روایت سرپرست سازمان نظام مهندسی از ساخت «متروپل» بدون اخذ پروانه!

استاندار خوزستان عصر دیروز در حاشیه بازدید از ساختمان متروپل درخصوص آخرین وضعیت این ساختمان اظهار داشت: در بدو شروع کار، آماری که دستگاه‌های مختلف به ما اعلام کردند در مجموع ۳۸ مفقودی بود. از این تعداد، تاکنون ۳۶ پیکر از زیر آوار خارج کرده‌ایم که سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. در عین حال ممکن است افرادی مراجعه و عنوان کنند عزیزانی دارند که از روز حادثه مفقود شده‌اند. این مسئله راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت تایید به دنبال آنها خواهیم گشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، صادق خلیلیان افزود: تاکنون در این حادثه 36 فوتی و 37 مجروح داریم. عمده مجروحان از بیمارستان ترخیص شده‌اند. همه مراحل کار حساس است و ما به انتهای مرحله‌ای رسیده ایم و برای پیدا کردن پیکرهای باقی‌مانده بر اساس اعلام خانواده‌ها درخصوص مفقودین، در تلاش هستیم تا این افراد را از زیر آوار خارج کنیم.
خلیلیان درخصوص وضعیت باقی‌مانده ساختمان متروپل گفت: بر اساس نظر کارشناسان، باقی‌مانده ساختمان ایمنی لازم را ندارد و امکان پایدار‌سازی آن وجود ندارد. وی درخصوص آمار مفقودین حادثه متروپل بیان داشت: در بدو شروع کار، آماری که دستگاه‌های مختلف به ما اعلام کردند در مجموع 38 مفقودی بود. از این تعداد، تاکنون 36 پیکر از زیر آوار خارج کرده‌ایم که سه پیکر مجهول‌الهویه هستند.
همچنین به گزارش ایرنا، استاندار خوزستان گفت: طی روزهای دوشنبه و سه شنبه با مقاوم ‌سازی بخش‌هایی از قسمت باقی مانده سازه متروپل سرعت عملیات آوار برداری افزایش یافت هر چند همچنان خطر ریزش وجود دارد.


صادق خلیلیان ادامه داد: بیرون آوردن پیکرهای احتمالی زیر آوار اولویت گروه‌های جست و جو در متروپل است و پس از آن عملیات آواربرداری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
وی افزود: طی دو روز با مقاوم ‌سازی بخش‌هایی از قسمت باقی مانده سازه متروپل سرعت عملیات آوار برداری افزایش یافت هر چند همچنان خطر ریزش وجود دارد.
بیرون کشیدن اجساد باقی مانده اولویت اصلی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: بیرون کشیدن اجساد باقی مانده در بخش فروریخته ساختمان فروریخته متروپل آبادان در اولویت اصلی گروه‌های امداد و نجات است و همه ما بر این موضوع متمرکز شده‌ایم تا خانواده‌های داغدیده اجساد عزیزانشان را تحویل بگیرند.
صدیقی افزود:پس از بیرون کشیدن بقیه پیکرهای جانباختگان ساختمان متروپل آبادان که هم اکنون در مرحله پایانی است‌، روی تخریب باقی مانده طبقات ساختمان متروپل و چگونگی آن با درنظر گرفتن بروز کوچک ترین خطرات مترتب بر آن متمرکز خواهیم شد.
وی یکی از دلایل کندی عملیات آواربرداری را با وجود گذشت هشت روز از این حادثه غمناک، حساسیت این مرحله که خارج ‌سازی اجساد از زیرآوار است بیان کرد و گفت: پس از پایان این مرحله که از ظرافت و حساسیت زیادی برخوردار است‌، وارد مراحل بعدی خواهیم شد ولی در این مرحله همه جوانب کار با لحاظ کردن نظرات کارشناسان فنی و دستگاه‌های مسئول در نظر گرفته خواهد شد.
قرارگاه خاتم الانبیاء
مسئول تخریب بخش باقی مانده متروپل
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به ایرنا گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت تخریب بخش باقی مانده و ناایمن ساختمان ۱۱طبقه متروپل آبادان را برعهده گرفت.
شهاب صدیقی افزود: این مرحله (تخریب سازه باقی مانده) اهمیت بالایی دارد که در این خصوص قرارگاه خاتم الانبیاء مسئولیت تخریب فنی سازه را با درنظر گرفتن همه جوانب فنی آن برعهده گرفته است و هم اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است.
