صدبار گفتیم سراغ اختلافات شیعه و سنی نروید

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال، حج را ستون زندگی انسان و دربردارنده پیام‌ها و درس‌های مهمی برای ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان دانستند و بر لزوم تأمین امنیت همه زائران، به‌ویژه زائران ایرانی به عنوان مطالبه جدی جمهوری اسلامی از دولت میزبان تأکید کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان حج را برنامه مدبرانه الهی با زوایا و ابعاد و گستره‌ای متفاوت از سایر برنامه‌های دینی خواندند و گفتند: قرآن کریم حکمت حج را در یک جمله کوتاه «قیاماً للناس» یعنی ستون زندگی بشر بیان می‌کند. حج در بردارنده تعالیم و تمرین‌هایی است که به بشر و نسل‌های پی در پی می‌آموزد چگونه ارکان زندگی خود را انتخاب کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تعلیم همزیستی»، «ساده‌زیستی» و «اجتناب از گناهان و امور در دسترس، اما نیازمند مراقبت» را از جمله درس‌های مهم حج برشمردند و در بیان چند توصیه افزودند: همه حجاج و همچنین مسئولان حج قدر این نعمت بزرگ را بدانند و قدردانی آن هم عبارت است از نیت قربت برای خداوند و انجام امور به صورت محکم، متقن و همراه با ابتکار.
ایشان حجاج را به ایجاد آمادگیِ درونی برای این سفر معنوی بسیار مهم و پرهیز از امور ناپسندی همچون بازارگردی سفارش مؤکد کردند و گفتند: سوغاتی واقعی سفر حج، قرائت قرآن، نماز و طواف در مسجدالحرام است و نباید وقت گرانبها را برای کار‌های بیهوده هدر داد.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه حج مظهر اتحاد امت اسلامی است، گفتند: باید همه تلاش به‌کار گرفته شود تا هیچ خللی به موضوع اتحاد مسلمانان وارد نشود، زیرا ایجاد اختلاف به‌خصوص اختلاف میان شیعه و سنی از ترفند‌های انگلیسی‌ها است.
رهبر معظم انقلاب در همین زمینه تصریح کردند: حج مظهر اتحاد امت اسلامی است. سعی کنیم این اتحاد به هم نخورد، سعی کنید... مدام صدبار تکرار می‌کنیم باز یکی از آن طرف صدایش بلند می‌شود راجع به مسئله شیعه و سنی و اختلافات و شکاف‌ها. چرا این کار را می‌کنند؟ چرا به سود دشمن کار می‌کنند؟ نمی‌دانند که انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسل‌ها و شکاف‌هایی که همیشه انگلیسی‌ها استفاده کرده‌اند شکاف بین شیعه و سنی بوده؟ حالا به تدریج دیگران هم یاد گرفتند و در این اندیشکده‌های امریکا، اندیشکده‌های سیاسی و... ملاحظه می‌کنید که می‌گویند بله فلان افراد شیعه‌اند، فلان جا‌ها شیعه‌اند فلان جا‌ها سنّی‌اند. به آن‌ها هم رسیده شیعه و سنی! نکنید، برادرانه باهم زندگی کنید. بله اختلاف‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف‌نظر هست در عقاید هم هست. اما اشتراک نظر هم هست. ما این همه مشترکات داریم این همه موارد اشتراک داریم. این‌ها را به کلی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید، نگذارید. امام (رضوان‌اللّه‌علیه) ممنوع کردند نماز جماعت را در داخل کاروان‌ها و آن وقت گفتند نکنید، بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتحاد است. این اتحاد را هرچه می‌توانید بیشتر کنید.
میزبان حج وظایف میزبانی خود را به‌جا آورد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به وظایف سنگین دولت میزبان و لزوم عمل این دولت بر اساس مصالح دنیای اسلام نیز اشاره کردند و گفتند: یک وظایف سنگینی برعهده دولت میزبان (حج) هست، مکّه که مال آن‌ها نیست، مکّه مال همه آحاد مردم است، آن کسی که آنجا ساکن است، آن کسی که از بیرون می‌آید همه با هم یکسانند، مال همه است، مال این دولت که نیست. حالا یک دولتی بالاخره در آنجا حاکمیت پیدا کرده و امور آنجا را به دست گرفته باید بر طبق مصلحت دنیای اسلام عمل کند، نه بر طبق مصلحت خودش. این چیز‌هایی که نقل کردند از افزایش بعضی از هزینه‌ها و امثال این‌ها، این‌ها کار‌هایی است که باید تجدید نظر کنند، وانگهی امنیت زوار را باید حفظ کنند. بنده امنیت همه زوار دنیای اسلام را و به طور ویژه امنیت زوار ایرانی را به جد مطالبه می‌کنم، موظفند که این امنیت را حفظ کنند و نگذارند که فجایع گذشته تکرار بشود.
نشست و برخاست با رژیم صهیونیستی به استثمار می‌انجامد
رهبر انقلاب اسلامی، تماس‌های خوب و روشنگرانه با زائران کشور‌های دیگر و استفاده از قرآن و قُرّاء خوب را از جمله زمینه‌های افزایش اتحاد برشمردند و با تأکید بر اینکه صهیونیست‌ها بلای فوری و نقد جهان اسلام هستند، افزودند: افشای توطئه و طراحی صهیونیست‌ها از کار‌های ضروری در حج است و دولت‌های عربی و غیرعربی که بر خلاف خواست ملت‌ها و برای خواست امریکا، به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی رفته‌اند، بدانند این نشست و برخاست‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت جز استثمار آن‌ها به‌وسیله رژیم صهیونیستی.
ایشان در پایان از مسئولان حج درخواست کردند موضوع کاهش ایام حج را در دستور کار خود قرار دهند و برای آن راه‌حلی بیابند. در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت و آقای حسینی رئیس سازمان حج و زیارت گزارشی از تدارکات و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری مراسم حج امسال بیان کردند.