پیش‌نویس قطعنامه ضد ايرانی رفت شورای حكام؛ تا بعد

آرمان ملي- حميد شجاعي: تحرکات غربي‌ها به ويژه آمريکا و تروئيکاي اروپايي در جهت تصويب قطعنامه ضد ايراني چندي پيش از دور جديد نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شروع شد و با آغاز دور جديد اين نشست در وين از روز دوشنبه اين نوع تحرکات رسميت يافته و غربي‌ها از همان روز اول بناي مخالفت با فعاليت‌‌هاي هسته‌اي ايران را گذاشته‌اند و دستاويز خود را نيز همان گزارش رافائل گروسي مدير کل آژانس قرار داده‌اند که گزارشي صد درصد ضد ايراني و خلاف واقع بوده و بيشتر مطابق تمايلات صهيونيست‌ها و غربي‌ها تنظيم شده تا مبتني بر واقعيت. چنانکه بسياري بر اين باورند که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به خودي خود استقلال لازم براي اظهار نظر و تصميم‌گيري را ندارد و همواره تحت تاثير فشارهاي سياسي از سوي قدرت‌هاي بزرگ غربي است و اگر هم نگاهي به گزارش‌‌هايي که از سوي آژانس در دوره‌هاي گذشته نيز بيندازيم به وضوح درمي‌يابيم که نوع رويکرد آژانس چگونه است و به چه ترتيب است. نگاهي به اظهارات رافائل گروسي در نخستين روز نشست شوراي حکام نشان مي‌دهد که رويکرد شوراي حکام در خصوص ايران به چه سمت و سويي است و از همين اکنون بسياري از اين مرحله که احتمال صدور قطعنامه عليه ايران چقدر است عبور کرده‌اند و اکثر تحليل‌ها بر مدار نوع برخورد و واکنش ايران به رويکرد آژانس است. قدر مسلم هم تروئيکاي اروپا و هم آمريکايي‌ها مي‌دانند که با اصرار بر سياست شکست خورده فشار حداکثري در جهت تسليم يا راضي کردن ايران براي پذيرش خواسته‌‌هايشان نه تنها به خواسته‌‌هايشان نخواهند رسيد بلکه صرفا اتلاف وقت و وقت‌کشي مي‌کنند. لذا به نظر مي‌رسد که غربي‌ها به جاي اينکه به دنبال رفتارهاي تحريک‌آميز و غير سازنده بروند بايد شرايط را به نحوي پيش ببرند که با رفتارهاي سازنده دريچه مذاکره را باز نگه دارند و با از سرگيري مذاکرات در وين به احياي برجام باشند. چرا که پيش گرفتن هر روندي جز اين نتيجه‌اي جز خسارت براي طرفين در بر نخواهد داشت.
ارائه پيش نويس قطعنامه
خبرگزاري فرانسه گزارش داد، پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران به شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه شده است. خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات‌ها در خبري فوري گزارش داد که پيش‌نويس قطعنامه انگليس، فرانسه، آلمان و آمريکا عليه ايران امروز (سه‌شنبه) به نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارائه شده است. نشست فصلي شوراي حکام آژانس روز دوشنبه در وين، مقر اين سازمان آغاز شده است که ايران، اوکراين، موضوعات پادماني، اجراي پادمان‌ها در کره شمالي و همکاري‌هاي فني از موضوعات مورد اصلي در اين دور از نشست خواهد بود. خبرگزاري رويترز هفته گذشته در گزارشي اعلام کرد که آمريکا و تروئيکاي اروپا پيش‌نويس قطعنامه‌اي را براي ارائه به نشست آتي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تهيه کرده‌اند که از ايران درخواست مي‌کند به سوالات پادماني آژانس فورا پاسخ دهد. بنا بر گزارش رويترز، پيش‌نويس اين قطعنامه از ايران مي‌خواهد به سوالات باقي‌مانده آژانس درباره ذرات اورانيوم پيدا شده در سه مکان هسته‌اي توضيح دهد. در پيش‌نويس اين قطعنامه آمده است: شوراي حکام از ايران مي‌خواهد که هرچه فوري براي اجراي تعهدات قانوني‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پيشنهاد مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي همکاري بيشتر جهت شفاف‌سازي و حل‌وفصل مسائل باقي‌مانده پادماني عمل کند.
