چمران : حمله سايبري به سامانه‌هاي شهرداري کار موساد بود

حملات سايبري وضرورت به‌روزرساني زيرساخت‌ها
چمران : حمله سايبري به سامانه‌هاي شهرداري کار موساد بود
آرمان ملي – ياسمين طالقاني: حملات سايبري اين روزها به يک ابزار جدي براي تقابل گروه‌هاي متخاصم تبديل شده است. حملات مکرر سايبري به تجهيزات اينترنت‌محور کشور، هرچند بارها توسط متخصصان کشور خنثي شده اما همزمان اين ضرورت را به اثبات رسانده که با نگاه جدي‌تري به اين مسأله و بحث تامين تجهيزات به‌روز براي مقابله با اين تهديدات توجه کنيم. بسياري از اين حملات توسط متخصصان ما در اين حوزه خنثي مي‌شود اما به هرحال در برخي مواقع نيز شبکه‌هاي اينترنتي و خدمات رساني بعضي دستگاه‌ها براي مدتي با مشکل مواجه شده است. حمله سايبري به دستگاه‌هاي سوخت رساني و همچنين ايجاد اختلال عمدي در صفحه داخلي سامانه شهرداري تهران، حمله سايبري به تابلو‌هاي شهري کرج و پمپ بنزين در اصفهان از اصلي‌ترين اتفاقاتي است که طي يک سال گذشته رخ داده است. آخرين نمونه هک در 12 خرداد رخ داد که دسترسي به سايت شهرداري تهران و تهران من امکان‌پذير نبود. شهرداري تهران مي‌گويد سايت‌هاي ما هک نشده و دليل وضعيت پيش‌آمده اختلال عمدي است. فضاي شايعه و اخبار غيررسمي داغ بود. شهرداري در واکنشي ديرهنگام اطلاعيه‌اي منتشر مي‌کند که در متن آن که از سوي روابط عمومي سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران صادر شده، آمده است که اختلال عمدي در صفحه داخلي سامانه اينترانتي‌ (داخلي) شهرداري تهران، براي دقايقي اين سامانه را با انتشار تصويري موهن از دسترس همکاران خارج کرد. فرايند رفع اين اختلال محدود، به‌سرعت به انجام رسيد و درحال‌حاضر سامانه‌هاي خدمت‌رساني شهرداري تهران براي بررسي‌هاي بيشتر فني توسط سازمان فاوا، موقتا از دسترس خارج شده است. روز گذشته مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در خصوص حمله سايبري به سامانه‌هاي شهرداري تهران خاطرنشان کرد: برنامه‌ريزي مفصلي از سوي موساد و منافقين با همکاري يکديگر صورت گرفت و تمام افراد ضد انقلاب که عليه جمهوري اسلامي و استقلال ايران قد علم کردند، اين اقدام را انجام دادند و در ايام سالگرد ارتحال امام خميني(ره) که اهميت خاص و بالايي دارد، حمله سايبري را برنامه‌ريزي کردند.
پشت پرده حملات سايبري چيست؟


هدف اصلي از اين اقدامات خرابکارانه را مي‌توان ايجاد آشفتگي در دستگاه‌هاي خدمات‌رسان و نهايتا توليد نارضايتي در ميان مردم دانست. ماجراي هک جايگاه‌هاي سوخت رساني را شايد بتوان به عنوان يکي از حملات پيچيده دشمن عليه کشور دانست. توطئه‌اي که با مديريت خوب دولت و البته صبوري و همراهي مردم ناکام ماند. سردار جلالي، رئيس سازمان پدافند غيرعامل در اين باره مي‌گويد: نگاهي به تهديدات سال‌هاي گذشته در حوزه تهديدات سايبري، لزوم بازمعماري در ساختار امنيت سايبري زيرساختي را حياتي مي‌نمايد؛ چرا که تمرکز بر آسيب‌پذيري‌هاي سايبري به يکي از ابزارهاي مهم جنگ‌هاي سايبري تبديل شده است.
قدرت پوشالي در هک سامانه‌هاي ايراني
معمولا پس از موفقيت يک حمله سايبري، گروه‌هاي مختلفي سعي مي‌کنند قدرت‌نمايي کرده و خود را مسئول اين پيروزي معرفي کنند. در اتفاقات اخير نيز گروهک تروريستي منافقين سعي کرده نشان دهد حملات سايبري به واسطه آنها انجام شده اما پيگيري‌ها و بررسي‌هاي سازمان پدافند غيرعامل نشان مي‌دهد اين حمله از طرف آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها انجام شده است. البته اين اقدامات خرابکارانه بدون جواب نبوده و صهيونيست‌ها به مراتب لطمات بيشتري از حملات سايبري خورده‌اند. در يک نمونه مشهور، گروه هکري «عصاي موسي» در بهمن ماه گذشته به شبکه دوربين‌هاي مداربسته خيابان‌هاي اسرائيل نفوذ و تصاوير آنها را ضبط و منتشر کرد. اين گروه به سيستم‌هاي فوق امنيتي وزارت جنگ رژيم اشغالگر قدس نيز نفوذ کرد و اطلاعات شخصي صدها نظامي را به دست آورد. در اين ماجرا، انتشار عکس «بني گانتز» وزير جنگ رژيم صهيونيستي و تهديد وي روي رايانه‌هاي وزارتخانه، موجي از هراس را در دل نظاميان صهيونيست وارد کرد.