وی شروع زمان تخریب بخش باقی مانده ساختمان متروپل آبادان را منوط به پایان کامل آواربرداری‌، خارج کردن اجساد و ایمن ‌سازی محدوده سازه حادثه دیده اعلام کرد و گفت: بازگشت به وضعیت عادی کسب و کار اصناف در محدوده حادثه ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل آبادان ‌اندکی زمان‌بر است.
ناپایداری سازه متروپل بیشتر شد
مدیر هلال احمر خوزستان گفت: کارشناسان با رصد لحظه‌ای رفتار بقایای ساختمان ریزش کرده متروپل آبادان درخصوص افزایش ناپایداری آن در ضلع‌های شمالی و شرقی آن هشدار داده‌اند.
شعبانی افزود:با وجود احتمال ریزش ساختمان امدادگران همچنان در حال آواربرداری و انجام عملیات جست‌وجوی مفقودشدگان هستند اما شهروندان برای سرعت بخشی و جلوگیری از تلفات بیشتر به روند این عملیات در حوزه استحفاظی متروپل حاضر نشوند.
ساختمان مترو پل بدون اخذ پروانه ساخته شد
خبر دیگر اینکه، سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمانی کشور با بیان اینکه ساختمان مترو پل به شکل عجیبی ساخته شد، گفت: یکی از اقدامات مهم مالک ساختمان این بود که این طرح بدون اخذ پروانه شروع به ساخت شد.
به گزارش ایرنا، حمزه شکیب دیروز در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساختمان مترو پل یکی از عجیب‌ترین طرح‌های ساختمان در سال‌های اخیر بود، اظهارداشت: در زمان ساخت این ساختمان سازمان نظام مهندسی در جریان کار نبوده و اگر این ساختمان به بهره‌برداری می‌رسید تعداد بیشتری از شهروندان ممکن بود جان خود را از دست بدهند.
شکیب افزود: قدرت مالک موجب شد که هیچ نهاد و سازمانی نظارت فنی و مهندسی روی نحوه ساخت نداشته باشند و حتی مالک زمانی که مجوز ساخت در ۹ طبقه را گرفت اضافه اقدام به ساخت چند طبقه کرد و همچنین معاون شهر‌سازی شهرداری آنجا اعلام کرد که هیچ پرونده‌ای در این خصوص وجود ندارد. وی تاکید کرد: مقررات ساخت و ساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پیگیری نشده، سازمان نظام مهندسی در آن به طور رسمی ورود نکرده است.
بی توجهی به اولین نشانه‌های ریزش ساختمان
چند ساعت قبل از حادثه
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرپرست نظام مهندسی کشور در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با ساختمان متروپل باید به یک نکته اشاره شود اینکه فردی که صلاحیت نداشته است به موضوع ساخت‌و‌ساز وارد شده است و جالب است که در ساعت 9 صبح همان روز که ساختمان متروپل ریزش می‌کند شاهدان عینی اعلام کرده بودند که مصالح در این ساختمان ریزش داشته و تا ساعت 12 عبدالباقی مالک این ساختمان در متروپل حضور داشته است و اگر دانشی داشت این وضعیت فعلی ایجاد نمی‌شد.
حمزه شکیب با تاکید بر اینکه در بحث ساختمانی مقررات ملی مبحث 22 وجود دارد اما پیاده‌‌سازی نمی‌شود، افزود: این اتفاق (متروپل) نیز همانند پلاسکو چند صباحی در فضای جامعه مطرح و به‌زودی به فراموشی سپرده خواهد شد اما باید از این‌گونه اتفاقات درس عبرت بگیریم.
آخرین تذکر ناایمن بودن متروپل
در اردیبهشت ۱۴۰۱ به شهرداری آبادان داده شد
شکیب با بیان اینکه در بحث متروپل بخش‌های مختلفی از جمله شهرداری، سازمان نظام مهندسی، وزارت کشور و حتی قوه قضائیه مسئولیت داشته‌اند، گفت: سازمان نظام مهندسی در بحث متروپل به وظایف خود عمل کرده است و حتی در اردیبهشت‌ماه امسال تذکرات کتبی را در رابطه با این ساختمان به شهرداری ارسال می‌کند اما به هیچ‌کدام از این تذکرات از سوی شهرداری توجه و پیگیری نشده است.
سایر اخبار این روزنامه