متهم کرسنت در دادگاه

گروه سیاسی/ مسعود ستایشی، سخنگوی جدید قوه قضائیه در نخستین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران، مبادله زندانی ایرانی - سوئدی با حمید نوری را رد کرد و در ادامه هم از وزیر نفت دولت روحانی گفت که برای پاسخ به اتهاماتش راهی دادگاه شده است. در نشست دیروز سخنگوی دستگاه قضا، خبرنگاری درباره زمان اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی یا احتمال مبادله او با حمید نوری پرسید. نام احمدرضا جلالی پزشک ایرانی - سوئدی که به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در ایران بازداشت و به اعدام محکوم شده، مدتی است که با احتمال صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری، به خبرها بازگشته است. حکم حمید نوری کارمند سابق قوه قضائیه که با ادعای واهی تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین در کشور سوئد زندانی و در دادگاه همان کشور هم محاکمه شده، قرار است تا تیرماه امسال صادر شود و از همین‌رو گمانه‌زنی‌ها برای تبادل این دو زندانی بین ایران و سوئد محتمل به‌نظر می‌رسد. با این حال سخنگوی قوه قضائیه خلاف این موضوع را گفت و در این خصوص توضیح داد: فرایند رسیدگی به اتهامات احمدرضا جلالی به پایان رسیده و حکم شرعی در خصوص ایشان صادر شده و پرونده در مرحله اجرای رأی است. او گفت که مسأله مبادله نیست؛ لذا بحث اجرا را داریم و در اختیار دادستان مربوطه است.
وی با طرح این پرسش که وضعیت احمدرضا جلالی مشخص است ولی حمید نوری کجاست و چه سرنوشتی پیدا کرده است. ادامه داد: موازین قانونی و حقوقی در حوزه داخلی و بین‌المللی در خصوص حمید نوری صورت نگرفته و جای اعتراض است. شرایط حمید نوری تحت تأثیر القائات گروهک منفور معاندین با جمهوری اسلامی و با انگیزه سیاسی است.‌ ستایشی در ادامه توضیحات خود گفت: از آقای نوری حق دسترسی به وکیل را منع کردند که جزو حقوق مسلم دادرسی‌ها است.‌ ما در زندان دغدغه چه داریم و دیگران چه می‌کنند؟ برای جامعه بین‌الملل متأسفم. قریب ۲۰ روز تماس تلفنی آقای نوری را قطع کردند و دو سال در انفرادی است و اجازه ملاقات ندادند و منع کردند. اینها حقوق بشری است که از آن تعریف می‌کنند و تعریف آن را در شرایط نوری می‌بینیم. ستایشی تأکید کرد: مبادله‌ای وجود ندارد. وضعیت حمید نوری وخیم است؛ چشم‌هایش ناراحتی دارد. او گفت که مظلومیت آقای نوری را باید تبیین کنیم‌؛ چراکه آنهایی که دم از حقوق بشر می‌زنند، موجبات شرمندگی را فراهم‌ آوردند.
آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کرسنت
ستایشی در ادامه این نشست خبری، به پرونده کرسنت که نام متهمی همچون بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت قبل در آن قرار دارد، اشاره کرد و خبر از حضور وی در دادگاه برای پاسخگویی به اتهامات داد. سخنگوی دستگاه قضا گفت: این پرونده در دادگاه کیفری یک استان تهران مطابق موازین قانونی در حال رسیدگی است و فرد مورد نظر نیز در دادگاه حضور یافته و فرایند رسیدگی ادامه دارد. او گفت که به محض حصول نتیجه و اتخاذ تصمیم در دادگاه مربوطه و قطعیت آن، نتیجه اعلام خواهد شد. سخنگوی دستگاه قضا در خصوص استعلام اتهامات بیژن زنگنه هم گفت: بحث کارشناسی به‌طور کامل صورت گرفته است و در روزهای آینده جلسات بعدی تشکیل و نتایج حاصله اعلام خواهد شد.​​​​​​​