حیرت ناظران از تلاش وزیر کشور در میدان متروپل

ساعت ۳ بامداد روز سوم خرداد بود که قدم به ویرانه‌های متروپل گذاشت. یک روز بعد از آوار شدن ساختمان، آستین همت بالا زده و مرد میدان کارزاری شد که همتی والا می‌خواهد و اراده‌ای پولادین. احمد وحیدی، وزیر کشور و سردار روز‌های سخت، تیم‌های امداد را بسیج کرده است. همتش خواب را از چشمان همه مدیران و مسئولان ربوده و آنان را برای خدمت به مردم به خط کرده است. محل استقرارش مسجدی ساده در چندمتری محل حادثه است و مدام در معرض نگاه همگان قرار دارد. بی‌هیچ محافظ و تشریفات مدام در حال تلاش است و جلساتش شبانه روز برقرار می‌باشد. قدم به محل‌هایی می‌گذارد که امدادگران از ورود به آن بیم دارند. وقتی خانواده‌های چشم انتظار را می‌بیند مقابلشان می‌ایستد و گوش دل به نجوای درونشان می‌سپارد و دل‌هایشان را به آرامش دعوت می‌کند. در درون خودش، اما غوغایی است که آرامش نمی‌شناسد. پس از چند شبانه روز بیداری و تلاش سرانجام افت فشار او را ناگزیر به زیر سرم می‌کشاند، اما از همان جا میدان داری می‌کند. میدان‌داری می‌کند تا همگان بدانند روز‌های دشوار مرد میدان می‌خواهد. مردان روز‌های سخت که روزگاری حصرآبادان می‌شکستند و روزگاری دیگر فاتح خرمشهر بودند.
ازدحام کمتر عملیات امداد را آسان‌تر کرد
تلاش امدادگران در دهمین روز از وقوع حادثه متروپل در حالی دنبال شد که پیکر دو دانش‌آموز از میان آوار خارج شد و شمار قربانیان به ۳۴‌نفر افزایش پیدا کرد. شمار دانش‌آموزانی که تاکنون در جریان حادثه فوت شده‌اند پنج‌نفر اعلام شده و تعداد مصدومان حادثه نیز ۳۷ نفر اعلام شده است. آرین و حمیدرضا جلیلیان دو دانش‌آموزی بودند که روز گذشته پیکرهای‌شان از میان آوار خارج شد. هفتم خرداد هم پیکر سه دانش به نام‌های ملیکا، میترا صالحیان‌پور و مسیح صادقی از آوار خارج شده‌بود. روز گذشته عملیات امداد در حالی دنبال شد که ازدحام کمتر مردم شرایط با سختی کمتری همراه بود.
جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران که در محل حضور دارد به خبرنگار «جوان» گفت: «با ورود ماشین آلات سنگین کار آوار‌برداری سرعت بیشتری به خصوص در بخش شمالی گرفته است. این بخش که در فرماندهی آتش‌نشانی تهران قرار دارد کار به سرعت در حال پیشروی است و در این قسمت تلاش در زیرزمین هم جریان دارد. در بخش جنوبی نیز کار سرعت گرفته است و در هر دو بخش اگر پیکری کشف شود، از محل خارج می‌شود.» وی با اشاره به مقاوم‌سازی بخش‌هایی از قسمت برپا مانده سازه متروپل گفت: «مهندسان از همان روز‌های اول برای مقاوم‌سازی در محل حادثه حضور داشتند، اما وقتی کار آواربرداری به ستون‌ها اصلی متروپل یعنی جایگاه آوار رسید کار برای چند ساعتی متوقف شد. این قسمت‌ها توسط مهندسان حاضر با تعداد زیادی آهن‌کشی مقاوم شد. نیرو‌های امدادی نیز پس از اعتماد به مهندسان حاضر با خیال راحت‌تری به کار آواربرداری ادامه دادند. تا امروز هیچ مشکلی برای هیچ یک از نیرو‌های امدادی رخ نداده و همگی در سلامت هستند. ملکی درخصوص اعلام زمان تقریبی اتمام آواربرداری هم گفت: «کار آواربرداری سرعت گرفته است، اما نمی‌توان زمان دقیق اتمام کار را اعلام کرد. به مردم این اعتماد داده می‌شود که نیرو‌های امدادی در ۲۴‌ساعت شبانه روز بدون وقفه در تلاش هستند و با جدیت کار ادامه دارد تا در کوتاه‌ترین زمان کار آواربرداری تمام شود.»


امداد در ازدحام کمتر
وی ادامه داد: شرایط حضور مردم نسبت به روز‌های اول بهتر شده است و با ازدحام کمتری روبه‌رو هستیم. البته در روز‌های اول این حضور به قصد کمک بود و انصافاً همه مردم چه بومی و چه غیربومی کمک‌های بسیاری انجام دادند. ولی با حضور نیرو‌های امدادی و هشدار‌های نیروی انتظامی این ازدحام کمتر شد و بحمد‌الله کار با تنش کمتر، اما سرعت بیشتر در حال انجام است. فقط در این شرایط از همه مردم و اصحاب رسانه تقاضا می‌شود، اخبار را از مراجع رسمی پیگیری کنند، چراکه این قبیل اتفاقات شایعاتی به همراه دارد که فقط موجب تشنج بین مردم می‌شود. هم‌چنین برای انجام هر گونه کمکی، حتماً با دستگاه مربوطه هماهنگی‌های لازم انجام گیرد.
یاد پلاسکو بین خرابی‌های متروپل
جلال ملکی در آخر با توجه به حضور تمام وقت خود در حادثه ساختمان پلاسکوی تهران یادی از آن حادثه کرد و گفت: «دو حادثه پلاسکو و متروپل قابل مقایسه نیست و هر کدام به عنوان دو حادثه تلخ در ذهن‌ها باقی خواهند ماند. هر دو آوار بسیار سخت، تخصصی و پیچیده بود که امیدواریم هر کدام تکرار ناپذیر باشند، مگر اینکه از این دو حادثه درس نگیریم. اتفاق متروپل یعنی از پلاسکو درس نگرفتیم و اگر از متروپل هم درس نگیریم باید منتظر سومین حادثه تلخ باشیم. البته دو حادثه تفاوت‌هایی هم دارد. در پلاسکو طبقات بیشتر بود و به همراه خود آتش داشت. نیرو‌های امدادی تا آخرین لحظات خاک را به همراه آتش بر می‌داشتند. در متروپل آتش نیست، اما چندین سازه معلق و ناپایدار و هزاران قطعه بتن معلق در هوا و زمین دارد که موجب نگرانی برای حضور مردم و حتی نیرو‌های امدادی می‌شود. نه تنها به آحاد مردم بلکه به نیرو‌های امدادی هم تذکر داده می‌شود که فقط طبق جدول شیفت‌بندی کار کنند و به آن‌ها اجازه کثرت حضور داده نمی‌شود.