صدور دستور پيگرد و مجازات مقصران حادثه متروپل

رهبر معظم انقلاب در پي حادثه فرو ريختن ساختمان متروپل آبادان، در پيامي با تسليت اين حادثه به مصيبت‌ديدگان، دستور دادند ضمن سرعت عمل براي كاستن از تلفات، مقصران حادثه مورد پيگرد و مجازات قرار بگيرند و از تكرار اين حوادث در كشور جلوگيري شود.
متن پيام و دستور رهبر انقلاب كه عصر روز پنجشنبه در جلسه فوق‌العاده‌اي در حضور رييس‌جمهور با موضوع بررسي گزارش‌هاي هيات‌هاي اعزامي به آبادان و پيگيري آخرين اقدامات انجام‌شده قرائت شد، به اين شرح است.
بسم‌الله الرّحمن الرّحيم
حادثه تاسف‌بار آبادان، علاوه بر نياز به سرعتِ عمل و استفاده از همه ظرفيت‌ها براي كاستن از تلفات كه اكنون در درجه اول اهميت است، وظيفه پيگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همكاري قوه قضاييه و نيز تلاش گسترده براي جلوگيري از تكرار آن در همه نقاط كشور، بر عهده همه ما مسوولان كشور است. لازم مي‌دانم با تشكر از فعاليت چندروزه مسوولان دولت، پيگيري و جديت كامل در اين باره را مطالبه نمايم و به بازماندگان مصيبت‌ديده اين حادثه تسليت عرض كنم.» سومين دستور رييس‌جمهور به دستگاه‌هاي مجري و ناظر در فرآيند ساخت‌وساز بود. رييسي تاكيد كرد: نبايد هيچ ساختماني بدون رعايت اصول، ضوابط و استانداردهاي مهندسي ساخته شود و بايد از ادامه فعاليت و ساخت‌وساز ساختمان‌هاي با سازه‌هاي ناايمن جلوگيري شود. رييس‌جمهور در چهارمين دستور خود به وزارت كشور و سازمان نظام مهندسي و شهرداري‌ها ماموريت داد تا ساختمان‌هاي ساخته‌شده ناايمن و در معرض آسيب را شناسايي و معرفي نمايند تا اقدامات لازم براي مقاوم‌سازي، تخليه يا تخريب آنها توسط صاحبان آن ساختمان‌ها انجام شود.محمد مخبر، معاون رييس‌جمهوري هم كه براي بازديد از روند عمليات امداد به آبادان سفر كرده است در كنار برج فروريخته متروپل دستورات لازم براي تسريع در عمليات جست‌وجو را صادر و تصريح كرد كه عمليات جست‌وجو تا يافتن آخرين فرد زيرآوارمانده ادامه مي‌يابد. همچنين در اين بازديد جمعي از خانواده‌هاي جانباختگان حادثه متروپل آبادان با معاون اول رييس‌جمهور گفت‌وگو كردند و مخبر ضمن ابراز همدردي و تسليت به خانواده‌هاي داغدار تاكيد كرد كه با تمام مقصران اين حادثه دلخراش بدون هيچ اغماضي و به‌طور قاطع برخورد خواهد شد. معاون اول رييس‌جمهور همچنين دستورات لازم براي رسيدگي به خانواده جانباختگان حادثه متروپل آبادان را صادر كرد. پس از اين بازديد، مخبر در مركز فرماندهي عمليات پاسخ به بحران حضور يافت و مسوولان ذيربط گزارشي از اقدامات انجام شده، نحوه امدادرساني به مصدومان در روزهاي گذشته، عمليات آوار‌برداري و خاكبرداري، اقدامات در راستاي تسريع عمليات جست‌وجو، مشكلات و برخي نيازمندي‌ها براي پيشرفت عمليات آواربرداري را ارايه كردند.كاظم غريب‌آبادي، دبير ستاد حقوق بشر قوه‌ قضاييه نيز در پيامي ضمن تسليت به خانواده‌هاي حادثه تاسف‌بار آبادان، از دستگاه‌هاي ذيربط اجرايي و قضايي خواست تا هرچه سريع‌تر نسبت به شناسايي مقصران و قاصران اين فاجعه و مجازات آنان اقدام نمايند. غريب‌آبادي افزود: با وجود دستگاه‌ها و سازوكارهاي مختلفي كه مسوول صدور مجوز يا پروانه ساختمان و همچنين پايان كار هستند، روي دادن چنين حوادث اسفناكي، آن‌هم بدون حدوث بلاياي طبيعي، به هيچ‌وجه قابل پذيرش نيست و ناقض حق مردم در برخورداري از محل اسكان يا كار مناسب و ايمن و همچنين حق حيات آنان است كه طبيعتا موجب مسووليت براي تمامي عوامل دست‌اندركار خواهد شد.
