ماجرای دزدی از صندوق امانات بانک ملی چیست؟ سرقت سینمایی از بانک



رئیس پلیس آگاهی پایتخت از سرقت از صندوق امانات یک بانک در خیابان انقلاب خبر داد.
به گزارش فارس، سرهنگ علی ولی پور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت در خصوص سرقت از صندوق امانات یکی از بانک های خیابان انقلاب، اظهار داشت : به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان در حال انجام است.
گفتنی است چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی‌های اولیه در این حادثه قصور و سهل انگاری داشته اند تحت نظر قرار گرفته و تحقیقات از آنها ادامه دارد.


گفتنی است بانک ملی ایران درباره حادثه رخ داده در شعبه دانشگاه بانک ملی ایران که به بروز برخی خسارات محدود به صندوق امانات منجر شد اعلام کرد که این موضوع از سوی پلیس و مراجع ذیربط در حال پیگیری است.
روابط عمومی بانک ملی ایران در اطلاعیه ای با بیان اینکه علل بروز این حادثه پس از بررسی‌های نهایی به زودی اعلام خواهد شد اعلام کرد:
بانک ملی ایران در چارچوب مقررات قانونی در حال پیگیر خسارات وارده بوده و فعالیت شعبه دانشگاه (تهران) نیز طبق روال سابق ادامه دارد.
سرقت از صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه خبری بود که روز گذشته در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.
اخبار اولیه حاکی از آن بود که سارقان با تخریب و ایجاد حفره وارد قسمت صندوق امانات شده و تعدادی صندوق را سرقت کرده اند؛ در فضای مجازی برخی تعداد صندوق های به غارت رفته را ۲۵۰ و برخی دیگر هزار صندوق عنوان کرده‌اند؛ خبری که بانک ملی در خصوص آن هنوز اظهار نظری نکرده است.
خبرنگار انتظامی فارس کسب اطلاع کرد که سرقت در پنجشنبه شب و در ساعات بامدادی روز ۱۳ خرداد به وقوع پیوسته و سارقان از طریق درب پشت ساختمان که در داخل پارکینگ داخلی وجود دارد با تخریب و بریدن قفل وارد ساختمان شده و بعد از برش دادن در گاوصندوقی بزرگ و بر هم زدن رمز آن به محوطه صندوق امانات بانک وارد شده اند.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته ۲۵۰ صندوق امانات تخریب شده اما محتویات فقط ۱۶۹ صندوق تخلیه شده است.
گفتنی است سارقان بعد از سرقت از درب پشتی بانک _ که در داخل پارکینگ قرار دارد و قفلش را شکسته بودند _ خارج شده و دوباره بر روی آن در «قفل» زده و درنهایت از پارکینگ خارج شدند.
لازم به ذکر است که روز گذشته بعد از ورود کارمندان به بانک ، سرقت به پلیس اطلاع داده شد.
پیگیری خبرنگار انتظامی فارس حاکی از آن است که پلیس به تعدادی سوء ظن داشته و چند نفر را هم بازداشت کرده است.
گزارش میدانی از شعبه دانشگاه بانک ملی پس از سرقت
با اعلام خبر سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه بانک ملی شماری از مشتریان این بانک صبح امروز در محل این شعبه حاضر شده و شکایات و پیگیری‌های خود از این حادثه را ثبت کردند، مسئولان بانک ملی نیز وعده دادند که نسبت به جبران خسارات اموال مسروقه از صندوق‌های مذکور اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، پس از انتشار خبری مبنی بر سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه بانک ملی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۷ خرداد ماه شماری از مشتریان این بانک در محل این شعبه در خیابان انقلاب اسلامی حاضر شده و اقدام به پیگیری از مسئولان این شعبه درباره اموال خود کردند. امروز این شعبه فعالیتی نداشته و صرفا اقدامات مربوط به پاسخگویی، پیگیری و ثبت شکایت از سوی مالباختگانی که صندوق‌های تحت اجاره آنان مورد سرقت واقع شده بود در حال انجام شد.
براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا از محل شعبه این بانک، شماره صندوق‌های اجاره‌ای که سرقت از آنها انجام شده در این شعبه نصب شده که تعداد آن براساس فهرست اعلام شده ۱۵۹ صندوق است. از این رو برخی از مراجعه‌کنندگان به این بانک پس از اطلاع از این صندوق آنان مورد سرقت واقع نشده محل را ترک کردند. مالباختگان نیز که برخی از آنها نگرانی زیادی بابت اموال به سرقت رفته‌شان داشتند با حضور در داخل این شعبه نسبت به تکمیل فرم شکایت که از سوی کلانتری توزیع شده بود، اقدام کردند. همچنین برخی از مدیران بانک و ماموران پلیس مستقر در محل نیز وعده دادند که شکایت آنها پیگیری خواهد شد.
یکی از زنانی که در محل این شعبه حضور داشته و صندوق امانت متعلق به وی نیز مورد سرقت قرار گرفته بود، در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: من حدود ۳۰ سال کار کرده و پس از انداز تمام این سال‌ها را به سکه تبدیل کرده و در این صندوق قرار داده بودم که به سرقت رفت. من نمی‌دانم باید چه کار کنم و چه کسی خسارات ما را جبران خواهد کرد، اما از مسئولان، از رئیس قوه قضائیه، از رئیس جمهوری، از رئیس پلیس می‌خواهم که فکری برای ما کنند. بسیاری از ما تمام زندگی‌مان را اینجا گذاشته بودیم. مگر پلیس بارها نگفته بود که طلا و جواهر را در خانه نگه‌ندارید و به صندوق امانت بدهید. خواهش می‌کنم به این سرقت رسیدگی کنید.
