«ابتکار» حادثه دلخراش قطار مشهد-یزد را بررسی می‌کند در سوگ قطار مرگ

گروه سیاسی - متاسفانه روز دوشنبه یک قطار مسافربری خط مشهد-یزد با 348 مسافر با برخورد به یک بیل مکانیکی در مسیر با سانحه مواجه و از خط خارج شد.
در این سانحه که در مسیر طبس به یزد رخ داده است به گفته احمد دهقان، رئیس سازمان اورژانس استان یزد که در محل حادثه حضور داشته تا لحظه تنظیم این گزارش (عصر روز چهارشنبه) 21 نفر از هموطنان جان خود را از داده اند.
همچنین علیرضا اسلامی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز اظهار کرد: با توجه تعداد مصدومین حادثه قطار مشهد-یزد تمام بیمارستان‌های شهید رهنمون،‌ شهید صدوقی،‌ افشار و بیمارستان‌های شهرستان‌های اردکان و میبد در حالت آماده باش کامل برای پذیرش مصدومین این حادثه هستند.
وی افزود: در حال حاضر مصدومین در بیمارستان شهرستان طبس در حال مداوا بوده و درصورت نیاز به تکمیل و پشتیبانی درمان به استان یزد اعزام می‌شوند.


سیدحسین طباطبایی،‌ سخنگوی سازمان اورژانس یزد نیز اظهار کرد: تمامی مصدومان حادثه قطار به بیمارستان سید مصطفی خمینی طبس منتقل شده و بعد از انجام تریاژ ثانویه و اقدامات اولیه تعدادی از مصدومان با اتوبوس آمبولانس و دو بالگرد اعزامی از یزد ، به بیمارستان های یزد منتقل می‌شوند.
وی درخصوص متوفیان نیز افزود: دو دستگاه خودروی ویژه حمل جسد توسط اداره کل مدیریت بحران استانداری یزد جهت انتقال متوفیان به صحنه حادثه اعزام شده و با توجه به هماهنگی صورت گرفته با دادستانی، اقدامات تشخیص هویت متوفیان در پزشک قانونی یزد پیگیری و انجام خواهد شد.
به گفته میرحسن موسوی – معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شب سه‌شنبه ساعت ۱۹:۲۰ قطار مسافری مشهد – یزد حرکت خود را با ۳۴۸ مسافر آغاز می‌کند و در ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه این قطار با شماره ۶۸۱ در بلاک عباس‌آباد–ریزو دچار سانحه می‌شود. وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات اولیه به دست آمده پنج واگن مسافری این قطار با بیل مکانیکی برخورد کرده و از ریل خارج می‌شوند.
معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بیل مکانیکی داخل خط ریلی وجود داشته است؟ گفت: بیل مکانیکی در کنار خط ریلی بوده و رئیس کمیسیون عالی سوانح به محل اعزام شده تا به دقت این حادثه را بررسی کند و به محض مشخص شدن علت اصلی این حادثه، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، اما آنچه تاکنون مشخص است این است که ۵ واگن از ۱۰ واگن این قطار مسافری از ریل خارج شده‌اند که یکی از آنها بیشترین آسیب را دیده است.
دستور رئیسی
در همین رابطه روز گذشته همزمان با اینکه رئیس کل دیوان محاسبات کشور هیئت ویژه‌ای را مامور رسیدگی به حادثه قطار طبس-یزد کرد، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری کشورمان نیز برای تسریع در رسیدگی به علل خارج شدن قطار از ریل در مسیر مشهد به یزد و رسیدگی به وضعیت مجروحان و بازماندگان و درگذشتگان این حادثه دستور صادر کرد.
رئیسی در جلسه دیروز هیئت دولت با اظهار تاسف از رخداد خارج شدن قطار از ریل در مسیر مشهد به یزد، درگذشت تعدادی از هموطنان‌مان را در این حادثه تسلیت گفت و دستوراتی برای تسریع در رسیدگی به علل این واقعه و رسیدگی به مجروحان و بازماندگان درگذشتگان آن صادر کرد.
