امریکا «نان جهان» را هم آجر کرد

در شرایطی که روسیه آمادگی خود را برای صادرات غلات از بنادر اوکراین برای کاهش بحران غذایی در جهان اعلام کرده، تداوم سیاست‌های ضد روسی امریکا، بحران‌ها را تشدید می‌کند. پولیتیکو گزارش کرده که واشنگتن قصد ندارد تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را به منظور کمک به صادرات غلات از اوکراین لغو کند؛ اقدام جاه‌طلبانه‌ای که می‌تواند میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشاند. درحالی که سازمان ملل و سازمان خوار و بار جهانی درباره بروز گرسنگی و قحطی در جهان در پی بحران اوکراین هشدار می‌دهند، دولتمردان کاخ سفید بدون توجه به این هشدارها، پای سیاست‌های ضد روسی خود ایستاده‌اند و حاضر به عقب‌نشینی نیستند. منابع مطلع می‌گویند با وجود کمک روسیه به از سرگیری صادرات مواد غذایی از بنادر اوکراین، باز هم دولت امریکا تصمیمی برای تسهیل تحریم‌های اعمالی ضد مسکو ندارد. یکی از مقامات امریکایی یک شنبه شب در گفتگو با پولیتیکو تأکید کرد که درخواست‌های مسکو برای لغو تحریم‌ها در بحبوحه بحران غذایی در حال ظهور برابر با «دیپلماسی اخاذی» است. وی افزود: واشنگتن با توافقی در رابطه با صادرات غلات که شامل لغو تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه باشد، موافقت نخواهد کرد. یکی از مقامات آگاه نیز که خواست نامش فاش نشود، به پولیتیکو گفت که پیوند دادن عرضه غلات با لغو اقدامات محدودکننده ضد روسیه، روند مذاکرات را شکننده و پیچیده کرده است. پولیتیکو گزارش داد: «مقامات امریکایی در حال حاضر با دقت این مذاکرات و همچنین مذاکرات مجزای روسیه با ترکیه در رابطه با صادرات امن غلات اوکراینی را زیر نظر دارند.»
غرب، روسیه را به متوقف کردن صادرات غلات از اوکراین متهم کرده است، اما روسیه ضمن آنکه بار‌ها این ادعا را رد کرده، تأکید دارد که به محض آنکه مین‌های دریایی اوکراینی پاکسازی شوند، این بنادر بازگشایی خواهند شد. پیش از این دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با مقصر دانستن غرب به دلیل بحران غذایی و کمبود غلات در جهان، گفته بود برای از سرگیری حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی باید تحریم‌های غیرقانونی غرب لغو شود، اما غربی‌ها نه تنها حاضر نیستند تحریم‌ها را لغو کنند، بلکه دامنه تحریم‌های خود را گسترده‌تر می‌کنند.
اوکراین و روسیه تقریباً یک سوم از تولیدات گندم و جو و نیمی از روغن آفتابگردان جهان را تشکیل می‌دهند و تبعات جنگ بین دو کشور زودتر تأثیر خود را در بازار‌های جهانی به ویژه مواد غذایی گذاشته است. اصرار امریکایی‌ها به ادامه تحریم‌های روسیه، درحالی است که در ماه‌های اخیر بحران مواد غذایی در جهان افزایش یافته و بر اساس گزارش‌ها، میلیون‌ها نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند. ادامه بحران اوکراین می‌تواند شرایط سختی را برای جهان رقم بزند و میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشاند. ادامه سیاست‌های ضد روسی امریکا که با هدف منزوی کردن آن انجام می‌شود، نشان می‌دهد امریکایی‌ها تنها به منافع سیاسی خود می‌اندیشند و حاضرند برای رسیدن به هدف‌شان نان مردم جهان را هم به گروگان بگیرند. مقامات امریکایی و اروپایی بر این باورند که با ادامه جنگ در اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده می‌توانند اقتصاد و قدرت نظامی روسیه را تضعیف کنند، اما با توجه به ابعاد گسترده این بحران، همه کشور‌ها از این تقابل متضرر می‌شوند. به دلیل جایگاه روسیه و اوکراین در تأمین غلات جهان، این جنگ حتی دامن غربی‌ها را نیز گرفته و کمبود کالا‌های اساسی، سبب افزایش قیمت‌ها و بروز تورم افسارگسیخته در اروپا و امریکا شده است.
مقامات غربی با وجود تلاش برای مقابله با روسیه به عواقب ادامه جنگ در اوکراین واقف هستند و نسبت به آن هشدار می‌دهند. لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا روز دو شنبه در سخنانی هشدار داد که اگر جنگ اوکراین به زودی خاتمه نیابد، قحطی ناشی از آن می‌تواند باعث بی‌ثباتی سیاسی در آفریقا شود. به گزارش شبکه راشاتودی، لوئیجی دی مایو هشدار داد: «جنگ جهانی برای نان تقریباً شروع شده است و ما باید آن را متوقف کنیم.»‌دی‌مایو از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواست به میز مذاکره بازگردد و هر چه زودتر به یک توافق صلح از جمله توافقی ویژه درخصوص غلات برسد.


ترس زلنسکی از ترور توسط غربی‌ها
درحالی که اوایل جنگ اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور از کشته شدن توسط روس‌ها ابراز نگرانی می‌کرد، اما اکنون کار به جایی رسیده که زلنسکی بیشتر از روس‌ها از سوی امریکایی‌ها احساس خطر می‌کند. ایلیا کیوا، معاون سابق پارلمان اوکراین می‌گوید زلنسکی از کشته شدن به دست سرویس‌های مخفی غرب یا حتی فرماندهان نیرو‌های مسلح اوکراینی بسیار هراس دارد. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کیوا طی پستی در صفحات اجتماعی خود نوشت، به همین دلیل است که زلنسکی، تیم امنیتی خود را تقویت کرده است. وی در این‌باره توضیح داد: «زلنسکی دستور تقویت امنیت شخصی خود را از ترس ترور شدن به دست ارتش اوکراین صادر کرد. فرماندهی نیرو‌های مسلح اوکراین از رهبری ناکارآمد عملیات نظامی توسط زلنسکی که دستورات وی منجر به تلفات پرسنل و شکست نیرو‌های اوکراینی در میدان نبرد می‌شود، ناراضی است». بر اساس این گزارش، سیاستمدار سابق اوکراینی ادامه داد: «زلنسکی همچنین از کشته‌شدن به دست سرویس‌های ویژه کشور‌های متحد اوکراین که شروع به صحبت در مورد شکست و از دست دادن اوکراین کردند، می‌ترسد». کیوا همچنین افزود: «کشور‌های غربی به این نتیجه رسیدند که پایان دادن به رویارویی مسلحانه در خاک جمهوری شوروی سابق به نفع آنهاست و حذف فیزیکی زلنسکی سریع‌ترین وسیله برای چنین تحولی خواهد بود.»