همزمان با اقدامات امدادی، به فساد متروپل رسیدگی‌ کنید

گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور صبح جمعه دیگری را به پیگیری یکی از مهم‌ترین مسائل امروز کشور و دغدغه مردم، یعنی متروپل آبادان اختصاص داد و ضمن بازدید از حادثه و تأکید بر برخورد با بانیان و عاملان، با خانواده‌های حادثه دیده ابراز همدردی کرد. این سفر، چهارمین حضور آیت‌الله رئیسی در استان خوزستان از ابتدای دولت سیزدهم، یعنی از 9 ماه پیش تاکنون است. این در حالی است که وی پنجشنبه، یعنی روز پیش از این بازدید، در بیست و سومین سفر‌استانی به آذربایجان شرقی رفته بود و نهضت اتمام طرح‌های نیمه تمام را در این استان دنبال کرد.
بازدید صبح جمعه از متروپل آبادان
آیت‌الله رئیسی جمعه اخیرضمن بازدید از محل حادثه ریزش ساختمان متروپل، از نزدیک در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه آواربرداری قرار گرفت. رئیس‌جمهور همچنین در منزل تعدادی از خانواده‌هایی که عزیزانشان را در جریان این حادثه از دست دادند، حضور یافت و با قرائت فاتحه، با بازماندگان ابراز همدردی کرد. وی در شورای اداری آبادان، با بیان اینکه حتماً باید با کسانی که برای سودجویی بیشتر، با سوداگری و روابط ناسالم و مفسدانه چنین حوادثی را رقم می‌زنند، برخورد عبرت آموزی صورت گیرد، خطاب به خاطیان اعلام کرد که گذر زمان آنان را از مسئولیت و پاسخگویی مبرا نخواهد کرد. رئیس‌جمهور ضمن تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان متوفیان این حادثه از همه نیروهای مردمی و دستگاه‌های مسئول امدادرسان تشکر کرد و افزود: مردم بحق انتظار دارند که به روابط ناسالم و فسادهای صورت گرفته منجر به حادثه متروپل به موازات اقدامات فنی و میدانی، با سرعت رسیدگی شود.
تا حل مشکلات خوزستان سفرها به این استان ادامه دارد


وی با اشاره به اینکه در بخش حقوقی حادثه به مطالبات همه افرادی که شاکی و مدعی هستند، رسیدگی خواهد شد، از مسئولان اجرایی و نظارتی خواست بدون هیچ اغماضی مسئولیت‌شان را در قبال تخلفات انجام دهند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه خوزستان چه در زمان انقلاب و چه در هشت سال دفاع مقدس دین خود را ادا کرده و در خط مقدم بوده است، اعلام کرد: موضوع رسیدگی به مسائل خوزستان و آبادان را جزو اولویت‌ها قرار داده‌ایم و کارگروهی نیز از قبل در این زمینه فعال شده و در حال پیگیری مسائل است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: مسائل خوزستان و آبادان منحصر در رسیدگی به پرونده متروپل نیست، بلکه همه مسائل خوزستان باید به‌صورت جدی پیگیری شود. وی تأکید کرد که پیام این سفر به آبادان این است که مسئولان بدانند مسأله خوزستان از دستور کار دولت خارج نمی‌شود و تا وقتی که مشکلات حل نشود این سفرها ادامه دارد.

گروه سیاسی/ پنجشنبه گذشته، در نخستین بخش سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی، با حضور آیت‌الله رئیسی در معدن و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان، افزایش تولید کنسانتره مس سونگون کلید خورد.  وی همچنین با حضور در یادمان سه شهید مرزبان، که در شهریور ۱۳۲۰ با ایستادگی در مقابل تجاوز بیگانگان به خاک ایران به شهادت رسیدند، یاد آنان را گرامی داشت. در شهرستان جلفا نیز، رئیس‌جمهور با حضور در کارخانه تولید خودروهای سبک و سنگین ارس خودرو دیزل از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات تولید در این منطقه قرار گرفت و بی‌واسطه پای درد‌دل کارگران و کارکنان این واحد تولیدی  نشست.