پیام قالیباف
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز با تسلیت سانحه تلخ خروج قطار مسافربری مسیر مشهد به یزد از ریل، به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد این سانحه ماموریت داد.
قالیباف در متن پیام خود تصریح کرده است: وقوع سانحه تلخ خروج قطار مسافربری مسیر مشهد به یزد از ریل که موجب جان‌باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان عزیز گردید، باعث تاسف و تاثر شد.
ضرورت دارد نیروهای امداد و نجات در اسرع زمان به یاری آسیب‌دیدگان و مسافران و رسیدگی به وضعیت مصدومین اقدام کنند. همچنین لازم است علل و عوامل بروز سانحه و قصور احتمالی بررسی و با مسببان برخورد قانونی صورت گیرد. لازم است نماینده محترم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه برای بررسی میدانی در محل سانحه حضور فوری داشته باشند، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز ابعاد مختلف سانحه را مورد تحقیق قرار داده و گزارش آن را به نمایندگان ملت ارائه کند.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های جانباختگان و آرزوی رحمت و مغفرت برای درگذشتگان، شفای عاجل مصدومین و مجروحین را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
برخورد قاطع با عاملان حادثه
از سوی دیگر رئیس مجمع نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وزرای کشور و راه و شهرسازی اکنون در محل حادثه خروج قطار مشهد - یزد از ریل حضور یافتند و در حال بررسی ابعاد دقیق این حادثه و علل وقوع آن می‌باشند.
محمد صالح جوکار در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه خروج قطار مشهد - یزد از ریل و جان باختن جمعی از هموطنان، بیان کرد: به دنبال این حادثه دلخراش تعدادی از شهروندان یزدی جان خود را از دست دادند و تعدادی از مسافران نیز مجروح شده اند که حال برخی از آنان نیز حالشان خوب نیست. مسافران نیز به طبس منتقل شده اند تا از آنجا به یزد منتقل شوند. مجروحان نیز در مراکز درمانی طبس بستری هستند البته این امکان وجود دارد که مجروحان به یزد منتقل شوند. وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور در منطقه حضور دارند و در حال بررسی ابعاد این حادثه هستند. چه عامل انسانی و چه نقص فنی عامل بروز چنین حادثه‌ای باشد، توجیهی قابل قبول نیست. باید با افرادی که مسبب این حادثه بودند برخورد جدی شود و نباید این خطا بی‌پاسخ بماند.
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید هرچه زودتر دستگاه قضایی به این حادثه دلخراش ورود کند. درخواست مردم این است که عواملی که در این حادثه نقش داشتند به سرعت دستگیر و محاکمه شوند. به تک تک خانواده های بازماندگان تسلیت می گوییم. ما این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم. مسئولان متولی در این حوزه باید به مردم پاسخگو باشند.
لازم به ذکر است حمد وحیدی وزیر کشور که در طی وقوع حادثه خروج قطار از ریل در طبس به محل حادثه رفته است، در گفت‌وگو با شبکه خبر صداوسیما اظهار داشت: این حادثه تلخ ساعت 5:22 صبح رخ داده و این قطار مسافربری که 8 واگن و 382 مسافر داشته است که تعدادی از واگن‌ها از ریل خارج شده‌اند. وی ادامه داد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، نیروها به محل رسیدند و امدادرسانی با هلی‌کوپتر و خودروهای امدادی آغاز شده است. وزیر کشور با بیان اینکه متاسفانه تاکنون 17 نفر در این حادثه جان باخته‌اند، تصریح کرد: البته این عدد قطعی نیست و پس از اعلام پزشکی قانونی قطعی می‌شود؛ البته همه مجروحان به بیمارستان‌های طبس منتقل شدند و تمام مسافران هم تا یکی دو ساعت پیش به یزد انتقال یافتند.
وحیدی خاطرنشان کرد: کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در محل حادثه تشکیل شده و نتیجه قطعی آن در باره علت بروز حادثه و مقصران و متخلفان آن پس از بررسی‌های دقیق اعلام خواهد شد.