تصویر ماندگار مهدی صباغی با لبخند و تواضع

 
منوچهر آذری، بیوک میرزایی، صفا آقاجانی و قربان نجفی، همکاران بازیگر پیش کسوت مشهدی در گفت و گو با خراسان از ویژگی های  فردی و حرفه ای این هنرمند خاطره ساز می گویند
 مائده کاشیان 
مهدی صباغی هنرمند پیش کسوت مشهدی که به تازگی در بستر بیماری بود، پنج شنبه شب (12 خرداد) در 71 سالگی، بر اثر عوارض سکته مغزی درگذشت. مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید امروز صبح در مشهد برگزار و او رهسپار خانه ابدی خواهد شد. تصویر صباغی دهه 80 در فیلم‌هایی مانند «گل یخ»، «کافه ستاره» و «زنان ونوسی، مردان مریخی» دیده شد. او همچنین در سریال‌هایی مانند «راه بی‌پایان»، «دفترخانه شماره 13» و همچنین مجموعه توقیف‌شده «سرزمین مادری»   ایفای نقش کرده بود. سریال «پلیس جوان» محصول سال 80 که این بازیگر در آن با شهاب حسینی و مریلا زارعی همبازی بود، از جمله مجموعه‌های به‌یادماندنی و پرمخاطب کارنامه اوست. صدای این بازیگر نیز در برنامه‌ها و نمایش‌های رادیویی مختلف مانند «صبح جمعه با شما» و «کوی نشاط» شنیده شده است. در روزهای پس از درگذشت وی، جمعی از مسئولان به این مناسبت پیام‌های تسلیتی صادر کردند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پیام تسلیت خود ضمن اشاره به مردمداری، توانمندی و اخلاق صباغی، بابت اجرای تئاتر در جبهه‌ها نیز از وی تجلیل کرد. همچنین پیمان جبلی رئیس رسانه ملی صباغی را هنرمندی فرهیخته دانست که با جدیت و تعهد در استودیو و صحنه حاضر می‌شد. محسن برمهانی معاون سیما نیز ضمن اشاره به بی‌حاشیه بودن مهدی صباغی و بیان شیرین وی، درگذشت او را تسلیت گفت. به بهانه درگذشت صباغی، با تعدادی از همکاران این هنرمند درباره ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای او گفت‌وگو کرده‌ایم.
لبخند و تواضع به‌یادماندنی
صفا آقاجانی   از هنرمندانی   است که    در رادیو با مرحوم صباغی همکاری کرده است. او  از تواضع این بازیگر یاد می‌کند و می‌گوید: «همیشه لبخند روی صورت ایشان بود و لبخندشان از جلوی چشمم دور نمی‌شود. هرگز نتوانستم در سلام کردن به ایشان پیش‌دستی کنم. واقعا انسان متواضع و بسیار آدم نیک‌نفسی بودند و در عین حال بسیار باهوش بودند. خیلی زود شرایط را درک می‌کردند و با وجود سختی‌ها و مشکلاتی که در اطراف‌مان وجود دارد، هرگز ندیدم لبخند از روی صورت‌شان محو شود. همیشه آهسته صحبت می‌کردند، هیچ وقت صدای بلند ایشان را نشنیدم، مگر هنگام اجرای نقش. همان طور که عرض کردم بسیار باهوش بودند به همین دلیل هر نقشی که قرار بود بازی کنند، چه نقش کوتاه یا بلند و چه ساده یا پیچیده، بسیار سریع با آن مواجه می‌شدند و نقش را درک می‌کردند. هنگام ایفای نقش، هم خودشان موفق بودند و هم به نقش‌های روبه‌روی خودشان این فرصت را می‌دادند که با هم چالش داشته باشند.»
