ریل اندوه

گروه حوادث: سحرگاه چهارشنبه قطار مسافربری مشهد - یزد در کیلومتر 50 محور طبس پس از برخورد با یک دستگاه بیل مکانیکی از ریل خارج شد و در این حادثه هولناک 21 مسافر جان باخته و 86 نفر مصدوم شدند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت ۱۹:۲۰ سه‌شنبه 17 خرداد  قطار مسافری شماره ۶۸۱ مشهد – یزد حرکت خود را با ۳۴۸ مسافر آغاز کرد اما ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه این قطار در بلاک عباس‌آباد-ریزو، کیلومتر 50 طبس ایستگاه مزینو در محدوده اداره کل راه‌آهن شرق ناگهان براثر برخورد با یک مانع دچار حادثه و 5 واگن قطار از ریل خارج شد. با اعلام موضوع به اورژانس، آتش‌نشانی، هلال احمر و پلیس بلافاصله امدادگران در محل حاضر شده و کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان آغاز شد.
نخستین بررسی‌ها نشان می‌داد قطار با یک دستگاه بیل مکانیکی برخورد کرده است و بر اثر شدت حادثه 21 مسافر جان باختند که بیشترین فوتی‌ها از مسافران دو واگن جلویی قطار بود و 86 نفر نیز مصدوم شدند که مصدومان با آمبولانس و هلیکوپتر اورژانس به بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند.
علی‌اکبر رحیمی فرماندار ویژه طبس گفت: قطار در حال عزیمت به یزد بود که طبق بررسی‌های اولیه، حادثه بر اثر برخورد قطار با بیل مکانیکی، رخ داده است.


وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن نیز بلافاصله به محل اعزام شدند و ستاد بحران تشکیل شد، بیان کرد: به‌دنبال وقوع این حادثه، تعداد 5 واگن از 10 واگن قطار از ریل خارج شده است.
پس از این حادثه از ایستگاه طبس یک قطار فوق‌العاده به محل اعزام شد تا مسافران سالم را به ایستگاه طبس منتقل کند و از ایستگاه طبس اتوبوسی برای انتقال مسافران به یزد در نظر گرفته شده‌ است. مصدومان نیز با 12آمبولانس و سه هلیکوپتر برای مداوا به طبس فرستاده شدند.
 سید حسن موسوی، معاون ناوگان مسافری راه‌آهن نیز درباره علت حضور بیل مکانیکی در ساعت 5 صبح در محل سانحه گفت: در این محل احتمالاً کارگاهی وجود داشته اما آنچه مشخص است اینکه بیل مکانیکی روی خط آهن نبوده است اما کاملاً در مجاورت خط آهن قرار داشته است و همین موضوع به بروز حادثه انجامیده است.
کمیسیون عالی سوانح دقایقی پس از وقوع سانحه به محل اعزام شده که علت دقیق حادثه را مورد بررسی قرار دهد و اطلاعات دقیق پس از بررسی کمیسیون اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
دستور رئیس‌جمهور برای بسیج همه امکانات امدادی
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پس از جلسه هیأت دولت در تماس با استاندار خراسان جنوبی و یزد و فرماندار طبس بر بسیج همه امکانات برای امدادرسانی به مصدومان حادثه خروج قطار از ریل در طبس تأکید کرد.
رئیس‌جمهور با تسلیت به خانواده جانباختگان این حادثه تلخ، برای آنان از درگاه خداوند صبر و اجر مسألت کرد. وی در جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت و پس از اطلاع از ابعاد مختلف این حادثه به وزرای کشور و راه مأموریت داد تا علل خروج قطار از ریل را بررسی و با عوامل بروز چنین حوادث تلخی برخورد شود تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.
حضور وزیر کشور در محل حادثه
پس از این حادثه احمد وحیدی، وزیر کشور نخست در تماس تلفنی با جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی، خواستار حضور در محل حادثه قطار مسافری در طبس و ارسال سریع امکانات لازم برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان شد.
وی همچنین از زمان وقوع این حادثه در تماس با رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس اورژانس، مدیرعامل راه‌آهن و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین وضعیت این حادثه را جویا شد و سپس برای بررسی دقیق‌تر این ماجرا در محل حادثه حضور یافت. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز با حضور در محل خروج قطار از ریل با همکاری وزارت کشور و نهادهای مسئول، خواهان بازگشایی هرچه سریع‌تر این محور ریلی شد.
دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور
ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومان، طی دستوری به بازرس کل استان خراسان جنوبی مأموریت داد با حضور در صحنه، ابعاد مختلف حادثه را بررسی و نسبت به معرفی متخلفان احتمالی به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد.
تحقیق از راننده بیل مکانیکی و پیمانکار
پس از این حادثه محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در پیامی ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه از دادستان خراسان جنوبی خواست با بررسی سریع علل این سانحه نسبت به شناسایی مقصرین احتمالی و برخورد قانونی و سریع با مسببان این حادثه اقدام کرده و نتیجه را گزارش کنند.
در همین رابطه حجت‌الاسلام علی نسایی زهان دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی نیز گفت: ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدیده تلاش می‌شود علاوه‌بر امدادرسانی، در اولین فرصت قصور احتمالی نیز شناسایی شود. در حال حاضر علت حادثه با توجه به تصاویر هوایی وجود بیل مکانیکی در نزدیکی ریل بوده که منجر به واژگونی چند واگن قطار شده است.
حجت‌الاسلام نسایی زهان با اشاره به تحقیقات اولیه در محل وقوع حادثه گفت: راننده بیل مکانیکی و پیمانکار مربوطه که قصور اولیه متوجه آنها است مورد تحقیقات قرار گرفته‌اند.
وی با تأکید بر اینکه پرونده قضایی برای حادثه قطار مسافری تشکیل شده است ادامه داد: در اسرع وقت نتیجه نهایی بعد از مشخص شدن مقصران احتمالی به مردم اعلام خواهد شد.
این موضوع نیازمند کار تحقیقاتی و کارشناسی دقیق‌تر است و در حال حاضر همه توان و تلاش‌ها بر امدادرسانی بموقع برای پیشگیری از تلفات بیشتر است. براساس اطلاعات به دست آمده امکانات امداد و نجات از مرکز استان نیز اعزام شده ولی اگر در خدمت‌رسانی به مسافران قصوری صورت گیرد، مورد پیگرد خواهد بود.
روایت یک مصدوم
یکی از مصدومان حادثه در تشریح این ماجرا گفت: در ایستگاه قبلی برای خواندن نماز چند دقیقه ای قطار توقف کرد و پس از آن سوار شدیم و قطار به راه افتاد اما هنوز دقایقی نگذشته بود که ناگهان قطار ترمز شدیدی کرد و بعد روی ریل کشیده شد .
صدای وحشتناکی شنیدیم و ناگهان انگار قطار به مانعی برخورد کرد . بعد از آن مسافران مثل توپ به هر طرف پرت شدند . وقتی قطار متوقف شد با سختی با شکستن شیشه خودمان را از قطار بیرون کشیدیم و متوجه شدیم واگن های جلویی از ریل خارج شده اند.
تحویل اجساد به پزشکی قانونی
رضا حاج منوچهری جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران از تشکیل تیم بحران در پزشکی قانونی این شهرستان خبر داد و گفت: پزشکی قانونی به‌صورت شبانه‌روزی و با به کار‌گیری تمامی امکانات نسبت به تعیین هویت پیکرهای ارجاعی اقدام می‌کند و تلاش می‌کند پیکرهای متوفیان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خانواده‌ها تحویل دهد.
به گفته حاج منوچهری، برای تعیین هویت قربانیان در صورت نیاز و چنانچه از روی علائم ظاهری قابل شناسایی نباشند، آزمایش ژنتیک انجام می‌شود که در این صورت نسبت به فراخوان بستگان نزدیک متوفیان اقدام خواهد شد.
شناسایی اجساد قربانیان
به گفته سید ابوالحسن میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، با توجه به شدت حادثه هویت برخی از اجساد قابل شناسایی نیست.
دکتر احمد دهقان رئیس اورژانس استان یزد نیز اعلام کرد: آمار فوتی‌های حادثه قطار طبس – یزد به ۲۱ نفر افزایش پیدا کرده است.
او اظهار کرد: همچنین با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دادستانی، اقدامات تشخیص هویت متوفیان در پزشک قانونی یزد پیگیری و انجام خواهد شد.