تيبا و سمند،غير استاندارد؛ -نمايشي براي رفع اتهام است؟

آرمان ملي: اعتبار دو خودروي پر تيراژ تيبا و سمند تمديد نشده و بر اين اساس شماره‌گذاري اين دو خودرو تا رفع نواقص انجام نخواهد شد. اين خبر که اخيرا از سوي سازمان ملي استاندارد بيش از آنکه نشان دهنده نظارت و عملکرد دقيق سازمان استاندارد در مقوله کيفيت و رعايت استانداردهاي خودرويي باشد نشان دهنده اين است که اين سازمان پس از اتهامات مطرح شده در زمينه کيفيت پايين قطعات خودرويي در رابطه با بازنشدن ايربگ محصولات داخلي و عدم نظارت کامل از سوي متوليان نظارت بر کيفيت و استاندارد راه افتاده تا اينگونه استنباط شود کيفيت در اولويت‌هاي اين سازمان قرار دارد، اما متأسفانه تجربه استفاده از خودروهاي صفر کيلومتري که با انواع و اقسام مشکلات به مشتري تحويل داده مي‌شود نشان داده با پروپاگانداهاي رسانه‌اي مشکل کيفيت و توليد استاندارد خودرو در کشور مرتفع نشده و به زودي همان‌گونه که مسئولان اين سازمان نيز وعده داده‌اند نواقص اين دو خودرو مرتفع خواهد شد و به چرخه توزيع باز خواهند گشت .
عدم تمديد اعتبار دو خودروي پرتيراژ
در اين رابطه مهدي انگورج، مديرکل دفتر نظارت بر اجراي استاندارد صنايع فلزي سازمان ملي استاندارد، درباره حذف سمند و تيبا از فهرست تمديد اعتبار سازمان ملي استاندارد، مي‌گويد: سازمان ملي استاندارد به وکالت از مردم مدعي‌العموم کيفيت است نه متولي. منشاء اين گزارش‌ها مي‌تواند از سه طريق باشد يکي گزارش‌هاي واصله مردمي، دوم آمار و اطلاعاتي که از تعميرگاه‌هاي خدمات پس از فروش خودروسازها در ارتباط با تعويض قطعات و خرابي سيستم‌ها و... وجود دارد و سومي بر اساس ارزيابي که شرکت‌هاي بازرسي سازمان ملي استاندارد ايران از آن طريق اتفاق افتاد. وي با اشاره به تعهد 15 ماده‌اي خودروسازها و مهلت قانوني براي رفع نواقص، اظهار کرد: تاکنون سي. او. پي (تاييد ايمني) براي انواع خودروهاي سواري، تجاري، فني، تريلرها و موتورسيکلت به صورت ساليانه صادر مي‌شد، اما براي تشديد نظارت بر حوزه کيفيت که خواست مردم و‌شان مردم است زمان صدور آن به يک ماه کاهش يافت. انگورج همچنين با بيان اينکه يکي از چالش‌ها در ارتباط با تاييد انطباق در ابتداي توليد محصول، طراحي و محصول ساخته شده، کيفيت، ايمني زيست محيطي و عملکردي است، گفت: يعني در زمان شروع کار تاييد نوع خودرو و بعد از آن در طول دوران طي توليد انبوه نيز ارزيابي مي‌شود تا با خودروي اوليه تطبيق داشته باشد.
ايراد سمند و تيبا چيست؟


به گفته اين مقام مسئول عموم ايرادات پرتکرار خودروهاي سمند و تيبا، در انتقال قدرت در سيستم موتور، در بدنه، رنگ خودرو، سيستم فرمان و چراغ‌ها بود. ديدگاه‌هاي مشتريان علاوه بر موضوعات استانداردي جمع‌آوري شد و با لحاظ آنها، اين خودروها از فهرست صدور تاييديه‌هاي ايمني، خارج شدند. مديرکل دفتر صنايع فلزي سازمان ملي استاندارد همچنين گفت: به تشخيص دفتر تخصصي تمديد اعتبار گواهينامه تاييد، مربوط به رفع نواقص ياد شده است. موضوعي که معاون مهندسي پليس راهور نيز شماره‌گذاري اين خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تاييديه سازمان استاندارد منوط کرده است.
سمند و تيبا شماره‌گذاري نمي‌شوند
همچنين سرهنگ محمدعلي زارع معاون فني مهندسي پليس راهور نيز در اين رابطه مي‌گويد: با توجه به اينکه سمند و تيبا در حال حاضر در ليست تاييديه استاندارد وجود ندارند، پليس هم بر اساس آن تکليف قانوني، قطعا خودروهايي را که بي‌کيفيت است و نقص و مشکلاتي دارند شماره‌گذاري نخواهد کرد. وي افزود: در قانون براي هر دستگاه تکليف مشخص شد و بر اساس آن نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مکلف است پس از اخذ تاييديه‌هاي سازمان ملي استاندارد و سازمان محيط زيست به شماره‌گذاري خودرو اقدام کند. همچنين اگر نقصي در رابطه با خودرو يا راه توسط کارشناسان تصادف بررسي و مشخص شود، افرادي که قصور دارند قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفي خواهند شد.
توليد سمند و تيبا متوقف مي‌شود؟
محسن رضايي منش، معاون تحقيقات و طراحي ايران خودرو نيز در ادامه با اشاره به تعهدات اين شرکت گفت: مشترياني، مخصوصا در حوزه تاکسيراني، ثبت نام کرده بودند. بنابراين بعد از اينکه اين تعداد تعهد را توليد کرديم و به دست مشتريان رسانديم، توليد سمند از دستورکار خارج خواهد شد. مهدي پازوکي، معاون مهندسي گروه سايپا نيز گفت: قطعا خودروسازان بايد از الزامات استانداردي تبعيت کنند، اما اينکه خلق الساعه اعلام کنيم خودرو به‌خاطر عيوب پرتکرار به خودروي ناايمن تبديل شده، متوجه اين موضوع نمي‌شوم. ضمن اينکه در راهبرد هيچ خودروسازي نيست که خودروي نا ايمني را کشف کند و تحويل مشتري بدهد. وي ادامه داد: سال 1398 برنامه مدوني به خودروسازان ابلاغ شد و خودروساز روي آن کار مي‌کند. حالا حسب يک شرايط جديد و بدون آن اجماعي که شوراي عالي استاندارد به عنوان محوريت شکل داده، سازمان استاندارد اعلام کرده مي‌خواهد اين استانداردها را تعليق کند. بر اساس دستور مديريت ارشد شرکت سايپا خودروي تيبا تا انتهاي سال از خط توليد خارج مي‌شود، اما براي تيبا 2 اين برنامه را نداشتيم.