هنرمندی مردمی و پرتلاش
منوچهر آذری نیز که در رادیو چند تجربه همکاری با زنده‌یاد مهدی صباغی داشته است، درباره ویژگی‌های این هنرمند توضیح می‌دهد: «آقای صباغی از هنرمندان بسیار توانمند، باسواد، اندیشمند و مردمدار بود. من ایشان را از طریق رادیو می‌شناسم، ایشان سال‌های سال با رادیو همکاری‌ داشتند و من افتخار داشتم در برنامه «جمعه خوب من» در رادیو جوان با ایشان همکاری کنم. این برنامه از ساعت 9 تا 11 پخش می‌شد و من قطعات نمایشی آن را کارگردانی می‌کردم. زنده‌یاد آقای صباغی در این برنامه با ما همکاری داشتند و خیلی خوشمزه و خوب با لهجه مشهدی و خراسانی صحبت می‌کردند. البته ایشان نقش‌های دیگر را هم بسیار استادانه اجرا می‌کردند.» او ادامه می‌دهد: «مطمئنا هیچ کس نمی‌تواند از آقای صباغی بد بگوید و نخواهد گفت، چون اصلا چنین چیزی نبوده. روز جمعه وقتی خبر درگذشت ایشان به ما رسید، در رادیو فرهنگ مشغول اجرای برنامه «هفت کوچه» بودیم. یک مجموعه برنامه شاد و مفرح است و هر برنامه یک سوژه خاص و متفاوت مرتبط با آیین و فرهنگ مردم کشورمان دارد. به محض این که خبر رسید، آقای موسوی‌نژاد تهیه‌کننده، بخشی از نمایش‌نامه‌ای را که زنده‌یاد مهدی صباغی در آن بازی داشتند، پخش کرد. همه چند کلمه‌ای درباره ایشان صحبت کردیم، به خانواده‌اش تسلیت گفتیم و در انتهای برنامه هم از ایشان بسیار یاد کردیم.»آذری همچنین خاطره‌ای از زنده‌یاد صباغی روایت می‌کند و می‌گوید: «ایشان چون خودشان مشهدی بودند، در برنامه‌هایی که به صورت زنده کار می‌کردیم، لهجه مشهدی را بسیار خوب و زیبا اجرا می‌کردند. در یک برنامه‌ ایشان دستیار کارآگاه بودند، کارآگاه به ایشان می‌گفت: «شماره فلان شخص را بگیر تا با او صحبت کنم»، بعد آقای صباغی شماره را می‌گرفت و با همان لهجه مشهدی شیرینش می‌گفت: «گیریفت، گیریفت»! این «گیریفت، گیریفت» ایشان وِرد زبان بچه‌ها شد و هروقت می‌خواهند شماره‌ای را بگیرند، می‌گویند به قول آقای صباغی گیریفت، گیریفت!» آذری در پایان می‌گوید: «مهدی صباغی در سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو فعال بود، فعالیت مثبتی داشت و با اخلاق خوب بسیار پرتلاش و پرتوان بود. این اخلاق خوب منش هنرمندان خوبی مثل ایشان است. خانواده آذری صمیمانه به خانواده محترم هنرمند عزیز، گرامی و فقید جناب مهدی صباغی تسلیت می‌گوید.»
پاس گُل مرحوم صباغی به همکاران
همچنین قربان نجفی که بیشتر در نمایش‌های رادیویی با مرحوم صباغی همکاری کرده، از رفتار خوب و متواضعانه او یاد می‌کند و می‌گوید: «جناب صباغی فردی بسیار خاکی، مهربان، بزرگوار و همکاری واقعا صمیمی و توانا بودند که هم‌صحبتی با ایشان بسیار لذت‌بخش بود. به هیچ وجه در حرفه خود آدم خودخواهی نبودند و این ویژگی است که هنرمند را از لحاظ انسانی ارتقا می‌دهد. هنرمندی که خودخواه باشد، معلوم است در شغل و کارش به جایگاه واقعی‌ خود نمی‌رسد. فرض کنید در فوتبال، مهاجمی که جلوی دروازه است، گذشت می‌کند و به بازیکن دیگر پاس می‌دهد و او گُل می‌زند، در صورتی که خودش می‌تواند این کار را انجام دهد. آقای صباغی هم چنین شخصیتی داشتند.» نجفی در توضیح بیشتر این ویژگی شخصیتی مرحوم صباغی ادامه می‌دهد: «این مسئله همه جا وجود دارد که گاهی آدم‌ها حرص می‌زنند تا خودشان دیده و شنیده شوند اما شخصیت آقای صباغی این طور نبود که تلاش کنند تا فقط