امضای 17 سند همکاری میان ایران و تاجیکستان

گروه سیاسی/ رئیس جمهور تاجیکستان عصر یکشنبه وارد تهران شد، اما مراسم استقبال رسمی، صبح دیروز در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد برگزار شد. در مراسم استقبال رسمی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رؤسای جمهور از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیدند و پس از آن، آیت‌الله رئیسی و امامعلی رحمان هیأت‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. همچنین پس از این مراسم، رؤسای جمهور دو کشور به صورت دوجانبه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
 نقطه عطف در مسیر روابط دو کشور
در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان که پس از دیدار سران برگزار شد، رؤسای جمهور دو کشور با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و متعدد موجود در دو کشور به عنوان بستری مناسب برای ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه، بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان دو کشور تأکید کردند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این مذاکرات، با بیان اینکه سفر رئیس جمهور محترم تاجیکستان به تهران قطعاً نقطه عطفی در مسیر تقویت و تعمیق روابط دو کشور است، گفت: روابط دوستانه و برادرانه تهران و دوشنبه بر پایه اشتراکات گسترده تاریخی، فرهنگی و زبانی بنا شده و فراتر از روابط صرف همسایگی است.


تاجیکستان را خویشاوند می‌دانیم
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران محدودیتی برای گسترش روابط با تاجیکستان قائل نیست، افزود: ایران و تاجیکستان ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف تجاری، انرژی، گردشگری، پزشکی و داروسازی، سرمایه‌گذاری، آب و منابع طبیعی و خدمات فنی و مهندسی با یکدیگر دارند و نقشه راه تعاملات دو کشور می‌تواند پشتوانه خوبی برای عملیاتی کردن اراده طرفین در راستای توسعه هر چه بیشتر روابط باشد.
وی با بیان اینکه تاجیکستان را برادر، هم‌زبان و خویشاوند جمهوری اسلامی ایران می‌‌دانیم، اظهار کرد: رشد و پیشرفت تاجیکستان پیشرفت ایران و سختی و رنج او رنج ما است. تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و تاجیکستان زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور خواهد بود.رئیس جمهور نگرانی از بی‌ثباتی در افغانستان و مبارزه با افراطی‌گری، تروریسم و جنایت‌های سازمان‌یافته را از جمله دغدغه‌های منطقه‌ای مشترک ایران و تاجیکستان برشمرد و تصریح کرد: دو کشور بر این نکته که حضور بیگانگان در منطقه هیچ گاه امنیت‌آفرین نبوده و نیست، اشتراک نظر دارند.
توسعه روابط، پس از سفر رئیسی
رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست، روابط تهران و دوشنبه را عمیق و دوستانه توصیف کرد و گفت: پس از سفر آقای رئیسی به دوشنبه و همچنین ارتقای عضویت ایران در سازمان شانگهای، گام‌های مؤثری برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده و حجم تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور به چند برابر سطح گذشته ارتقا یافته است. این سطح از افزایش در حجم تبادلات و تعاملات دو کشور امری لازم بوده، اما با توجه به کیفیت روابط سیاسی و ظرفیت‌های موجود در دو کشور کافی نیست.
امامعلی رحمان تسهیل تردد گردشگران و بویژه فعالان اقتصادی و همچنین برقراری پرواز مستقیم را از زمینه‌های مؤثر در گسترش تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و افزود: تاجیکستان علاقه‌مند به افزایش هر چه بیشتر سطح مراودات و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است و نقشه راه توسعه روابط دو کشور در افق سال ۲۰۳۰ چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از این هدف پیش روی طرفین تصویر کرده است. وی افزود: ایران و تاجیکستان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های مشترکی درباره مسائل منطقه دارند که این موضوع می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بینجامد. رؤسای جمهور دو کشور همچنین در این دیدار بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان‌شان تأکید کردند.
امضای ۱۷ سند همکاری
پس از مذاکرات هیأت‌های عالی رتبه دو کشور، طی مراسمی که با حضور رؤسای جمهور برگزار شد، ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، تجاری و گردشگری میان ایران و تاجیکستان به امضا رسید. این اسناد همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری هستند.
همچنین این اسناد از سوی وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رؤسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی کشورمان و همتایان تاجیک آنان به امضا رسید.
اراده دو کشور برای گسترش مناسبات
آیت‌الله رئیسی در نشست خبری مشترک رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان، با بیان اینکه ارتقای سطح روابط ایران و تاجیکستان می‌‌تواند به تقویت تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور منجر شود، تصریح کرد: گسترش همه جانبه روابط بین دو کشور مسلمان و همسایه می‌‌تواند برای دو ملت و برای منافع دو کشور بسیار امیدبخش باشد. وی با بیان اینکه نشست‌های امروز (دوشنبه) زمینه تصمیم‌گیری‌های خوبی برای روابط دو کشور شد، به اشتراکات تمدنی و فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد و افزود: مشکلاتی در روابط دو کشور پیش آمده بود که سفر بنده در ابتدای کار دولت به تاجیکستان به نقطه عطفی تبدیل شد و روابط را متحول کرد، به نحوی که فقط در عرصه تعاملات تجاری شاهد افزایش ۴ برابری مبادلات هستیم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در حوزه‌های دیگر بویژه اجرای تفاهمنامه‌های امضا شده در دوشنبه هم گام‌های خوبی برداشته شده است، اظهار کرد: دو کشور تصمیم و اراده جدی دارند که روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگی و تعاملات در حوزه‌های انرژی، گردشگری، آب و منابع طبیعی و علم و فناوری به طور جدی گسترش یابد.