تأکید بر رعایت عادلانه دهک‌بندی‌ها
آیت‌الله رئیسی در نشست با جمعی از نخبگان استان نیز با اشاره به انتقاد یکی از نخبگان از دقت ناکافی در دهک‌بندی پرداخت یارانه‌ها گفت: من هم موافق هستم که در دهک‌‌بندی‌ها دقت کامل نشده لذا تأکید کرده‌ام مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهک‌‌بندی‌ها تا حد مقدور دقت کنند و حتماً کسانی که معترض هستند یارانه به حسابشان ریخته شود. وی تأکید کرد که دولت قومیت‌های مختلف در کشور را تهدید نمی‌داند بلکه این یک فرصت برای کشور است و باید از این فرصت استفاده کرد.
از مشکلات سفره مردم مطلعم
آیت‌الله رئیسی، در دیدار با جمعی از آحاد مختلف مردم استان، عدالت را یکی از محورهای بودجه ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: دولت در عین حال به‌دنبال آن است که ساختارهای فسادزا و ساختارهایی را که در آنها رانت‌خواری و ویژه‌خواری وجود دارد، اصلاح کند. امروز دولت این آمادگی را دارد گام‌‌هایی را در جهت اصلاح امور اقتصادی بردارد که به عدالت اجتماعی و قطع کردن دست مفسدان و رانت‌خواران منجر شود.
وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه اصلاحات اقتصادی دولت به طور واقعی به قطع دست مفسدان و رانت‌خواران بینجامد، افزود: من از برخی مشکلاتی که در سفره مردم و معیشت خانواده‌های محترم در سراسر کشور ایجاد شده مطلعم. هیچ شب و روز، ساعت و حتی دقیقه‌ای بر من و همکارانم نمی‌گذرد الا اینکه در فکریم که چگونه می‌شود مشکلات معیشتی مردم را حل کرد. بدانید همراه و در کنار شما هستیم.  رئیس‌جمهور، همراهی بزرگ ملت ایران در ناکام گذاشتن معاندین و مخالفین انقلاب اسلامی را مثال زدنی دانست و تصریح کرد: معاندین و مخالفین تصور می‌کردند با بلندگوهای خودشان بتوانند کاری از پیش ببرند، اما مردم آذربایجان و ملت بزرگ ایران دشمن را در این عرصه و همه عرصه‌ها ناکام گذاشتند.
نهضت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در سفرهای استانی
 آیت‌الله رئیسی، شامگاه پنجشنبه در شورای اداری آذربایجان شرقی، تکمیل همه پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور را کاری ده‌ها ساله عنوان کرد و افزود: دولت‌های مختلف هر کدام طرح‌هایی را آغاز کردند و خیلی از این طرح‌ها در نیمه راه با ۷۰ یا ۸۰ درصد پیشرفت رها شده‌اند و مردم انتظار دارند کارها به نتیجه برسد. لذا سفرهای استانی ما به تعبیری نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. وی با بیان اینکه سفر دولت به استان‌ها صرفاً برای این نیست که زحمتی برای مردم و مسئولان استان ایجاد شود، ‌بلکه برای آن است که گره‌ها و مشکلات استان رفع شوند، نجات کشور را در تولید و رشد اقتصادی دانست.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بخش خصوصی باید به میدان بیاید که این با صحبت و سخنرانی و بخشنامه شدنی نیست، اضافه کرد: بخش خصوصی باید در سرمایه‌گذاری و سود این سرمایه‌گذاری احساس امنیت کند، زیرا دنبال این است که سود حلال، طیب و طاهر ببرد و لذا باید به او میدان کار داد.
وی خواستار واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی شد و با بیان اینکه نقش دولت پس از واگذاری‌ها هدایت، حمایت و نظارت است، تصریح کرد: اگر دنبال رشد اقتصادی هستیم باید سرمایه جذب کنیم، اگر موفق به جذب سرمایه‌گذاری نشویم، اصلاحات اقتصادی دولت نیز به رشد اقتصادی منتج نمی‌شود و صرفاً زحمت اینها برای مردم می‌ماند که ما نمی‌خواهیم این‌طور شود.
ضرورت استفاده از مدیران تحول‌خواه
رئیس‌جمهور، با اشاره به نقش بهره‌وری در رشد اقتصادی، تحقق این امر را نیازمند بازنگری روندها و فرایندها و برخورداری مدیران از روحیه تحولی دانست و گفت: اگر تحول از درون افراد نجوشد، با بخشنامه و آیین‌نامه هم اتفاقی نمی‌افتد. تأکید بر صفت انقلابی که مدنظر رهبر معظم انقلاب نیز هست، یعنی همین که نگاه تحولی در درون افراد بجوشد. امروز این جوشش درونی مورد انتظار مردم است و مدیران دولتی افرادی را که از این روحیه برخوردار نیستند، در مناصب مدیریتی و مهم قرار ندهند. نه اینکه کسی را به این دلیل از کار اخراج کنند، بلکه اجازه ندهید کار مردم دست او بیفتد.
کدام مدیر انقلابی است؟
آیت‌الله رئیسی مدیر متعهد انقلابی را مدیری دانست که برای پیگیری کارها محدود به نظامات و مراودات معمول اداری نماند و افزود:‌ دولت مردمی به‌دنبال پیشبرد کارها است و برای ما مهم نیست که کارهایی که انجام می‌شود به نام چه کسی تمام شود.
رئیس‌جمهور همچنین بر خودکفایی در تأمین کالاهای اساسی تأکید کرد و گفت: یکی از استان‌هایی که می‌تواند در استقلال تأمین کالاهای اساسی کشور مؤثر باشد، همین آذربایجان است. ظرف چند سال آینده باید در تأمین کالاهای اساسی مستقل شویم. همه مدیران باید محور توجه خود را بر به کارگیری دانش و دانایی در ارتقای توانمند‌ی‌های تولیدی کشور قرار دهند و این هم از آن نکاتی است که با بخشنامه محقق نمی‌شود.
آیت‌الله رئیسی در نشست خبری پایان این سفر نیز، خواستار افزایش تولید و فعال شدن صنایع پایین دستی مجتمع مس سونگون شد و با اشاره به بازدید خود از منطقه جلفا و لزوم فعال‌سازی واحدهای صنعتی در این منطقه گفت: می‌توان با گفت‌و‌گو با جمهوری آذربایجان مسیر ریلی بین دو کشور را فعال کرد و این کار قابل انجام است. وی استان آذربایجان شرقی را دارای بیشترین میزان بزرگراه در منطقه دانست و بر ضرورت تکمیل پروژه‌های جاده‌ای و ریلی این استان تأکید کرد.