واكنش  مراجع   عظام


در پي حادثه دلخراش متروپل برخي از مراجع عظام نيز با صدور پيام‌هايي جداگانه ضمن تسليت، برخورد قانوني با مقصران اين حادثه را خواستار شدند. آيت‌الله العظمي نوري همداني با صدور پيامي نسبت به حادثه دلخراش آبادان اظهار تاسف كرده و خواستار بررسي موضوع در اسرع وقت از سوي مسوولان شدند. آيت‌الله نوري همداني ضمن ابراز تاسف و تاثير از بروز اين حادثه گفتند: «اينجانب ضمن تسليت به اهالي متدين آبادان و اظهار همدردي با خانواده‌هاي داغدار و آسيب‌ديده اين حادثه، از مسوولان مي‌خواهم هرچه سريع‌تر موضوع را بررسي نموده تا از تكرار اين‌گونه حوادث جلوگيري شود.» 
آيت‌الله‌العظمي شبيري زنجاني در پيامي حادثه ناگوار ريزش ساختماني در آبادان را تسليت گفت.
آيت‌الله شبيري زنجاني در اين پيام از مسوولان و دست‌اندركاران امر خواست كه در جهت رفع آلام آسيب‌ديدگان، تلاش نمايند و با اتخاذ تمهيدات لازم از تكرار چنين حوادث تلخي، پيشگيري كنند. آيت‌الله سبحاني نيز ضمن تسليت بابت از دست رفتن جان مردم آبادان در حادثه متروپل، تصريح كرد: كساني كه در اين مصيبت بزرگ دست‌اندركار بوده‌اند بايد پاسخگو باشند.
از سوي ديگر محمدرضا رضايي كوچي، رييس كميسيون عمران مجلس نيز اعلام كرد كه گزارش نحوه امدادرساني دستگاه‌ها در خصوص سانحه متروپل در صحن مجلس قرائت و متخلفين به مردم و دستگاه قضايي معرفي مي‌شوند.محمدرضا رضايي كوچي رييس كميسيون عمران و جمعي از نمايندگان مجلس كه به نمايندگي از محمدباقر قاليباف جهت بررسي سانحه متروپل در شهر آبادان حضور پيدا كرده است، در جلسه تخصصي ويژه بررسي اين سانحه حضور يافتند. جليل مختار و سيد محمد مولوي نمايندگان مردم آبادان در مجلس، مجتبي يوسفي نماينده مردم اهواز، اسماعيل حسين زهي نايب‌رييس كميسيون عمران و نماينده مردم خاش و ميرجاوه، عبدالجلال ايري نماينده مردم كردكوي، تركمن، بندرگز، گميشان و سخنگوي كميسيون عمران، اقبال شاكري نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس، احمد محرم‌زاده يخفروزان نماينده مردم اهر و هريس و عضو كميسيون عمران مجلس، احمد وحيدي وزير كشور، استاندار خوزستان، رييس جمعيت هلال‌احمر، اعضاي نظام مهندسي، معاون وزير راه و شهرسازي، معاون عمراني استاندار خوزستان، رييس جمعيت هلال‌احمر و مديركل بحران استانداري خوزستان نيز در اين نشست تخصصي حضور داشتند.
رضايي كوچي درباره جزييات اين نشست كه صبح روز پنجشنبه در آبادان برگزار شد، گفت: امروز به نمايندگي از دكتر قاليباف رييس مجلس شوراي اسلامي در خدمت مردم عزيز آبادان هستيم و جان باختن تعدادي از عزيزان در سانحه فرونشست ساختمان متروپل در اين شهر را به مردم عزيز آبادان تسليت مي‌گويم. وي با بيان اينكه براي تسريع نحوه امدادرساني به مصدومان و آزادسازي افراد محبوس‌شده در اين ساختمان، جلسه مديريت بحران با حضور وزير كشور تشكيل شد، گفت: وزير كشور در اين مدت به‌طور مستمر با حضور مسوولان دستگاه‌هاي مربوطه اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نيروي انتظامي و مسوولان استانداري استان خوزستان در اين منطقه حضور داشتند و در نشست ديروز تصميمات مطلوبي اتخاذ شد تا هرچه سريع‌تر بتوانيم افراد زنده محبوس‌شده يا اجسادي باقيمانده در زير آوار را خارج كرده و اين ساختمان به سرعت تعيين تكليف شود. وي افزود: همچنين تصميم گرفته شد يك سخنگوي واحد براي اطلاع‌رساني صحيح در سطح جامعه انتخاب شود.
