ریتالین، اعتیاد یا قرص تمرکز؟

قرص ریتالین خواصی شبیه آمفتامین دارد. برخی دانشجویان در شب‌های امتحان از این قرص استفاده می‌کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیرمعمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند. بر  اساس اظهار نظر محمد رضا قدیرزاده  ،کارشناس و پژوهشگر حوزه اعتیاد :«کنکور و فصل امتحانات عامل افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین است و بر اساس نتایج یک مطالعه روی دانشجویان ایرانی، از هر ۱۰دانشجو، ۶ نفر سابقه مصرف ریتالین دارند.»

  ریتالین چیست؟
قرص ریتالین یا متیل فنیدات دارویی برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) در کودکان و افزایش تمرکز در بزرگ سالان است. ریتالین با مهار بازجذب نوراپی‌نفرین و دوپامین توسط نورون‌ها عمل می‌کند.متیل‌فنیدات یک محرک سیستم عصبی مرکزی (CNS) از گروه فنتیل‌آمین و پیپریدین است و  از نظر اعتیادزایی در کنار دیگر اعضای خانواده آمفتامین‌ها همچون اکستازی قرار می‎‌گیرد.این قرص  باعث تحریک سیستم عصبی و ترشح دوپامین شده  و درنتیجه دوپامین بیشتری در بدن ترشح  


می شود که حالت سرخوشی در فرد مصرف کننده به وجود می آورد.
   قرص شب امتحان
امروزه مصرف ریتالین  بین دانشجویان و داوطلبان کنکور بسیار رواج  یافته است. آن‌ها از این دارو برای افزایش تمرکز و بی‌خوابی استفاده می‌کنند و معتقدند با مصرف این قرص درس‌ها را بهتر می‌فهمند و هوشیارتر هستند.
اما بیشتر مصرف کنندگان از عوارض و خاصیت اعتیاد آور ریتالین آگاهی ندارند.
در واقع اگر  شما دچار اختلال بی توجهی و نقص توجه نباشید و سرخود این دارو را مصرف کنید، ریتالین به جای تاثیرات مثبت آثار مخربی بر مغز شما به جای خواهد گذاشت که جبران کردن آن می‌تواند دشواری‌های بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد.
  عوارض خودسرانه مصرف ریتالین
   اعتیاد به ریتالین

ریتالین با وجود ماده مؤثری به نام آمفتامین که نوعی از مواد محرک است ساختار شیمیایی شبیه به شیشه دارد. هر چند اعتیاد و عوارض این دارو از شیشه بسیار کمتر است اما همچنان این ماده می‌تواند باعث وابستگی به ویژه وابستگی روانی در مصرف کننده شود به خصوص در افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را دارند.
   مشکل در گردش خون
یکی از عوارض مصرف ریتالین، ایجاد مشکل در گردش خون است. به این صورت که در انگشتان خود احساس سرما یا درد خواهید کرد. گاهی کبودی و قرمزی هم در قسمت هایی از بدن‌تان مشاهده می‌شود.
همچنین این قرص، می‌تواند درجه حرارت بدن، فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد و به شما احساس لرزش و تحریک پذیری را القا  کند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را  هم افزایش دهد.
   کاهش اشتها و معده درد
یکی دیگر از عوارض مصرف ریتالین، کاهش اشتهاست. دیگر عوارض گوارشی  شامل معده درد و حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال است.
   اختلالات روانی حاد
در افرادی که به اختلالات افسردگی و دو قطبی مبتلا هستند یا خود و خانواده آن‌‌ها سابقه خودکشی دارند، مصرف ریتالین ممکن است باعث تشدید و حاد شدن شرایط اختلال آن‌ها شود. همچنین مصرف ریتالین ممکن است باعث بروز توهم، هذیان و شیدایی در کودکان شود.
  ترک زیر نظر پزشک
ترک ریتالین باید حتماً تحت نظر روان‌پزشک و روان شناس انجام شود زیرا نیازمند درمانی چندجانبه از جمله سم زدایی و روان درمانی است تا در کنار سلامت جسمانی با برگزاری جلسات مشاوره و دریافت خدمات روان‌شناختی، آثار سوء مصرف ریتالین از ذهن و روان فرد مصرف کننده پاک شود.
   خطرات قطع ناگهانی  
قطع ناگهانی ریتالین به دلیل وابستگی جسمانی و روانی می‌تواند باعث غش، کما و حتی مرگ شود. گاهی افرادی که به یک‌باره ریتالین را ترک می‌کنند به علت فشار روانی زیاد دست به خودکشی می‌زنند  یا به مصرف مجدد ریتالین با دوز بالاتر روی می‌آورند.
منبع : webmd