خودشان دیده شوند. به راحتی می‌توانستند از کنار ماجرا عبور کنند نه این که کوتاه بیایند نه، کلا از کنار ماجرا می‌گذشتند و فراموش می‌کردند.» قربان نجفی درباره خاطره خود از مرحوم صباغی می‌گوید: «همیشه خاطره خنده‌ها، برخورد خوب‌شان و آن لهجه مشهدی که موقع صحبت کردن عادی داشتند، در یاد ما هست. یکی از نشانه‌های تواضع‌شان همین بود که لهجه خیلی نرم مشهدی داشتند و اصرار نداشتند که این لهجه شنیده نشود. زمانی که کار می‌کردند هم دیگر لهجه نبود.» او در پایان ضمن اشاره به کم رنگ شدن حضور زنده‌یاد صباغی در رادیو می‌گوید: «متاسفانه از زمانی که سکته کردند، فعالیت‌شان در رادیو کم شد و کمتر این سعادت را داشتیم که در خدمت‌شان باشیم اما به هرحال   یاد و خاطره ایشان همیشه با ما هست. اخلاق و برخورد خوب، صمیمیت و رفاقت ایشان هیچ‌گاه از یاد من نمی‌رود، این‌ها ویژگی ‌هایی هستند که تمامی همکاران در هر حوزه‌ای از ایشان به یاد دارند و بعید می‌دانم کسی روزی از ایشان رنجیده باشد.»
عشق بی‌پایان به هنر
بیوک میرزایی هم که به واسطه فعالیت در رادیو با زنده‌یاد صباغی تجربه آشنایی و همکاری داشته، درباره عشق و علاقه خاص این بازیگر به حرفه‌اش می‌گوید: «زنده‌یاد مهدی صباغی از هنرپیشه‌های قدیمی تئاتر و از هم‌نسلان ماست. سال‌ها بود که ایشان را می‌شناختم و کارهایشان را می‌دیدم. در 2-3 سال اخیر با یکدیگر همکار شدیم و در برنامه «صبح جمعه با شما» با هم کار می‌کردیم. واقعا هنرمند و همچنین عاشق حرفه‌اش بود. با این که بیمار بود، اصرار می‌کرد که حتما او را برای کار خبر کنند و وقتی این اتفاق نمی‌افتاد، ناراحت می‌شد. این نشان می‌داد که این حرفه را دوست دارد و نمی‌خواهد همین طور تنها در خانه بماند. به نظرم می‌آمد بده‌ بستانی با کسی ندارد و این تنهایی او را اذیت می‌کرد. هرچند بیمار بود اما با تمام این‌ها تلاش می‌کرد به هر نحوی، از طریق تهیه‌کننده و کارگردان دعوت به کار شود و کار کند. وقتی می‌آمد و حتی یکی، دو دیالوگ کوتاه هم که می‌گفت خوشحال می‌شد.»
 



امروز پیکر مهدی صباغی هنرمند پیش‌کسوت سینما و تئاتر در مشهد آرام می گیرد
بدرود  دلسوخته هنر
انگار همین دیروز بود، سالن پردیس سینمایی هویزه مشهد و حضور پیش کسوتان سینما و تئاتر برای تجلیل از چهار دهه فعالیت هنری استاد صباغی. 4 بهمن ماه سال گذشته مراسم نکوداشت این هنرمند اصیل سینما و تلویزیون در مشهد برگزار شد و حالا مرحوم مهدی صباغی بین ما نیست. بامداد جمعه گذشته خبر درگذشت استاد صباغی بازیگر مشهدی و پیش کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور اعلام شد و جامعه هنری و سینمایی کشور را سوگوار کرد. این بازیگر پیش کسوت سینما و تلویزیون که مدتی به علت بیماری بستری بود، بامداد جمعه گذشته در بیمارستان ماهدشت کرج درگذشت.
خاک سپاری پیکر استاد صباغی در قطعه هنرمندان بهشت رضا (ع)
بنا بر اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مراسم تشییع و وداع هنرمندان خراسان رضوی با پیکر مرحوم مهدی صباغی، بازیگر پیش کسوت سینما و تلویزیون کشور، ساعت 9 صبح امروز دوشنبه 16 خرداد در مسجد رضوان صداوسیمای خراسان رضوی برگزار می‌شود. همچنین بر اساس اعلام قبلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پس از این مراسم، پیکر مهدی صباغی در قطعه هنرمندان بهشت رضا(ع) مشهد به خاک سپرده خواهد شد.
