از دیدار صمیمی رئیس جمهور با عشایر تا حضور در کارخانه صنعتی احیا‌شده جونقان


به گزارش خبرنگار کیهان از شهر کرد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور روز پنجشنبه (19 خرداد) با همراهی برخی از وزرا ومعاونان در قالب بیست و چهارمین سفر استانی هیئت دولت وارد فرودگاه بین‌المللی شهرکرد شد و مورد استقبال گرم نماینده ولی فقیه دراستان چهارمحال و بختیاری، امام جمعه شهرکرد، استاندار، نمایندگان مردم این استان درمجلس‌شورای اسلامی وجمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی قرارگرفت.
رئیس‌جمهور در بدو ورود به شهرکرد به خبرنگاران گفت: استان چهارمحال و بختیاری دارای طبیعت بکر است و زمینه‌های بسیاری درامورکشاورزی‌، دامداری‌، گردشگری، نیروی انسانی مستعد کارآمد و به‌ویژه تحصیل کردگان در رشته‌های گوناگون دارد.
سید ابراهیم رئیسی افزود: برای توسعه یافتگی این استان نگاه به این ظرفیت‌ها می‌تواند مشکلات را حل کند.


وی اضافه کرد: حتما زیبنده مردم غیور و سلحشور استان چهارمحال و بختیاری نیست که در فقروبیکاری باشند.
رئیسی ادامه داد: باکمک مسئولان دستگاه‌های اجرایی و با همکاری و مشارکت خود مردم استان چهارمحال و بختیاری و همچنین دولت خدمت‌گذار می‌توان فقر و محرومیت و بیکاری را دراین استان مرتفع کرد.
رئیس‌جمهور هدف از سفر خود واعضای هیئت دولت به استان‌های کشوررا نهضت خدمات‌رسانی به مردم اعلام کرد و اظهار داشت: در این سفرها یک نگاه جدی دولت در زمینه شناسایی، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام است.
وی گفت: طرح‌های نیمه تمام در استان‌ها و از جمله استان چهارمحال و بختیاری سال‌ها است که تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند و تلاش بر این است که طرح‌های نیمه تمام تکمیل شده و به بهره‌برداری برسند.
رئیسی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته مقرر شده است که تا پایان سال جاری طرح‌های آب رسانی در شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری اجرا شود.
وی توضیح داد: اعتباراتی برای طرح‌های آبی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان چهارمحال‌وبختیاری در نظرگرفته شده که در جلسه شورای اداری تصویب و اعلام می‌شود.
حضورصمیمی در بین عشایر «لبد» کوهرنک
رئیس‌جمهور و هیئت همراه پس از ترک فرودگاه شهرکرد با یک فروند بالگرد به روستای لبد بازفت در شهرستان کوهرنگ رفت و با عشایر و اهالی این روستا که یکی از محروم‌ترین و دور‌دست‌ترین روستاهای استان چهارمحال‌وبختیاری است صمیمانه دیدار و گفت وگوکرد و از نزدیک مسائل و مشکلات وکمبودهای آنان را مورد بررسی قرار داد.
ابراهیم رئیسی در سفر به منطقه لبد‌، به وزرا و مسئولان شهرستان کوهرنگ و استان چهارمحال‌وبختیاری دستور داد برای رفع مشکلات مردم این منطقه، نه از فردا و نه از یک ماه بعد، بلکه از فردا اقدام کنند.
رئیس‌جمهور علاوه‌بر دیدار و گفت‌وگو با مردم عشایر لبد به صورت هوایی از طرح‌های آبی استان چهارمحال و بختیاری و مناطقی که در زلزله ‌اندیکا خسارت ‌دیده‌اند نیز بازدید کرد و با توضیحات وزیر نیرو و استاندار این استان از روند فعالیت آنها مطلع شد.
بازدید
از بزرگ‌ترین کارخانه تولید چادر مشکی کشور
رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به استان چهارمحال و بختیاری از مجتمع نساجی حجاب شهرکرد به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی کشور بازدید کرد.
