توجه به ظرفيت‌هاي دروني، اسلحه تحريم را ازكار مي‌اندازد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (دوشنبه) در ديدار آقاي امامعلي رحمان رييس‌جمهور تاجيكستان و هيات همراه، تأكيد كردند: ظرفيت‌هاي گسترش همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي مختلف بسيار فراتر از سطح كنوني است و بايد با توجه به سياست دولت ايران مبني بر تقويت روابط با همسايگان، روابط دو كشور دچار تحول اساسي شود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اشتراكات عميق تاريخي، ديني، فرهنگي و زباني ايران و تاجيكستان، دو كشور را همچون خويشاوند و برادر خواندند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي از اقدامات رييس‌جمهور تاجيكستان در گسترش زبان فارسي تقدير و با اشاره به اولين سفر خارجي آقاي رييسي به تاجيكستان تأكيد كردند: انجام اين سفر نشان‌دهنده اهتمام دولت براي گسترش روابط با تاجيكستان است و در يك‌سال گذشته نيز سطح روابط افزايش يافته است اما با نقطه مطلوب بسيار فاصله دارد.
ايشان، ظرفيت‌هاي فني و مهندسي، صنعتي و علمي ايران را براي كمك به تاجيكستان بسيار مستعد و مهم ارزيابي كردند و افزودند: براي استفاده از اين ظرفيت‌ها و گسترش جدي همكاري‌ها بايد كميسيون مشترك به‌صورت جدي براي همه اسناد امضاء شده برنامه‌ريزي و زمان‌بندي كند تا به مرحله عملياتي برسند.
رهبر انقلاب اسلامي اقليم متنوع ايران و زمين‌ها و دشت‌هاي پهناور و پيشرفت‌هاي علمي و فناوري و صنعتي و شركتهاي دانش بنيان در ايران و همچنين آب فراوان و معادن گسترده در تاجيكستان را زمينه‌هاي ارتقاء همكاري‌هاي مشترك برشمردند و خاطرنشان كردند: با وجود تحريم‌ها جمهوري اسلامي ايران پيشرفت‌هاي خوبي در زمينه‌هاي مختلف داشته است و اگر تحريم‌ها نبود، اين پيشرفت‌ها به دست نمي‌آمد زيرا تحريم‌ها باعث شد تا به نيرو و ظرفيت‌هاي داخلي خود اتكا كنيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تحريم را اسلحه قدرت‌ها در مقابل كشورها خواندند و تأكيد كردند: آن چيزي كه اين اسلحه را از كار مي‌اندازد، توجه به نيروها و ظرفيت‌هاي دروني است. ايشان با تأكيد بر اينكه يكي از عرصه‌هاي همكاري و هم‌فكري ميان ايران و تاجيكستان، مسائل منطقه و به ويژه وضعيت افغانستان است، گفتند: نگراني‌هاي ايران و تاجيكستان درباره افغانستان مشترك است و هر دو كشور از گسترش تروريسم و رشد گروه‌هاي تكفيري در اين كشور نگران هستند و ما معتقديم كه آقاياني كه اكنون در افغانستان برسر كار هستند بايد بتوانند با يك حكومت جامع و فراگير از همه گروه‌ها استفاده كنند. رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سفر اخير رييس ستاد كل نيروهاي مسلح كشورمان به تاجيكستان و افتتاح كارخانه توليد پهپاد، اينگونه همكاري‌ها را بسيار مهم ارزيابي و خاطرنشان كردند: پهپاد امروز عامل مهمي در امنيت كشورها است. در اين ديدار كه آقاي رييسي رييس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي امامعلي رحمان با ابراز خرسندي فراوان از حضور در تهران و ديدار با رهبر انقلاب اسلامي به گفت‌وگوهاي خود با رييس‌جمهور ايران اشاره كرد و گفت: مذاكرات خوبي در زمينه‌هاي مختلف از جمله روابط تجاري و اقتصادي و صنعتي انجام شد و با توجه به اسناد امضاء شده اميد است با هدايت‌هاي جنابعالي، روابط دو كشور بيش از پيش گسترش يابد. وي نگراني‌هاي امنيتي به ويژه درباره افغانستان و گسترش تروريسم را از موضوعات مهم ميان دو كشور برشمرد و افزود: ما خواستار صلح و آرامش و حكومتي با حضور همه قوميت‌ها، در افغانستان هستيم و اميدواريم با افزايش همكاري‌هاي امنيتي ايران و تاجيكستان، بتوان بر نگراني‌ها غلبه كرد.