« ابتکار» وضعیت بازار خودرو را بررسی کرد راه جدای بازار و تصمیم مسئولان

کیمیا نجفی
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به بررسی وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو پرداخت و دراین‌باره گفت: «خودرو هم همانند بقیه کالاها در اقتصاد ایران از سیاست‌های تورمی تبعیت خواهد کرد و با برخی اتفاقات تنها می‌توان تورم بخشی آن حوزه را اندکی کاهش داد. پس هیچگاه بازار به صحبت‌ها اهمیتی نخواهد داد.»
این روزها بازار خودرو با نوسان و رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند و به گفته برخی از کارشناسان تا مسائلی همچون واردات خودرو تعیین و تکلیف نشود نوسان قیمتی و رکود در بازار ادامه‌دار خواهد بود. بر اساس گزارش‌ها قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۸ خرداد ۱۴۰۱ با توجه به آمار و قیمت روزانه سایت دیوار با تغییراتی همراه شد. قیمت خودرو صفر داخلی امروز ۸ خرداد ۱۴۰۱ در بازار ایران به شرح زیر است: پراید ۱۱۱ به ۲۰۴ میلیون تومان رسید. پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ هم‌اکنون در قیمت ۵۰۵ میلیون تومان در بازار خودرو کشور موجود است. نرخ خودرو تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون به ۲۱۳ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ نیز هم‌اکنون با قیمت ۳۰۵ میلیون تومان معامله می‌شود. ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار کشور به نرخ ۳۵۰ میلیون تومان رسید. پژو پارس اتوماتیک از نرخ ۴۵۰ میلیون تومان عبور کرد. تارا اتوماتیک امروز در بازار به نرخ ۴۸۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
بازار خودرو چند روز شاهد ریزش‌های جزئی قیمت می‌شود و پس از آن شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها. این در حالی است که معاملات به صفر رسیده و سایه رکود بر سر بازار سنگینی می‌کند. در این میان مهم‌ترین پرسش که شاید برای خیلی‌ها مطرح شود این است که قیمت‌ها در بازار خودرو به چه سمتی خواهد رفت و وضعیت بازار در ماه‌های آتی چگونه خواهد بود؟ فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند بازار کشش افزایش بیشتر قیمت را ندارد و همین امر موجب شده تا شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار نباشیم. بر اساس گزارشی از تسنیم فروشندگان خودرو معتقدند بخشی از متقاضیان خرید خودرو در حال محک زدن شانس خود در قرعه کشی سامانه فروش یکپارچه خودرو هستند، برخی دیگر هم منتظر تعیین تکلیف واردات خودرو که همین امر باعث شده تا بازار کساد بوده و خبری از معاملات نباشد. در حال حاضر افت قیمت دلار را شاید بتوان یکی از دلایل ثبات قیمت خودرو در بازار دانست. اما فعالان بازار خودرو در این میان به این نکته اشاره می کنند که بازار کشش افزایش بیشتر قیمت را ندارد و همین امر موجب شده تا شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار نباشیم. این در حالی است که سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت معدن و تجارت نیز روز یکشنبه در خاتمه بازدید از گروه خودروسازی سایپا در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفته است: «در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم.»


حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا بازار تابع تصمیمات سیاست‌گذاران خواهد بود یا خیر؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این مسئله که بازار بی توجه به صحبت‌‌ها رفتار می‌کند به «ابتکار» گفت: خودرو هم همانند بقیه کالاها در اقتصاد ایران از سیاست‌های تورمی تبعیت خواهد کرد و با برخی اتفاقات تنها می‌توان تورم بخشی آن حوزه را اندکی کاهش داد. پس هیچگاه بازار به صحبت‌ها اهمیتی نخواهد داد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی افزایش قیمت در بازار متوقف می‌شود گفت: ما زمانی می‌توانیم وضعیت بازار را پیش‌بینی کنیم که نشانه‌هایی از بهبود در بازار ببینیم. ما هیچگاه نمی‌توانیم قیمت را در بازار فارغ از سیاست‌های کلان اقتصادی که در کشور جاری است کنترل کنیم. این مسئله باید در کلان حل و فصل شود. ما موقعی می‌توانیم انتظار ثبات قیمت در تمام کالاها از جمله خودرو را داشته باشیم که آثاری از انضباط مالی، تغییر رفتار بین‌الملل و ... ببینیم.
برخی تصمیمات تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در خصوص وضعیت بازار خودرو و صحبت‌های وزیر به ابتکار گفت: طی شش ماه گذشته دائما اعلام شد که باید قیمت برخی کالاها ثابت بماند اما هیچکدام اتفاق نیفتاد. البته اکنون دولت می‌تواند دستور بدهد که قیمت خودروهای تولیدی این دو خودروساز باید ثبات بماند. در این شرایط قیمت خودرو در خودروسازی ثابت نگه داشته می‌شود اما این ماجرا تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به تبعات برخی تصمیمات افزود: با برخی از سیاست‌گذاری‌ها زیان خودروساز قطعا بالا خواهد رفت، چراکه هزینه‌های تولید حداقل 40 درصد افزایش پیدا کرده است و این یعنی زیان افزایش می‌یابد. این در حالی است که بازار بدون توجه به صحبت‌ها افزایش را در قیمت‌ها لحاظ می‌کند.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: صنعت خودرو به دلیل برخی سیاست‌ها در حال زمین خوردن است و خروجی این می‌شود که کیفیت، تنوع، قیمت و سرویس‌ها مطلوب مردم نباشد و این ماجرا تا جایی پیش می‌رود که می‌گویند در خودروسازی را ببندیم.
کاکایی گفت: سیاست‌ها روزبه‌روز بیشتر به صنعت خودرو آسیب می‌رساند و این ماجرا تبعات خوبی به همراه نخواهد داشت.