کرونا در خط پایان

دیروز 2 رکورد کرونایی پس از گذشت 2 سال و 3 ماه از شیوع پاندمی در کشور شکسته شد. اولی مربوط به آمار فوتی‌ها بود که برای نخستین بار از شیوع کووید 19 فوتی‌های روزانه کرونا در کشور به 2 نفر رسید، دومی هم مربوط به کاهش بی‌سابقه تعداد بیماران بستری بود به‌طوری که از 175 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 تنها 32 نفرشان بستری شدند. طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی 24 ساعت منتهی به روز گذشته در همه استان‌ها به‌جز تهران و گیلان، مرگ‌ومیر صفر گزارش شده است. همچنین با حذف رنگ نارنجی از روی نقشه کرونایی کشور بدین ترتیب به تعداد شهرهای آبی و زرد اضافه شد. آمارها همچنین نشان می‌دهند؛ تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۶۴۹ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۶۰۱ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۷۴۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۹۹۳دوز رسید. در حال حاضر حدود ۷۶ درصد جمعیت کشور نوبت اول، ۶۹ درصد نوبت دوم و حدود ۳۰ درصد نوبت سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.
در حالی که کاهش آمار ابتلا و فوتی‌ها در کشور ارتباط مستقیمی به ایمنی حاصل از واکسیناسیون دارد و بیش از یک ماه است افراد بالای 70 سال برای تزریق دوز چهارم واکسن فراخوان شده‌اند، اما تعداد تزریق روزانه واکسن همچنان حول و حوش عدد 13 تا 15 هزار دوز تزریق در روز در کشور می‌چرخد. این در حالی است که عضو کمیته ملی واکسن کرونا با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به تکمیل واکسیناسیون کودکان علیه کرونا و همچنین تکمیل واکسیناسیون دوز سوم در سایر گروه‌های سنی، به ایسنا گفت: همچنین شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد دوز چهارم واکسن حفاظت معنی‌داری را در میان جمعیت‌های آسیب‌پذیر، از جمله افراد بالای ۶۰ سال فراهم می‌کند.
 به گفته احسان مصطفوی؛ در مطالعه‌ای کاهش ۷۸ و ۶۴ درصد به ترتیب در میزان مرگ و بستری ناشی از کووید ۱۹ را بواسطه تزریق دوز چهارم واکسن در گروه سنی بالای ۶۰ سال نشان داده‌اند. در کشور ما مخصوصاً باید توجه بیشتری را به تکمیل واکسیناسیون کودکان و تکمیل واکسیناسیون دوز سوم در افراد بزرگسال مبذول داشت تا با پوشش مناسب‌تر واکسیناسیون، کشور در برابر پیک‌های احتمالی بعدی بیماری کرونا، بهتر محافظت شود.