افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر بازار ایران می‌گذارد؟ فرصت‌های نفتِ گران

کیمیا نجفی
حسن مرادی، کارشناس حوزه نفت و انرژی درخصوص تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازار نفت ایران و همچنین اقتصاد گفت: افزایش قیمت نفت بر بازار ما تاثیر خواهد داشت و وقتی که درآمد دولت از فروش نفت افزایش پیدا کند بخش‌های دیگر اقتصاد نیز به حرکت در می‌آید. بنابراین افزایش قیمت نفت می‌تواند برای اقتصاد ما مفید باشد و سبب رونق بخش‌های مختلف در اقتصاد شود.
قیمت جهانی نفت در پی انتظار معامله‌گران برای مشخص شدن تصمیم اتحادیه اروپا درباره تحریم نفت روسیه به بالاترین سطح در دو ماه اخیر رسید. آنطور که گفته می‌شود قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با ۱دلار و ۶سنت معادل ۰.۸۹درصد افزایش به ۱۲۰دلار و ۴۹سنت رسید.
بر اساس گزارشی از تسنیم، قیمت نفت روز گذشته به بالاترین رقم طی 2 ماه گذشته رسید. تاجران نفت منتظرند ببینند آیا اتحادیه اروپا می‌تواند به یک توافق درمورد تحریم نفت روسیه در ششمین بسته تحریم‌ها علیه مسکو برسد یا نه. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 1 دلار و 6 سنت معادل 0.89 درصد افزایش به 120 دلار و 49 سنت رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم با 1 دلار و 21 سنت معادل 1.05 درصد افزایش 116 دلار و 28 سنت معامله می‌شود.


حال باید دید که افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر بازار ایران خواهد گذاشت؟ حسن مرادی، کارشناس حوزه نفت و انرژی در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: قطعا افزایش قیمت نفت می‌تواند تاثیرات مثبتی را برای بازار نفت ایران به همراه داشته باشد. البته باید اشاره کنم که اکنون قیمت نفت از لحاظ اقتصادی متفاوت بوده و یک قیمت ثابت نداریم. به عبارتی واضح‌تر در جدول قیمت‌ها ما نفت 120 دلاری، 119، 110 دلار و... را داریم. بنابراین ماهم به دلایلی نمی‌توانیم نفت‌مان را با قیمت جهانی در بازار به فروش برسانیم به همین دلیل در شرایطی که ما نمی‌توانیم با قیمت جهانی نفت‌مان را بفروشیم دولت تلاش می‌کند که تمام ظرفیت خود را به کار بگیرد تا درآمدهای صادراتی خود را بالا ببرد تا بتواند هزینه‌های خود را تامین کند.
وی در ادامه صحبت‌هایش به ضرورت داشتن برنامه‌هایی برای مدیریت شرایط تاکید کرد و افزود: اکنون قیمت نفت بالا بوده و دولت باید شرایط را مدیریت کند تا بتواند میزان فروش را بالا ببرد. البته باز هم نمی‌توان میزان دقیق درآمدها را گفت اما دولت باید از این فرصت استفاده کند تا حیات‌مان تضمین شود.
این کارشناس حوزه نفت و انرژی با تاکید بر این مسئله که افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت سبب رونق بخش های مختلف اقتصاد ایران می‌شود ادامه داد: افزایش قیمت نفت بر بازار ما تاثیر خواهد داشت و وقتی که درآمد دولت از فروش نفت افزایش پیدا کند بخش‌های دیگر اقتصاد نیز به حرکت در می‌آید. بنابراین افزایش قیمت نفت می‌تواند برای اقتصاد ما مفید باشد و سبب رونق بخش‌های مختلف در اقتصاد شود.
روسیه بر اساس منفعت خود حرکت می‌کند
وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت بازار نفت روسیه گفت: روسیه در شرایط خاصی قرار گرفته و اکنون به دنبال فروش نفت خود است. به بیانی دیگر روسیه فقط به فکر فروش نفت خود بوده و دیگر مراعات کشورهای دیگر را نمی‌کند. روسیه شرایط نامناسبی داشته و مجبور است خود را با فضای بین‌الملل منطبق کند بنابراین نمی‌توان گفت چرا رفتار روسیه این چنین است.
این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: روسیه بر اساس منفعت خود حرکت می‌کند فارغ از اینکه این حرکت چه آسیبی به کشورهای دیگر وارد می‌شود.
قیمت نفت در ماه‌های آتی بستگی به برخی عوامل دارد
مرادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بررسی وضعیت قیمت نفت در روزهای آتی پرداخت و در این‌باره گفت: اکنون قیمت نفت در بازار، روند تصاعدی داشته است. اما اینکه تا چه مرزی قیمت نفت افزایش یابد بستگی به برخی عوامل دارد.
وی با اشاره عوامل موثر بر قیمت نفت افزود: اینکه بحران اوکراین به چه سمت‌وسویی خواهد رفت و یا تنش‌های دیگر در سراسر دنیا حل خواهد شد یا خیر از جمله عواملی است که بر قیمت نفت در روزها و ماه‌های آتی تاثیر مستقیمی خواهد داشت. بنابراین باید منتظر ماند و دید که عوامل موثر چگونه پیش خواهد رفت اما در مجموع می‌توان گفت روند افزایش قیمت نفت تدریجی خواهد بود و به نظر می‌رسد که این شرایط ادامه داشته باشد.
ایران می‌تواند از فرصت به دست آمده استفاده کند؟
امیدواری برای تاثیر مثبت افزایش قیمت نفت بر بازار ایران در حالی است که عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت نفت فرصتی است که ایران به دلایل مختلف نمی‌تواند از این فرصت آنطور که باید و شاید استفاده کند. حال با توجه به برخی پیش‌بینی‌ها برای ادامه روند صعودی قیمت نفت باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار بازار نفت ایران در روزهای آتی خواهد بود.