۹۹ درصد پشت کنکوری‌های پزشکی بازنده‌اند!

تنها یک درصد داوطلبان کنکور به رشته‌های تاپ و مورد علاقه‌ای همچون پزشکی دست پیدا می‌کنند و عملاً ۹۹ درصد داوطلبان کنکور بازنده هستند. از سوی دیگر به رغم آنکه اکثر افراد و کنکوری‌ها برای رفتن به دانشگاه‌های دولتی، نه خانواده‌ها و نه دانش‌آموزان به دنبال حضور در مدارس دولتی نیستند و تا جایی که بتوانند این مدارس انتخابشان نیست. مگر مدارس خاص دولتی! مدارس خاص دولتی مانند مدارس استعداد‌های درخشان یا مدارس نمونه، مورد استقبال خانواده‌ها هستند. در این مدارس اکثر دانش‌آموزان در دانشگاه‌های خوب کشور پذیرفته می‌شوند، اما سوی دیگر مدارس دولتی هم وجود دارد که به علت نبود نیروی انسانی کافی و مناسب، ورودی مناسب به دانشگاه ندارند، بنابراین به گفته وزیر آموزش و پرورش، ۸۰ درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار در تمام گروه‌های آموزشی به مدارس خاص دولتی و غیر‌دولتی‌ها اختصاص دارد. تمام این‌ها هم موجب‌شده مافیای کنکور فعال بماند و آموزش و پرورش کشورمان بر همان ریل فرسوده و اشتباه حرکت کند تا جایی که مقام معظم رهبری هم بر حذف مطالب غیر مفید از کتب درسی تأکید داشتند. آمار ثبت‌نام‌کنندگان در کنکور امسال نشان می‌دهد که تنها ۱۰ درصد دانش‌آموزان خود را برای کنکور ریاضی آماده می‌کنند. این عدد برای رشته تجربی ۳۹ درصد، برای رشته علوم انسانی ۲۸درصد، برای هنر ۱۱ درصد و برای رشته زبان ۱۳ درصد است. این در حالی است که ۱۰ سال قبل ۲۵ درصد دانش‌آموزان در کنکور ریاضی، ۴۲درصد در رشته تجربی و ۳۱ درصد در رشته علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌بودند. در این میان تنها حدود ۳درصد در رشته‌های هنر و زبان شرکت کردند. این آمار نشان می‌دهد در طول یک دهه اخیر آمار داوطلبان ریاضی ۱۵ درصد کاهش داشته‌است و با تزلزل در علوم پایه مواجه بوده‌ایم. این ماجرا بیانگر چالش‌های جدی در ساختار نظام آموزشی ماست و همین چالش‌ها و خلأ‌ها هم موجب‌شده مافیای کنکور در کشور جان بگیرد و متقاضیان ورود به دانشگاه در کشورمان نه صد در صد دانش‌آموزان مدارس بلکه ۱۵۵ درصد باشند! ۵۵ درصد باقی مانده‌است، اما افرادی هستند که از سال‌های قبل به امید رسیدن به رشته‌های پول‌سازی همچون پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی همچنان پشت کنکور مانده‌اند، کلاس کنکور می‌روند و تست می‌زنند تا شاید این‌بار یکی از ۶ هزار صندلی مرتبط با این رشته‌ها را تصاحب کنند. این در حالی است که از ۶۰۰ هزار داوطلب کنکور تجربی تنها یک درصد شانس آن را دارند که پزشک، دندانپزشک یا داروساز شوند.
۸۰ درصد رتبه‌های زیرهزار سهم مدارس خاص
برنامه این هفته ثریا با دعوت از یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش به واکاوی چالش‌های این حوزه اختصاص داشت. در این برنامه دکتر علی عبدالعالی کارشناس آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه با طرح این سؤال که چرا مدارس دولتی ما بر خلاف دانشگاه‌های دولتی متقاضی ندارند، به چالش‌های نظام آموزشی پرداخت.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه آموزش مدارس دولتی و استقبال خانواده‌ها از این مدارس با اشاره به اینکه مدارس خاص دولتی مانند مدارس استعداد‌های درخشان یا مدارس نمونه، بسیار مورد استقبال خانواده‌ها هستند، افزود: «در این مدارس شاهد پذیرش اکثر دانش‌آموزان در دانشگاه‌های خوب کشور هستیم، اما سوی دیگر مدارس دولتی هم وجود دارد که به علت نبود نیروی انسانی کافی و مناسب، متأسفانه ورود به دانشگاه خوبی نداریم، بنابراین ۸۰ درصد رتبه‌ها در تمام گروه‌های آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد.»


