نفـــس ها با ريزگردها تنــــگ شد...

آرمان ملي: با وجود هشدارهاي سازمان هواشناسي، گردوغبار تنفس را براي ميليون‌ها نفر سخت کرده و حالا عرصه براي تنفس مردم غرب و جنوب کشور به‌حدي تنگ شده که آمار مراجعات آنها به مراکز اورژانس، به شدت افزايش پيدا کرده است. اما در ابعاد کمتر اين گردوغبار به شهر تهران نيز رسيد و باعث تعطيلي اين کلانشهر نيز شد. گردوغبار زماني‌که با آلودگي هواي اين شهر، ادغام شد سبب گرديد که تهران آلوده‌ترين شهر جهان شود. طبق اطلاعات سامانه رتبه بندي کيفيت هواي شهرهاي جهان، روزگذشته تهران با شاخص آلودگي 277 واحد در رتبه يک آلوده‌ترين شهرهاي جهان قرار گرفته بود. اطلاعات سامانه کنترل کيفيت هواي تهران شاخص آلودگي در مناطق 13، 6، 2، 20، 19، 21، 9 و 12 روي عدد 500 واحدي است. اين آمار درحالي منتشر مي‌شود که استان‌هاي خوزستان، ايلام و کرمانشاه و شهرهاي مرزي با کشور عراق، به‌حدي خاک در آسمان است که تا مردم تا چند قدمي خود را نمي‌بينند. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسي استان تهران، اين وضعيت تا روز پنجشنبه (5 خرداد) ادامه دارد و گاهي همراه با وزش باد نسبتا شديد تا شديد و خيزش موقت گردوخاک به‌ويژه در نيمه‌جنوبي و غربي استان پيش‌بيني مي‌شود.
افزايش مراجعه به مراکز اورژانس
در اين ميان، طبق گزارش‌هاي مردمي صدها نفر در استان‌هاي مختلف دچار مشکل قلبي و ريوي شده‌اند و همين امر سبب شده در بسياري از ميادين اصلي شهرهايي نظير کرمانشاه، گيلانغرب، اروميه، تهران، اهواز، آبادان، خرمشهر و... اورژانس مستقر شده است. رئيس مرکز اورژانس تهران با بيان اينکه شهروندان مي‌توانند در صورت احساس تنگي نفس، دو بيني، سردرد، سرگيجه، تهوع و... به عوامل اورژانس مراجعه کنند يا با شماره تلفن 115 تماس بگيرند، اظهار کرد: «در صورت مراجعه شهروندان به مشکل آنها رسيدگي و اقدامات لازم انجام مي‌شود، همچنين در صورت نياز به خدمات بيشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درماني انتقال مي‌دهند. پيش‌تر شاهسوني، رئيس گروه سلامت هوا و تغيير اقليم مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت گفته بود: «مواجهه طولاني مدت با آلاينده ذرات معلق PM2,5 در کشور سالانه باعث بروز 41 هزار و 700 مورد مرگ زودرس مي‌شود. »
ديپلماسي براي مشکل ريزگرد


در شرايطي که منشأ اين گردوغبار کشور عراق و سوريه است، سخنگوي وزارت اموز خارجه اعلام کرده است: «ايران به عراق براي حل مشکل ريزگردها پيشنهاد همکاري داده است.» در اين ميان، يک کارشناس محيط زيست در گفت‌وگو با «آرمان ملي» معتقد است که بحران ريزگرد در روزها، ماه‌ها و سال‌هاي آينده افزايش پيدا خواهد کرد و منجر به َنابودي بسياري از اراضي ملي و طبيعي ايران خواهد شد. آنطور که اسماعيل کهرم گفته است: «همين ريزگردها سبب خالي شدن و مهاجرت مردم از استان‌هاي غربي و جنوبي کشور به مرکز و شمال ايران خواهد شد. سال‌هاست که بيان مي‌شود حل مشکل ريزگردها نيازمند مشارکت کشورهاي منطقه است اما تاکنون اين اتفاق رخ نداده است. درگيري‌هاي داخلي و جنگ در کشورهاي خاورميانه، سبب شده محيط زيست در اولويت چندم آنها قرار بگيرد. از سوي ديگر اختلافات سياسي، اين نوع بحران‌هايي که دود آن مستقيم به چشم مردم مي‌رود را معلق کرده است.» وي در ادامه مي‌افزايد: «بحران اقليمي ريزگردها که اين روزها نه‌تنها کشور ما، بلکه بيشتر کشورهاي خاورميانه را درگير کرده است، 10 کشور از جمله کشورهاي حاشيه خليج فارس، ترکيه، عراق و سوريه در کنار ايران بايد با يکديگر همکاري لازم را داشته باشند تا از شدت اين بحران جدي کاهش پيدا کند. وسعت اين بحران و تغيير اقليمي نيازمند تشکيل يک سازمان منطقه‌اي است. مثلا چون موضوع اقتصادي نفت مهم است، کشورها سازمان اوپک را راه‌اندازي کردند و يک ساماني به موضوع فروش نفت دادند، اما چرا براي موضوع سامان بخشي به ريزگردها اين اتفاق رخ نمي‌دهد کمرنگ بودن شرايط اقتصادي کوتاه مدت مدنظر است و گرنه برکسي پوشيده نيست که اين بحران در سال‌هاي آينده چه خسارت‌هاي جبران ناپذيري را بر روي دست کشورهاي منطقه مي‌گذارد. به‌تازگي و پس از بارها بحران ريزگرد، ايران و عراق وارد مذاکره شده‌اند و بايد به‌زودي با کشور سوريه نيز اين مذاکرات صورت بگيرد.» کهرم در پايان صحبت‌هايش باور دارد ريشه بحران ريزگرد، مشکلات سياسي و منطقه‌اي است که کشورها حاضر نيستند پاي يک ميز مذاکره بنشينند.