رئیس‌جمهور در جریان بازدید از بخش‌های مختلف و در گفت‌وگو با کارگران، مهندسان و مدیران این واحد صنعتی، از زحمات و تلاش‌های آنان برای تولید انواع پارچه‌های با کیفیت چادر مشکی در طرح‌های متنوع قدردانی کرد و گفت: اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولیدات این کارخانه می‌تواند کشور را از واردات پارچه چادر مشکی بی‌نیاز کند
حضور رئیسی در کارخانه صنعتی احیا شده جونقان
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان چهارمحال و بختیاری ضمن بازدید از کشتارگاه صنعتی جونقان، در گفت‌وگو با مدیران و کارگران این مجموعه در جریان جزئیات فعالیت‌های آن قرار گرفت.
این کارخانه از جمله واحدهای واگذار شده در روند خصوصی‌‌سازی بود که با توجه به تخلفات رخ داده در جریان واگذاری آن، پس از گذشت مدتی از واگذاری و در نتیجه عدم نظارت به تعطیلی کشیده شده بود.
آیت‌الله رئیسی در سفر قبلی خود به استان چهارمحال و بختیاری به عنوان رئیس‌قوه قضائیه در شهریور سال ۱۳۹۹ پس از اطلاع یافتن از جزئیات تخلفات رخ داده در نحوه واگذاری این واحد صنعتی و عدم اهلیت مالک جدید، بر لزوم بازگشت آن به بیت‌المال تاکید کرده بود و در نهایت این واگذاری در اسفند سال ۱۴۰۰ ابطال شد. این کشتارگاه صنعتی که در فاصله سال‌های ۶۸ تا ۸۱ احداث شده بود، قرار بود بزرگ‌ترین کشتارگاه منطقه باشد که در آن روزانه ۲۰۰ راس دام سنگین و ۲ هزار راس دام سبک کشتار شوند و در بخش محصولات تبدیلی نیز پوست و بخش‌های دیگر این دام‌ها نیز تبدیل به چرم و کود شود.
این واحد در سال ۹۷ در روندی غیرشفاف به بخش خصوصی واگذار شد، اما تخلفات رخ داده در احراز صلاحیت و اهلیت خریدار در نهایت منجر به تعطیلی این واحد صنعتی شد.
پس از دستور آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس‌ قوه قضائیه و پیگیری پرونده این واحد صنعتی، این کارخانه اسفند ماه سال گذشته تحویل شرکت پشتیبانی امور دام شد و در حال حاضر با ۱۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت است.
رئیسی در بازدید امروز خود دستور داد هر چه سریع‌تر تمهیدات لازم برای فعالیت این کشتارگاه با حداکثر ظرفیت فراهم شود، تا این واحد بتواند در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین سهم خود را در اشتغال‌آفرینی در منطقه‌ایفا کند.
۱۰ هزار شهید عشایر، نشان از صدق و راستی آنان نسبت به انقلاب و کشور است
آیت‌الله رئیسی همچنین بعد از ظهر پنجشنبه در دیدار با جمعی از اقشار مختلف مردم این استان در سالن ورزشی شهدای دانش‌آموز با تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شهید و نیز بیش از ۷ هزار جانباز چهارمحال و بختیاری را گواه صدق استان در پایبندی به ارزش‌های الهی و انقلاب دانست و اظهار داشت: مفهوم سخن امام راحل مبنی بر اینکه عشایر ذخایر انقلاب هستند، آنجا روشن می‌شود که کارنامه درخشان عشایر را در دفاع از کشور و انقلاب با ۱۰ هزار شهید می‌بینیم. این نشان از صدق و راستی عشایر نسبت به انقلاب، ارزش‌ها و دفاع از دین و وطن و ناموس کشور است.