آژانس نقش مستقل ندارد


دبير ستاد حقوق بشر درباره گزارش منفي گروسي و پيش‌نويس قطعنامه سه کشور اروپايي عليه کشورمان، اظهار داشت: مطلع هستيد که آژانس نزديک به 3 سال است که در هر نشست شوراي حکام، دو گزارش به شورا ارائه مي‌کند؛ يک گزارش درباره راستي آزمايي اجراي تعهدات برجامي و يک گزارش درمورد بحث پادمان «ان.پي.تي» جمهوري اسلامي ايران. کاظم غريب‌آبادي گفت: بحث چالش برانگيزي که مطرح شده، گزارش دوم آژانس است که ناظر بر مباحث پادماني است. آژانس ادعا کرده بود اسنادي دارد که نشان دهنده فعاليت مرتبط با مواد هسته‌اي در برخي اماکن انجام شده و از ايران خواست با آژانس همکاري و موضوع را روشن کند. جمهوري اسلامي ايران نيز با حسن‌نيت و بر مبناي شفافيت، با آژانس همکاري کرد. به دنبال نمونه‌برداري‌هايي که انجام شد، مقادير ناچيزي ذرات هسته‌اي در يکي دو مکان نشان داده شد و متعاقبا ايران توضيحات لازم و مکفي را هم به آژانس ارائه کرد. نماينده دائم سابق ايران نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين افزود: اينکه آژانس اين موضوع را به عنوان يک موضوع برجسته و مهم در دستور کار خودش قرار داده، از نظر من دو دليل اساسي دارد؛ يک دليل فشارهاي سياسي است که بر آژانس همواره وارد شده که مشخصا اين فشارها از جانب آمريکا، برخي کشورهاي غربي و رژيم صهيونيستي است. درواقع، سه طيف را در برمي‌گيرد؛ يک طيف که هميشه با جمهوري اسلامي و مردم ايران سر عناد داشته؛ يک طيف که خودش در برجام بدهکار ايران است به دليل عدم اجراي اقدامات و تعهداتش تحت برجام؛ و يک طيف هم که رژيم صهيونيستي است که داراي سلاح‌هاي هسته‌اي است و عضو ان.پي.تي هم نيست. اين کارشناس ارشد حوزه هسته‌اي سياسي بودن رويکرد مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را دليل ديگر اين موضوع بيان کرد و ابراز داشت: آقاي گروسي تمايلات شديد سياسي دارد و نمي‌توان آن را نفي کرد. گزارش‌هاي تمامي مديران کل آژانس تحت تاثير فشارهاي سياسي بوده، ولي بخشي از مواضع آژانس به‌خاطر رويکردهاي سياسي مديران کل آژانس نيز است. معاون امور بين‌الملل قوه قضائيه بيان کرد: آژانس نقش مستقل ندارد. اگر فشار سياسي به آژانس وارد نمي‌شد، امکان حل و فصل موضوع ميان ايران و آژانس بسيار بالا بود، چون توضيحات ما از نظر فني و علمي در مورد اين مکان‌ها معتبر است. قطعنامه‌هاي آژانس از بعد حقوقي جنبه لازم الاجرايي ندارد حتي اگر به تصويب برسد.
واکنش روسيه
نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين در پي ارائه پيش‌نويس قطعنامه‌اي درباره ايران توسط آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان به شوراي حکام درباره حل و فصل مسائل پادماني ايران، رويکرد اين کشورها را نسبت به اين موضوع، ترديدآميز تلقي کرد. ميخائيل اوليانوف، در صفحه توييترش نوشت: شرکاي غربي مذاکرات وين درباره احياي برجام، پيش‌نويس قطعنامه‌اي را براي بررسي و تصويب به شوراي حکام ارائه داده‌اند. آن‌ها به دلايلي نامعلوم بر اين باورند که يک قطعنامه بهترين راه براي پرداختن به مسائل پادماني است. اين بسيار جاي ترديد دارد.