رئیس جمهور با بیان اینکه ارتقای سطح روابط دوجانبه می‌‌تواند به تقویت تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی منجر شود، تصریح کرد: گسترش همه جانبه روابط بین دو کشور مسلمان و همسایه می‌‌تواند برای دو ملت و برای منافع دو کشور بسیار امیدبخش باشد.
حضور بیگانگان امنیت‌ساز نیست
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: دو کشور باور دارند که حضور بیگانگان در منطقه ‌به هیچ عنوان امنیت‌ساز نبوده و نخواهد بود و مسائل منطقه باید با گفت‌وگو و مذاکره میان مسئولین و سران کشورهای منطقه حل و فصل شود. دو کشور معتقدند که حضور بیگانگان برای منطقه و حل مسائل منطقه نه امیدبخش است و نه گره گشا خواهد بود. رئیس جمهور ادامه داد: ایران و تاجیکستان درباره مسأله افغانستان و اینکه باید ‌دولتی فراگیر در این کشور تشکیل شود که همه احزاب، گروه‌ها و اقوام را نمایندگی کند، اتفاق نظر دارند. همچنین هر دو کشور خواهان برقراری ثبات و امنیت در افغانستان و سراسر منطقه هستند و حضور تروریست‌ها در این کشور را بسیار نگران‌کننده می‌‌دانند.
آیت‌الله رئیسی گفت: دو کشور معتقدند که بیگانگان و دست‌های پلید استکبار که داعش و گروه‌های تروریستی را در منطقه تقویت می‌کند، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند، امنیت مردم افغانستان و منطقه است و آنان صرفاً به دنبال اهداف سیاسی و منافع خودشان هستند. گواه این سخن حضور ۲۰ ساله ناتو و امریکایی در افغانستان بود که ‌هیچ نتیجه‌ای جز جنگ و خونریزی و تخریب برای این کشور نداشت.رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و تاجیکستان در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته نیز اشتراک نظر دارند، افزود: همکاری بین دو کشور و کشورهای منطقه در این زمینه می‌تواند به تثبیت و تقویت امنیت منطقه کمک کند.
رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از سفر به سرزمین باستانی ایران به فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور اشاره و اظهارکرد: تاجیکستان و ایران در این دوره ۳۰ ساله برای تحکیم و توسعه مناسبات فراگیر تدابیر عملی اندیشیده‌اند و توانسته‌اند به سطحی بلند از همکاری‌های سازنده دست یابند. «امامعلی رحمان» تصریح کرد: امروز در فضای حسن تفاهم، اعتماد و احترام متقابل گفت و شنودهای مفیدی برگزار و مسائل و مناسبات مهم میان تاجیکستان و ایران را بررسی کردیم.
موافقتنامه‌ها؛ ابتدای مسیر توسعه روابط
وی اظهار کرد: اطمینان دارم موافقتنامه‌ها به همکاری‌های دو کشور در زمینه سیاسی، اقتصادی و تجارتی، سرمایه‌گذاری و فرهنگی تحرکی تازه خواهند بخشید.رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه گفت: گسترش تعاملات پارلمانی و ارتقای سطح همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور نیز می‌‌تواند به تعمیق و تقویت مضاعف روابط تهران و دوشنبه بینجامد.
وی برگزاری نمایشگاه‌های محصولات و همایش‌ها در دو کشور، راه‌اندازی همکاری‌های گسترده بین منطقه‌های آزاد اقتصادی و شهرک‌های صنعتی دو کشور، همکاری‌های تجاری، فنی و فرهنگی، افزایش مراودات میان دو ملت، تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل و تلاش برای اتصال راه‌های زمینی دو کشور را از دیگر توافقات به دست آمده در این سفر عنوان کرد و گفت: تاجیکستان علاقه‌مند است از ظرفیت‌های بندر چابهار و بندرعباس برای حمل و نقل بهره‌مند شود.رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه با حساس توصیف کردن وضعیت امروز منطقه و جهان، بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه تأمین امنیت تأکید کرد و افزود: دو کشور درباره افغانستان دغدغه‌های مشترک دارند و اعلام کردند که از همه تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک و کمک‌های بشردوستانه برای تأمین امنیت و پیشگیری از فاجعه انسانی در این کشور همسایه استقبال و حمایت می‌‌کنند.
دیدار با معاون اول و رئیس مجلس
همچنین عصر دیروز امامعلی رحمان  به صورت جداگانه با معاون اول رئیس جمهور و رئیس مجلس نیز دیدار و گفت و گو کرد. مخبر در دیدار امام علی رحمان گفت: تمامی تفاهمات و اسناد همکاری بین رؤسای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان با دقت و جدیت، عملیاتی و اجرایی خواهد شد. محمدباقر قالیباف نیز در دیدار با رئیس جمهور تاجیکستان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد رشد تعاملات اقتصادی دو کشور به ویژه با فعال شدن بخش خصوصی باشیم.