرد که بلافاصله رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در صحنه حاضر و دستورات مقتضی جهت رسیدگی به موضوع صادر شد.
وی همچنین از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا در کنار رئیس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کند.
5 کشته و 25 مصدوم درپی ریزش ساختمان در آبادان
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز، درباره آخرین وضعیت حادثه ریزش ساختمان 10 طبقه در آبادان با اشاره به آخرین آمار مصدومان و جانباختگان حادثه ریزش آوار گفت: تاکنون متاسفانه 5 نفر جان باخته‌اند.
وی با بیان اینکه اورژانس منطقه در آماده‌باش کامل قرار دارد، افزود: تا این لحظه 25 نفر در این ریزش مصدوم شده‌اند و هنوز آمار دقیقی از مصدومان در دست نیست‌.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: اما شمار کشته شدگان با توجه به مسدود شدن ساختمان‌های اطراف و یا ریزش آوار برج بر روی تعدادی از عابران و خودروهای حاضر در محل همچنان وجود دارد.
دستور ویژه وزیر کشور به استاندار خوزستان درپی ریزش یک ساختمان مسکونی
وزیر کشور به دنبال حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در شهرستان آبادان، در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد.
احمد وحیدی در این تماس تلفنی از صادق خلیلیان خواست، با به کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود.
وی همچنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور داد همه امکانات خود را در این زمینه به کار بگیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند.
علاوه بر این، وزیر کشور خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضایی شد.
اعزام تیم حرفه‌ای امداد و نجات آتش‌نشانی تهران به آبادان
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز اعلام کرد: ‌اخبار حادثه ساختمان متروپل شهر آبادان سبب نگرانی افکار عمومی و به خصوص مردم عزیز خوزستان شده است، تیم زبده و حرفه‌ای امداد و نجات آتش نشانی شهرداری تهران با همراهی اعضای شورا آماده کمک و اعزام به آبادان است. برای این عزیزان دعا می‌کنیم.
تخریب 40 درصدی برج متروپل
فرماندار آبادان درباره تازه ترین وضعیت ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل در این شهر گفت‌: تعداد فوتی‌های حادثه ریزش متروپل 5 نفر و مصدومان آن 27 نفر است؛ حدود 30 تا 40 درصد ساختمان تخریب شده است.
دستور ویژه رئیس جمهوری برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان
رئیس جمهوری که در سفر عمان به سر می‌برد، به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه‌های امداد و نجات سازمان آتش نشانی تهران برای امداد به آسیب‌دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به کار گیرد.
به گزارش ایسنا، در پی ریزش ساختمانی در شهر آبادان که سبب فوت و مجروحیت شماری از هموطنان‌مان شده است، رئیس دفتر رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور و استاندار خوزستان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت حادثه، دستور رئیس جمهور مبنی بر بسیج تمامی امکانات برای رسیدگی فوری به سانحه دیدگان و آواربرداری را ابلاغ کرد.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی که برای دیدار و گفت‌وگو با پادشاه عمان به مسقط پایتخت این کشور سفر کرده، به محض اطلاع از بروز این حادثه در آبادان به معاون اول رئیس‌ جمهوری ماموریت داد ضمن به‌ کارگیری تمامی امکانات محلی و ملی، شخصا این موضوع را با اختیارات کامل به منظور تسریع در آواربرداری و نجات جان افراد زیر آوار مانده و رسیدگی به مصدومان حادثه، مدیریت و پیگیری کند.
رئیس جمهوری دستور داد با توجه به اعلام نیاز استاندار خوزستان، نیروهای امدادی و امکانات لازم برای آواربرداری و امداد، از سازمان آتشنشانی تهران به صورت فوری به آبادان اعزام شوند و همچنین برای شناسایی تخلفات منجر به این حادثه نیز به صورت عاجل اقدام شود و برخورد شدید و غیرقابل اغماض با متخلفان در دستور کار قرار بگیرد.
رئیس جمهوری ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های جان‌باختگان که طبق گزارش‌ها غالبا از کارگران زحمتکش بوده‌اند، دستور داد رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها در اولویت قرار بگیرد و گزارش روند امدادرسانی برای وی ارسال شود.
دستور معاون اول رئیس جمهوری برای رسیدگی فوری به مصدومان حادثه آبادان
معاون اول رئیس جمهوری بر لزوم رسیدگی فوری به حادثه ریزش ساختمان ده طبقه در مرکز شهر آبادان و خارج کردن سریع مصدومان از زیر آوار تاکید کرد.
محمد مخبر بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه را صادر کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.