وي تصريح كرد: هم‌اكنون تعدادي از افرادي كه تجربيات خوبي را در روند امدادرساني در حادثه ساختمان پلاسكو كسب كرده بودند از تهران در شهر آبادان حضور پيدا كردند و همه امكانات و ظرفيت‌هاي موجود در كشور در حوزه امدادرساني در آبادان مستقر هستند ضمن اينكه تجهيزات جديدي به شهر آبادان منتقل شده است، بنابراين تا چند ساعت آينده عمليات جديدي آغاز شده و همه ظرفيت‌ها و امكانات موجود در سراسر كشور بسيج مي‌شوند تا هرچه سريع‌تر اين عمليات تكميل شود. نماينده مردم در مجلس يازدهم افزود: تاكيد ما بر اين است كه از ظرفيت افرادي كه در شهرداري تهران تجربه لازم در حوزه امدادرساني را دارند نيز استفاده كنيم بنابراين اميدوارم به زودي اين ساختمان تعيين تكليف شود. رضايي كوچي تاكيد كرد: ما گزارشي از نحوه امدادرساني دستگاه‌ها و اشخاص و دستگاه‌هايي كه در خصوص بروز اين سانحه متخلف شناخته شده و قصوري داشته‌اند را تهيه كرده و دو هفته آينده در صحن مجلس قرائت خواهيم كرد؛ همچنين افراد متخلف را به مردم و دستگاه قضايي معرفي خواهيم كرد.
سيدمحمد خاتمي نيز كه از ديگر چهره‌هاي برجسته سياسي بود با صدور پيامي به فاجعه متروپل واكنش نشان داد. خاتمي در بخشي از پيام خود نوشته است: زندگي سرشار از حادثه‌ها و سانحه‌هاست. درد و رنج تابسوز آنگاه است كه سانحه و حادثه به «فاجعه» بينجامد و دردآورتر آنكه حادثه و سانحه ناشي از قصور و تقصير افراد يا نهادها باشد. مردم شريف و بزرگوار آبادان عزيز؛ شهر پر افتخاري كه مقاومتي شگفت‌انگيز در برابر تجاوز تجاوزگراني كرد كه عليه تماميت ارضي و عزت ملت ما، تجاوز و جنايت كردند. مردم در اين مقاومت حماسي هزينه‌هاي سنگيني نيز پرداختند. اميدوارم دست‌اندركاران امور از اين پيشامدها علاوه بر اظهار تاسف، درس‌ها و پندهاي لازم را براي تدبير بهتر امور و طرح و اعمال برنامه‌هايي كه مانع اين حوادث تلخ و كاهش آسيب‌هاي آن گردد، بگيرند.
علي لاريجاني، نيز در حساب توييتر خود با انتشار پستي به حادثه متروپل واكنش نشان داده و نوشت: «آبادان قهرمان در مصيبت عزيزانش گرچه عزادار است اما مقاوم و استوار ايستاده.ضروري است قوه قضاييه با صلابت عاملان اين فاجعه را هرچه سريع‌تر به سزاي عمل خود برساند.» محمدرضا عارف نيز در حساب توييتر خود به اين حادثه واكنش نشان داده و نوشت: «رييس بنياد اميد ايرانيان در توييتي نسبت به حادثه فروريختن ساختمان متروپل آبادان واكنش نشان داد. عارف نوشت: «حادثه ناگوار در آبادان عزيز دل‌ها و احساسات پاك ايرانيان را جريحه‌دار كرده و زخم و تراژدي ملي است. صداقت در بازنمايي اخبار، عذرخواهي از ملت، پيگيري قانوني مسببان و مقصران و گزارش اقناعي، ضامن بازسازي سرمايه اجتماعي است. حاكميت قانون، متضمن تحكيم رابطه ملت و حاكميت و دفاع از جان‌هاي عزيز  است.»