شانس موفقیت یک به صد
عبدالعالی با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ به سراغ شرکت در کنکور تجربی می‌روند تا پزشک شوند برای به تصویر کشیدن شانس موفقیت بچه‌هایی که به امید پزشکی در کنکور تجربی شرکت می‌کنند، گفت: «مجموعه دانشگاه‌هایی که در این رشته‌ها پذیرش دارند حدود ۶ هزار نفر هستند و این نشان می‌دهد فرزندان ما در مسابقه ناجوانمردانه‌ای سوق داده می‌شوند که یک به صد برنده دارد. به بیان دیگر ۹۹ نفر از این افراد بازنده خواهند‌بود. آمار شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۰ نشان می‌دهد ما ۹۰۰ هزار دانش‌آموز داشتیم، اما بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کنکور شرکت کرده‌اند و این یعنی ۶۰۰ هزار نفر پشت کنکوری هستند. درواقع در ایران ۱۵۵ درصد پشت کنکوری داریم!»
طبق توضیحات این کارشناس، این در حالی است که در سایر کشور‌ها متقاضی ورود به دانشگاه به مراتب کمتر از این تعداد است و این نشان می‌دهد آموزش و پرورش ما ساختاری را طراحی کرده‌است که ۱۵۵ درصد می‌خواهند به دانشگاه بروند، اما مثلاً در کشوری مانند انگلستان ۲۳ درصد از دانش‌آموزان متقاضی رفتن به دانشگاه هستند. این اعداد در امریکا ۳۷، فنلاند ۳۴ و ژاپن ۵۸ درصد است که بیانگر آن است که بسیاری از دانش‌آموزان با خروج از نظام آموزش و پرورش به اندازه کافی توانمند شده‌اند و لزومی به حضور همه آن‌ها در دانشگاه نیست. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این نکات با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به اختصاص ساعات خاصی در مدارس برای دروس مهارت محور تأکید داشته‌اند، گفت: «در سند تحول بنیادین هم بر آموزش مهارت‌محور دانش‌آموزان بسیار تأکید شده‌است. از این‌رو ضرورت تحول در آموزش و پرورش، هدایت دانش‌آموزان به سمت مهارت‌های زندگی و شغلی است.»
به گفته نوری پژوهش‌ها نشان داده‌است که تأثیر روحی و روانی عدم پذیرش دانش‌آموزانی که سال‌ها در پشت سد کنکور مانده‌اند، بسیار جدی است و خانواده‌های این دانش‌آموزان و جامعه باید به سلامت روانی این دانش‌آموزان به صورت جدی فکر کنند. وی با اشاره به چالش‌های وجود کنکور در فرآیند تربیتی دانش‌آموز گفت: «آسیبی که ناشی از کنکور به دانش‌آموزان وارد می‌آید و اثرات روانشناختی که روی دانش‌آموزان خواهد داشت، قابل‌توجه است. دانش‌آموزان در واقع مریض می‌شوند. بسیاری از این آثار و لطمات هم جبران‌ناپذیر است. جامعه باید به سلامت دانش‌آموزان توجه کند. جامعه در زمان کرونا به سلامت جسمی دانش‌آموزان توجه داشت، اما به سلامت روحی آنان توجه نکرد.»
۱۳ درصد مدارس ایران خصوصی است
نوری درباره وضعیت مدارس غیردولتی هم با اشاره به اینکه در رابطه با ایجاد مدارس خصوصی، سیاست کلی اصل ۴۴ آموزش و پرورش را مستثنی کرده‌بود، افزود: «حدود ۱۳ درصد مدارس خصوصی است که وضعیت رشد نسبت به دنیا زیاد است؛ در دنیا مدارس وابسته ایجاد شده‌است و دانشگاه‌ها، مؤسسات خیریه و رجال، به مدارس غیرانتفاعی ورود می‌کنند.» وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزش و نظام پرورش دو محور و زیر نظام جدا از هم در آموزش و پرورش هستند، تصریح کرد: «مدارس نباید فقط به فکر کنکور باشند. تربیت دانش‌آموز برای دانشگاه و کنکور یک مأموریت جدا از هدف اصلی ماست و از سال آینده قطعاً این دو نظام تفکیک خواهد شد.»