مرد جوان دیگری هم که شرایط روحی مناسبی نداشت در این باره گفت: نمی‌دانم بانک چطور می‌خواهد این خسارت را جبران کند؟ اصلا چطور ممکنه است که چنین سرقتی از بانک انجام شده و کسی هم متوجه آن نشده باشد؟ ما از مسئولان این شعبه بانک هم شکایت خواهیم کرد. پس انداز ما را با خود برده‌اند.
پلیس نیز حضور پررنگی در محل داشت، رییس کلانتری و چند مقام مسئول در کلانتری نیز داخل شعبه حضور داشته و سعی در آرام کردن مالباختگان داشتند. پلیس وعده داد که حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد. البته سرهنگ علی ولی پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص خبر منتشر شده از سرقت از صندوق امانات یکی از بانک‌های واقع خیابان انقلاب گفته بود که «به محض اطلاع از وقوع سرقت پیگیری‌های لازم برای دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار ویژه قرار گرفت و چند نفر از کارکنان بانک که در بررسی‌های اولیه در این حادثه قصور و سهل انگاری داشته‌اند تحت نظر قرار گرفته و تحقیقات از آنها ادامه دارد.»
برخی از مسئولان این بانک نیز در محل حاضر بوده و توضیحاتی را به مالباختگان که برخی از آنها بسیار ناراحت و خشمگین بودند ارائه کردند. بنا بر گفته مسئولان بانک ملی در محل این شعبه، این بانک به مشتریان خود متعهد بود و بر اساس خود اظهاری و بررسی‌های تکمیلی نسبت به جبران خساراتی که به مالباختگان وارد شده اقدام خواهد کرد. همچنین روابط عمومی بانک ملی ایران نیز اعلام کرده که در این خصوص هماهنگی های لازم با مقامات قضایی جهت تعیین بازپرس ویژه برای حضور در محل و رسیدگی به درخواست های متقاضیان به‌عمل آمده و با هماهنگی مقام قضایی و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه اقدام صورت خواهد پذیرفت.
تا ظهر امروز نیز گرچه از تعداد افراد حاضر در محل شعبه این بانک کاسته شده و برخی از آنان با ثبت شکایت و تکمیل برخی فرم‌ها محل را ترک کردند، اما همچنان برخی دیگر از مالباختگان نیز در داخل این شعبه از بانک حضور داشته و خواستار رسیدگی فوری به این موضوع هستند.
کمیسیون امور داخلی کشور ابعاد سرقت از بانک ملی را بررسی می کند
رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد: کمیسیون ابعاد امنیتی سرقت از بانک ملی را بررسی کرده و تا روشن شدن دلیل این سهل انگاری موضوع را پیگیری خواهد کرد.
جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با ایسنا درباره سرقت از شعبه دانشگاه بانک ملی ایران در مرکز تهران و ضرورت بررسی ابعاد این موضوع، بیان کرد: بنده اخبار این سرقت را در رسانه ها مشاهده کردم. تقریبا چنین موضوعی در کشور بی سابقه بوده است. نفس این عمل پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است. حتما کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در هفته آتی ابعاد این سرقت را بررسی خواهد کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: بنده به عنوان رئیس کمیته امنیت کمیسیون با رئیس کمیسیون هماهنگی انجام خواهم داد تا مسئولان ذی‌ربط در کمیسیون حاضر شده و در این زمینه پاسخگو باشند. امنیت بانک ها برای ما حائز اهمیت است. بانک ملی به عنوان نمادی برای سایر بانک ها محسوب می شود. باید ابعاد امنیتی این سرقت با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید دلیل این سهل انگاری مشخص شود و کمیسیون جزئیات این سرقت را با دقت دنبال خواهد کرد چراکه از بعد امنیت داخلی این موضوع حائز اهمیت است.
بانک ملی: خسارت می‌دهیم
بانک ملی ایران جبران کامل خسارات وارد شده به صاحبان صندوقهای اجاره ای را متعهد شد.
به گزارش ایسنا، در پی سرقت تعدادی از صندوق‌های اجاره‌ای یکی از شعب بانک ملی در تهران، روابط عمومی این بانک اعلام کرد که در این خصوص هماهنگی های لازم با مقامات قضایی جهت تعیین بازپرس ویژه برای حضور در محل و رسیدگی به درخواست های متقاضیان بعمل آمده و با هماهنگی مقام قضایی و در اسرع وقت نسبت به جبران کامل بهای اموال مسروقه اقدام خواهد شد.
روز یکشنبه (۱۵ خرداد) ۱۶۸ عدد از صندوق‌های اجاره‌ای در شعبه دانشگاه بانک ملی ایران سرقت شد.
در همین رابطه جمشیدی - دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی- در پاسخ به این سوال که پرداخت خسارت به صاحبان صندوق در صورت آسیب دیدن یا به سرقت رفتن اجناس و اشیای داخل آن‌ها چگونه انجام می‌شود، گفته که ساختمان بانک و اموال آن تحت پوشش بیمه قرار دارد اما صندوق بانک تحت پوشش بیمه نیست و بانک نیز در صورتی می‌تواند خسارات وارد شده به این صندوق‌ها را بپردازد که مشتری بتواند ثابت کند که چه میزان کالا یا اشیا در صندوق داشته‌ است.