صادرات نفت با رعایت منافع ملی انجام می‌شود

آرمان ملي: در تاريخ 10 خرداد ماه گزارشي تحت عنوان «رقابت با تزارها در ارزان فروشي نفت» در روزنامه منتشر شده بود که در آن با تکيه بر آمار منتشر شده از حجم فروش نفت ايران که با کاهش روزانه بيش از 456 هزار بشکه‌اي در ماه مي ‌مواجه شده است و همچنين بررسي‌هاي صورت گرفته از سياست‌هاي نفتي روسيه که پس از آغاز درگيري با اوکراين و تحريم‌هايي که از سوي اتحاديه اروپا و آمريکا بر اين کشور تحميل شده رويکرد خود را فروش نفت با تخفيفات بالا متمرکز کرده شاهد تغيير سياست‌هاي نفتي چين شده به گونه‌اي‌که چيني‌ها که در خلال سال‌ها تحريم مشتري ثابت نفت ايران بوده‌اند حال از آنجا‌که نفت روسيه به لحاظ کيفيت مشابه نفت ايران است و تخفيفات اين کشور منافع بيشتري را متوجه اژدهاي سرخ مي‌کند با کاهش ميزان خريد خود ايران را در آب نمک قرار داده تا بيشترين منافع را کسب کند البته اين رقابت ارزان فروشي در حالي گسترده مي‌شود که ايران به دليل عدم تحقق مذاکرات برجامي و در حالي که بازار جهاني تشنه نفت ايران است چاره‌اي جز رقابت با تزارها نداشته و يا در خوش‌بينانه‌ترين حالت بايد سياست تهاتر نفتي را ادامه دهد حال با انتشار اين مطلب وزارت نفت جوابيه‌اي را به روزنامه ارسال کرده که در ادامه مي‌خوانيد:
نظر به انتشار گزارشي با عنوان «رقابت با تزارها در ارزان فروشي نفت» مورخ 10/3/1401 در روزنامه آرمان ملي و طرح پاره‌اي مطالب خلاف واقع، توضيحاتي جهت اطلاع نويسنده گزارش و آگاهي مخاطبان روزنامه ارائه مي‌شود:
1- کاهش يا افزايش حجم صادرات نفت کشور در بازه‌هاي زماني گوناگون با توجه به شرايط بازار و ميزان عرضه و تقاضاي فصلي براي انواع خاص نفت خام مورد نياز پالايشگران متغير است.
2- با توجه به شرايط بازار، استفاده از تکنيک‌هاي معاملاتي براي حفظ سهم بازار با رعايت صرفه و صلاح و منافع کشور انجام شده و درنظر گرفتن تسهيلاتي در اين زمينه در چارچوب ضوابط و مجوزهاي لازم و حسب روال مرسوم، امکان پذير است. بديهي است بدون اطمينان از حصول منافع کشور هيچگاه فروش نفت انجام نخواهد شد.


3- در شرايط جنگ تمام عيار اقتصادي نظام استکبار عليه ايران عزيز و به ويژه صنعت نفت، فروش و صادرات نفت کشور تحت شرايط خاص و با تلاش جهادگونه پرسنل خدوم صنعت نفت بدون يک روز تعطيلي انجام گرفته که ثمرات و برکات اين تلاش در ماه‌هاي اخير سبب تقويت بنيه اقتصادي دولت در عمل به تکاليف خود شده است و امروز به حمدا... از اين حيث کشور نگراني نداشته و در آرامش قرار دارد. بديهي است با توجه به امکان سوءاستفاده دشمنان نمي‌توانيم هيچ يک از اين تلاش‌هاي صورت گرفته و در حال انجام را به صورت عمومي بيان کنيم.
4- ميزان عرضه و تقاضاي جهاني نفت خام با توجه به سياست‌هاي کشورهاي صادرکننده و واردکننده، ميزان رشد اقتصادي و ساير عوامل متغير فصلي، يک نسبت مشخص داشته و الزاما با کنار گذاشتن يک عرضه کننده از يک بازار خاص، اين نسبت دچار تغيير فاحش نخواهد شد و صرفا جغرافياي بازار ممکن است تغيير کند. جمهوري اسلامي ايران به مدد سال‌ها تجربه و تخصص و در اختيار داشتن پتانسيل کم نظير لجستيکي، ضمن حضور در بازارهاي سنتي و تامين نياز مشتريان قديمي خود، امکان حضور در هر جغرافيايي از بازار جهاني نفت را دارد. كما اينكه در چند ماه اخير افزايش فروش نفت و ميعانات در كنار افزايش قيمت، كسري سنگين بودجه 1400 را جبران كرده و دست دولت را در مديريت بازار ملتهب ارز، بازتر كرده است. چنانكه دولت براي اولين بار در سال‌هاي اخير براي اداره خود در ماه‌هاي نخست سال از بانك مركزي تنخواه نگرفته است.
5- وزارت نفت به عنوان قلب تپنده نظام اقتصادي کشور در دشوارترين تحريم‌هاي ظالمانه، با صلابت به انجام ماموريت خود پرداخته و همين موضوع نقطه قوت و باعث تقويت موضع ديپلماسي ايران عزيز در مذاکرات بين‌المللي برجام بوده است. صنعت نفت به عنوان يک صنعت بين‌المللي هرچند از رفع زنجيره تحريم‌هاي ظالمانه نظام استکبار و هر نوع گشايشي استقبال مي‌کند ولي برخلاف نظر نويسنده گزارش، ديپلماسي انرژي و پيشبرد برنامه‌هاي صنعت نفت را فارغ از نتيجه مذاكرات با جديت دنبال مي‌كند.