ماجرای آرزویی که برآورده شد
روایت آخرین آرزوی استاد نیز جالب است، آرزویی که برآورده و البته بهانه ای شد برای برگزاری مراسم نکوداشت این هنرمند پیش کسوت مشهدی. ماجرا مربوط به بهمن پارسال است، روزی که مراسم نکوداشت استاد مهدی صباغی برگزار و در آن آرزوی استاد نیز برآورده شد. فرهادی نیا، دبیر انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد در همان مراسم از آرزویی گفت که برآورده شد و آن تماشای مجدد فیلم «خیابان ارگ» بود. فیلم خیابان ارگ با بازی درخشان مرحوم مهدی صباغی که با پیگیری های انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد در یکی از سالن های پردیس سینمایی هویزه و با حضور استاد صباغی و همراهی دیگر پیش کسوتان تئاتر، سینما و تلویزیون اکران شد و استاد را به آرزویش رساند.
مردی که دلسوخته هنر بود
درگذشت استاد صباغی، با واکنش های فراوانی از سوی جامعه هنری و سینمایی کشور همراه بود که هم سوگ فقدان این هنرمند پیش کسوت کشورمان شدند. علاوه بر هنرمندان و مسئولان کشوری که در پیام های جداگانه ای درگذشت مرحوم صباغی را تسلیت گفتند، محمد حسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پیامی درگذشت هنرمند پیش کسوت استاد مهدی صباغی را تسلیت گفت. به گزارش روابط عمومی اداره کل ارشاد، در پیام تسلیت حسین زاده آمده است: «مرد دلسوخته هنر، استاد مهدی صباغی، از جوار حرم مولایش حضرت ثامن الحجج(ع) و در واپسین تصویر زندگی اش، به دیدار معبود رسید و نقش آفرینی های بسیاری را در چرخه عمر پر ثمر خود، به شکرانه هنرمندی اش، در صحنه هنر این اقلیم به جا گذاشت. یادش هم قد سرو هنر ایستا و پابرجاست و بی گمان بر کتیبه سینما و تئاتر خراسان ماندگار.» رضا هژبر کلالی، سرپرست معاونت هنری و سینمایی استان نیز در پیامی درگذشت استاد مهدی صباغی را تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: «در آسمان هشتم، آخرین نقش خود را رقم زد تا از این پس دوستدارانش،
هم قطارانش و شاگردانش، به زمزمه یادش، با غم مهتاب روی سکو و همدم سوسوی ستاره ها، خاطرات آن سلطان عاشق سینما و تئاتر را، با سایه  خیالش مرور کنند و به راه بی پایان پیش رو، سلام دلتنگی دهند. غم کوچ بزرگان هنر،آن سان سترگ است که جبران به کلام و تسلی نگردد.» همچنین برخی دیگر از مسئولان استانی و هنرمندان مشهدی و استان در پیام هایی درگذشت استاد صباغی را تسلیت گفتند.مرحوم مهدی صباغی متولد۱۳۳۰ در مشهد، کارنامه پرباری در حوزه سینما، تئاتر، تلویزیون و رادیو برای مردم این مرز و بوم از خود به جا گذاشت. علاوه بر حضور تاثیرگذار وی در رادیو و تلاش هایش برای احیا و معرفی لهجه شیرین مشهدی، بازی در فیلم های سینمایی گریز از شهر، گردو، زمزمه، طوبی، تماس، سایه خیال، بازگشت قهرمان، گرگ‌های گرسنه، سلطان، راننده شخصی، صورتی،     زنان ونوسی مردان مریخی، آسمان هشتم، مرز خوشبختی و ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی سال‌های دور از خانه، سلام، دفترخانه شماره ۱۳، راه بی پایان، پلیس جوان، خانواده حمزه‌علی خان، کمند خاطرات و عقیق از جمله فعالیت های هنری مرحوم صباغی بوده است.