شب زنده‌داری پای تور

مهری رنجبر/جدال تیم ملی والیبال ایران با آسیایی‌ها در لیگ ملت‌ها، دوباره هوادارانش را نیمه شب پای تلویزیون شب زنده دار نگه‌می‌دارد؛ ساعت 1:20 دقیقه بامداد فردا با صف‌آرایی مقابل چین. در این دوره 16 تیم برزیل، لهستان، فرانسه، امریکا، اسلوونی، صربستان، آرژانتین، ایتالیا، کانادا، ژاپن، ایران، چین، آلمان، هلند، بلغارستان و استرالیا حضور دارند که در سه هفته دور مقدماتی در 6 گروه متفاوت با هم رقابت می‌کنند. البته با شروع جنگ روسیه و اوکراین، فدراسیون جهانی والیبال به‌دلیل تحریم‌های ورزشی هم میزبانی هفته سوم را از روسیه گرفت و هم با حذف تیم ملی والیبال این کشور، چین را جایگزین کرد. با این حساب چین اولین حریف ایران در هفته اول لیگ ملت‌ها شد. برزیل و کانادا میزبانان هفته اول لیگ ملت‌ها از 18 تا 22 خردادماه هستند.
ایرانی متفاوت رودرروی غول‌ها
تیم ملی از سال 2013 لیگ جهانی را تجربه کرد و سال 2017 هم با تغییر برنامه FIVB، از لیگ جهانی به لیگ ملت‌ها، ایران پای ثابت این رقابت‌ها بود. تیم ملی والیبال که تا دوره قبل لیگ ملت‌ها با سرمربیان خارجی مقابل غول‌های دنیا صف آرایی کرده بود، حالا روی دیگری از والیبال ایران را به نمایش می‌گذارد. تیمی کاملاً ایرانی، حتی کادر فنی‌اش. والیبالی‌ها این بار با ترکیبی جوان و سرمربی ایرانی به مصاف رقبا می‌روند. البته تغییر و تحولات تیم ملی والیبال ایران، تنها اتفاق جدید نیست و حتی برنامه هفته اول این دوره لیگ ملت‌ها، به میزبانی برزیلی‌ها هم برای ایرانی‌ها متفاوت از قبل است، تیم بهروز عطایی این بار لیگ ملت‌ها را در جدال با آسیایی‌ها، استارت می‌زند و تنها هلند حریف غیرآسیایی‌اش است. هر چند میلاد عبادی‌پور کاپیتان تیم ملی والیبال معتقد است: «با همه توان در لیگ ملت‌ها ظاهر می‌شویم. مسابقات خیلی سختی داریم، ولی این دلیل نمی‌شود به باخت فکر کنیم. ما بازیکنان بزرگی مثل موسوی، معروف و غفور را از دست داده‌ایم که بازی بدون آنها برای ما چالش خیلی بزرگی است. از طرفی مصدومانی مثل کریمی، صالحی و مجرد هم داریم که با اضافه شدن آنها قدرت تیمی ما دو چندان می‌شود.»
چالش‌های ملی پوشان قبل از لیگ ملت‌ها


 ملی پوشان جوان و کم تجربه والیبال که در نبود سوپر استارها، کار سختی برای درخشش مقابل غول‌های دنیا دارند، برای ورود به برزیلیا هم کم دردسر نکشیدند. آنها برای آمادگی بیشتر و دوبازی تدارکاتی به اردوی صربستان رفتند، اردویی که بدون حاشیه هم نبود. با اینکه بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال، با شروع اردو برای تقویت نیمکت، درخواست مذاکره با توماس توتولو مربی سابق تیم ملی و دستیار آلکنو را داده بود، اما همکاری‌شان، شروع نشده تمام شد. عطایی و توتولو به‌دلیل اختلاف سلیقه در تمرین و آنالیز ترجیح دادند با هم خداحافظی کنند. سرمربی تیم ملی والیبال بعد از قطع همکاری با دستیار ایتالیایی‌اش می‌گوید: «توتولو با شناختی که از همراهی تیم ملی داشت، با آگاهی او می‌توانست مسیر حرکت تیم در لیگ ملت‌ها و قهرمانی جهان شکل بهتری داشته باشد. اما بعداز شروع کار هردو متوجه شدیم سلیقه و مدل کار ما با هم تفاوت دارد و شاید حرکت تیم دچار چالش شود و نتوانیم به اهدافمان برسیم. چرا که سبک تمرین و نوع تحلیل بازی ما دونفر تفاوت ساختاری داشت و همسو نبود.»توماس توتولو اما جدایی از کادر فنی تیم ملی والیبال ایران را تصمیم خودش دانست: «رزومه من مشخص است، اما آنها می‌خواستند از اسم و رزومه من برای پوشش کارهایشان استفاده کنند. من در والیبال دنیا موقعیت خوبی دارم و نمی‌خواهم آن را خراب کنم.»تیم ملی والیبال ایران برای حضور در لیگ ملت‌ها 40 روز دور از وطن سر می‌کند. سفری که از برزیل شروع می‌شود و بعد از بلغارستان به لهستان ختم می‌شود وهزینه 6 میلیاردی روی دست فدراسیون گذاشته است. مسابقه‌ای فرسایشی، آن هم برای رقابت با بزرگان والیبال دنیا. چالش‌ها از همان اول خودشان را نشان دادند، وقتی تیم بعد از سفر 14 ساعته به فرودگاه سائوپائولو رسید و قرار بود با پرواز 2 ساعته به شهر برزیلیا برود اما نشد. تأخیر پرواز ترکیش، اجازه نداد ملی پوشان والیبال به پرواز برزیلیا برسند و توقف 4 ساعته به معطلی
 8 ساعته ختم شد. آن هم بعد از کلی اعتراض امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی مسئولان ترکیش پرواز برزیلیا را برای تیم ملی هماهنگ کردند و ملی پوشان با تأخیر رسیدند و بعد از استراحت چند ساعته ساعت 20 یکشنبه اولین تمرین را در حضور سفیر ایران در برزیل انجام دادند. تیم ملی والیبال طبق برنامه ساعت 1:20 دقیقه بامداد فردا در اولین مسابقه با تیم چین مسابقه دارد. تیمی جنگنده که برای امتیاز رنکینگ و سهمیه المپیک پا به میدان می‌گذارد. حریفی سنتی که روحیه جنگندگی آنها ممکن است تیم بهروز عطایی را به دردسر بیندازد. سرمربی تیم ملی هم این مسأله را تأیید می‌کند: «بازی‌های سخت و حیاتی این هفته داریم. چرا که با رقبای آسیایی که برای سهمیه المپیک هم با آنها سرشاخ می‌شویم، رقابت می‌کنیم. به همین دلیل، رقابت‌های هفته اول برای ما کلیدی و پراهمیت است. تیم چین اولین حریف ما هم برای امتیاز رنکینگ مسابقه می‌دهد و البته ما تیم جوانی داریم که همین مسأله کار را برای ما سخت می‌کند، ولی بازیکنان ما برای برد به زمین می‌روند.»

برنامه هفته اول

چهارشنبه 18 خرداد؛ ایران – چین، ساعت یک و 30 دقیقه بامداد
جمعه 20 خرداد؛ ایران – هلند؛ ساعت 22 و 30 دقیقه
یکشنبه 22 خرداد؛ ایران – استرالیا؛ ساعت 4 و 30 دقیقه بامداد
یکشنبه 22 خرداد؛ ایران – ژاپن؛ ساعت 20 و 30 دقیقه