سیف الرضا شهابی سروصدا در هنگام سخنرانی

روز شنبه چهاردهم خرداد مصادف با سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مراسمی که به این منظور در کنار مرقد امام برگزار شد، هنگام سخنرانی سید حسن خمینی، نوه امام، عده‌‌ای از حاضران شروع به دادن شعار و شلوغ کردن و برهم زدن سخنرانی کردند تا شاید سخنران از ادامه صحبت‌هایش منصرف شود. مشابه چنین کاری قبلا هم به مناسبت‌های مختلف در مراسم‌هایی صورت گرفته بود.
در ورای اینکه سخنران چه شخصی باشد، سرو صدا کردن و برهم زدن نظم هنگام سخنرانی به عنوان یک اصل ناپسند قابل توجه و تامل است.
سر و صدا کردن هنگام سخنرانی هر شخصی با هر دیدگاهی از نظر اخلاقی و شرعی و قانونی عملی زشت و مذموم است. در هیچ جامعه‌ای حتی کشورهای عقب‌مانده هم مورد تایید واقع نمی شود‌.
وقوع چنین اتفاقاتی در کشوری اسلامی که مدعی ابلاغ فرهنگ اسلامی به دنیای خارج و جامعه بشری است، زشتی آن را چند برابر می‌کند.


همه جوامع به این جمع بندی رسیده‌اند دوران شلوغ کردن و سروصدا راه انداختن پایان رسیده. این رفتارها مربوط به دورانی است که منطق بر روابط اجتماعی در جامعه بشری حاکم نبود.
آنهایی ‌که دست به چنین کارهای غیر قانونی و غیر اخلاقی و غیر شرعی می‌زنند، قطعا سازماندهی شده هستند، از سوی اشخاص و نهادهایی هدایت می‌شوند، به زعم خودشان تصور می‌کنند از انقلاب و اسلام و جمهوری اسلامی و بنیانگذار آن دفاع می‌کنند درصورتی که علاوه بر اینکه طرف مقابلشان را زمین‌گیر نمی‌کنند برعکس به سخنران، هر شخصی باشد حقانیت و مظلومیت می‌بخشند و آنچه را که می‌کارند مورد دلخواهشان درو نمی‌کنند.
یا می‌توانند بعد از پایان سخنرانی، شخصی که معترض است بر خیزد و در کمال ادب و احترام نظرات خودش را با خونسردی و منطق بیان کند.
اگر چنین رفتارهایی در سال‌های نخستین انقلاب رخ می‌داد خیلی جای تعجب نداشت فضایی آکنده احساسات و توام با خشم بر جامعه و خصوصا نسل جوان در آن سال‌ها حاکم بود تصور بر این بود با داد و قال می‌توان رقیب را از صحنه محو و نابود کرد اکنون با گذشت چهار دهه از آن زمان انتظار عمومی بر این قرار دارد با نظم و انضباط و احترام به مخالف و رقیب، اعتراض اعلام شود.
از همه اینها گذشته، شخصی مثل آقای حسن خمینی این حق را دارد بر مزار جدش سخنرانی کند گرفتن این حق گناهی با بخشودنی است اگر اشخاصی مخالف حق سخن گفتن هستند می‌توانند شرکت نکنند و یا در مراسمات دیگر نظرات خودشان حتی در رد سخنان حسن خمینی ابراز کنند.
امید است من بعد شاهد چنین حوادث ناگوار که با فرهنگ اسلامی و ایرانی در تضاد آشکار است نباشیم.