مقصر اصلی کشته شد، 11 نفر دستگیر شدند

آرمان ملی- منیره چگینی: جست‌وجو برای پیدا کردن بازماندگان حادثه فـروریختن بزرگ‌تریـــن سازه اداری شهر آبــادان که حالا در زیر خروارها خاک، مفقود یا مدفون شده‌اند، ادامه دارد. همزمان اظهارنظرها برای جست‌وجوی عاملان ساخت چنین ساختمان ناایمنی نیز در دست بررسی است، اما نفر اصلی ماجرا در این حادثــه و در ساختمانی که خود ساخته، جانــش را از دست داده است. طبق آخرین آمار، تعداد کشته‌ها به ۱۱ نفر و 39 مصدوم رسید که طبق اعلام دادستان عمومی و انقلاب خوزستان، از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد. روابط عمومي قوه قضائيه اعلام کرده است: «يکي از خبرگزاري‌هاي کشور خبري منتشر کرد مبني بر اينکه مالک و پيمانکار ساختمان متروپل آبادان با دستور دادستان آبادان دستگير شده است، اين در حالي است که دادستاني دستور دستگيري اين فرد را صادر کرده بود و اظهار نظري درخصوص دستگيري مالک ساختمان نداشته است و در همان خبر آن خبرگزاري نيز صرفا در تيتر اشتباه صورت گرفته است و مراجعه به متن و محتواي همان خبر روشن مي‌کند که در آن زمان دستور بازداشت مالک و پيمانکار صادر شده است.»
11 نفر از جمله شهردار دستگير شدند
با اين حال حسين عبدالباقي، مالک هلدينگ عبدالباقي که ساختمان «متروپل» را ساخته بود، نوک يخ اين حادثه و سهل انگاري در خصوص اين ساختمان است و طبق گفته دادستان عمومي و انقلاب خوزستان گفت: «حسين حميدپور شهردار فعلي و دو شهردار قبلي در بين 11 فرد دستگير شده هستند. شناسايي ساير عوامل مقصر در حادثه ريزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.» سازمان نظام مهندسي اعلام کرده که ساختمان‌هاي مشابه متروپل در آبادان هست که هر لحظه امکان فروريختن آنها وجود دارد. در اين ميان بازداشت شهرداران فعلي و قبلي شهر آبادان در شرايطي صورت مي‌گيرد که گزارش مهندس ناظر برج‌هاي متروپل آبادان نشان از اهمال و بي‌توجهي شهرداري‌ها به گزارشات مهندسان ناظر است. آنها براين باورند که متاسفانه شهرداري‌ها با بي‌توجهي به گزارشات مهندسان ناظر، خدمات مهندسي نظارت و از طريق کميسيون ماده 100 خدمات مهندسي طراحي‌، را عملا بي‌اثر کرده‌اند. در اين ميان سخنگوي قوه قضائيه اعلام کرد: «با آباداني‌هاي عزيز همدرد هستيم و اين قول را به آنها مي‌دهيم که هر کسي در اين فرايند مرتکب جرم شده باشد با قاطعيت برخورد مي‌شود. محمد آقاجري، رئيس سازمان بازرسي کل کشور با بيان اينکه تيم ويژه بازرسي براي بررسي موضوع و مشخص کردن عاملان اين حادثه در فرمانداري آبادان مستقر شده‌اند، ادامه داد: «با توجه به وظيفه قانوني سازمان بازرسي و دستور ويژه رياست سازمان، تيم ويژه‌اي نحوه ساخت و رعايت نظامات مهندسي و ضوابط شهرسازي را بررسي خواهد کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلفي موضوع به دستگاه‌هاي ذي‌ربط اعلام شود.»
تلاش براي جست‌وجوي افراد زير آوار مانده


رئيس زيرساخت‌هاي منطقه آزاد اروند، اعلام کرد که نيمه‌هاي شب دوشنبه تماسي از کافي شاپي که زير آوار مانده و چند نفر آنجا تقاضاي آب کرده‌اند و مشکل تنفس دارند. در شرايطي که تا روز دوشنبه اعلام مي‌شد که حدود 150 نفر در زير آوار حادثه قرار دارند، خالدي سخنگوي اورژانس کشور گفته است: «طبق مشاهدات عيني همچنان 50 نفر زير آوار گرفتار‌ند که تلاش براي نجات آنها ادامه دارد.» با اين حال هيچ‌کسي نمي‌داند چند نفر مفقود هستند، اما خانواده‌هايي که اعلام کرده‌اند پس از حادثه افراد خانواده‌شان بازنگشته‌اند بيش از 80 نفر است و آنها روز گذشته در کنار ساختمان حاضر شدند. در اين شرايط وزير کشور گفته مشخص نيست چه زماني آواربرداري به پايان مي‌رسد. با اين حال فريبرز تامرادي، مسئول هماهنگ کننده تيم‌هاي عملياتي امداد استان خوزستان در اين رابطه‌ به «آرمان ملي» مي‌گويد: «غروب روز دوشنبه برخي بستگان افرادي که در زير ساختمان محبوس شده بودند، اعلام کردند که افراد محبوس شده با آنها تماس گرفته‌اند و تقاضاي کمک کرده‌اند و اين اتفاق تا ساعت 4 عصر رخ داده و پس از آن گوشي‌هاي تلفن همراهشان از دسترس خارج شده است. فکر مي‌‌کنيم بين 20 تا 30 نفر در زير ساختمان محبوس باشند و اطلاعاتي که به‌دست آورديم و خانواده و بستگان آنها مراجعه کرده‌اند، اما فعلا آمار دقيقي نمي‌توان اعلام کرد. ما دستگاه بررسي سيگنال را به محل برديم، اما هيچ سيگنالي از تلفن آنها دريافت نکرديم.»
اميدي به زنده ماندن افراد محبوس شده در زير آوار وجود دارد؟ تامردي در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: «حوادث مشابه زيادي از قبيل زلزله و سيل را تجربه کرده‌ايم و استثنا نيز وجود دارد که فرد تا دو روز زيرآوار زنده بماند، اما حالا با شرايط خاصي روبه‌رو هستيم، چون هم حجم آوار بالاست و هم از لحاظ آب و هوايي بسيار هوا گرم است.» وي در رابطه با روند کند امدادرساني و حضور مردم داوطلب و خانواده افراد مفقود شده در محل نيز مي‌افزايد: «مردم از لحاظ روحي و رواني تحت فشار هستند ولي به‌صورت تخصصي و رواني آمادگي کمک را ندارند. نيروهاي تخصصي ما از ساعت اوليه حادثه در محل حاضر هستند و 16 تيم امدادي در منطقه مستقر شده‌اند. بيشتر سعي داريم که از تخريب بيشتر ساختمان جلوگيري کنيم تا تعداد تلفات بالاتر نرود و کسي دچار حادثه نشود. اگر به‌همين شکل پيش برود، شايد سه روز و يا زمان بيشتري نياز باشد تا ساختمان به‌طور کامل بازگشايي و افراد مفقود شده پيدا شوند، اين امر بستگي به تصميم مسئولان دارد.»