رئیس‌جمهور در ادامه رشادت، ایثار، سلحشوری، ایستادگی و مقاومت را از ویژگی‌های بارز مردم چهارمحال و بختیاری توصیف کرد که همواره در تاریخ بروز و ظهور یافته است و تصریح کرد: شناخت راه، راهبر و شاخص‌های مسیر نیز از ویژگی‌های بارز مردم این استان و این خطه است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه معاندین در ۴۰ سال گذشته تلاش بسیاری کردند و بارها مردم این خطه و عشایر غیور را آزمودند، خاطرنشان کرد: دشمن به تجربه و آزمون دید که مردم و عشایر این خطه کسانی هستند که پایبندی‌شان به انقلاب و ولایت زبانزد است و بارها دشمن را ناکام گذاشتند.
رئیس‌جمهور با تبریک به مردم بابصیرت استان برای ناامید کردن چندین باره معاندین، ضدانقلاب و بدخواهان گفت: ایجاد امید در دل دوستداران انقلاب و ایجاد یاس و ناامیدی در دل معاندین، بدخواهان و کسانی که نه به آینده این کشور فکر می‌کنند، نه دل‌شان برای جوان این کشور می‌سوزد و خودشان با پول‌های حرام آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در ناز و نعمت هستند و داعیه طرفداری از مردم را دارند، از ویژگی‌های این مردم است.
رئیسی تاکید کرد: دشمنان نمی‌خواستند جایگاه ایران جایگاه برتر باشد، اما ناکام ماندند و یک‌بار دیگر هم آمدند تجربه کردند و با قلدری یونانی‌ها را تحریک کردند و کشتی ما را دزدیدند، اما ملت ایران به ‌آنها ثابت کرد دوران «بزن دررو» گذشته و در ازای یک کشتی، دو کشتی آنها توقیف شد. در نتیجه امروز شنیدید که یونانی‌ها اعلام کردند آن را مسترد خواهند کرد.
تصمیم دولت قطع کردن دست رانت‌‌خواران
و مفسدان است
وی در ادامه با بیان اینکه تمام هم و غم ما آن است که به وعده‌های انتخاباتی عمل شود و ان‌شاالله دولت صادق‌الوعدی خواهیم بود، افزود: بنای ما در اقتصاد بر اجرای عدالت است. تصمیم دولت قطع کردن دست رانت‌‌خواران، مفسدان و مافیایی است که در بخش بخش کشور جا خوش کرده‌اند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما ثابت کردیم که در اقدامات‌مان از هیچ‌کس هراسی نداریم؛ نه ثروت و نه قدرت ما را دچار تردید نمی‌کند. مصمم هستیم هر جایی که مافیا باشد، در حوزه تجارت و داد و ستد، در حوزه مجوزها، رانت‌خواری و انحصارگرایی ظرفیت‌ها و امکانات کشور، به طور جدی دست جریان رانت‌خوار و مفسد و مافیا را در هر کجا از بخش‌های اداری با قوت قطع کنیم.
رئیسی افزود: با این قصد به میدان کار اجرایی آمده‌ام که با اتکا به تجربه‌ای که دارم، دست جریان مافیا و رانت‌خواری را اگر چه یاد گرفته چگونه نقش و شکل عوض کند و خودش را در جای جای کشور ذی حق جلوه دهد، اما به لطف خدا و با کمک شما مردم و با دستان توانای شما قطع کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه وضعیت معیشت مردم را نه هفتگی و روزانه بلکه به شکل ساعتی پیگیری می‌کنم، اظهار داشت: تمام برنامه‌ریزی‌های ما حول این است که بتوانیم مشکلات زندگی مردم را بکاهیم. شما یادتان می‌آید که سال پیش در این روزها روزانه ۷۰۰ خانواده به دلیل کرونا داغدار می‌شدند، اما امروز به لطف خدا شرایط متفاوت شده است.
ما قسم نخوردیم کسی که کارآمدی نداشته باشد را به‌ کار گیریم!
آیت‌الله رئیسی همچنین در جلسه شورای اداری این استان، ابراز امیدواری کرد که با احیا و فعا‌ل‌سازی ظرفیت‌های این استان بسیاری از مشکلات در زمینه بیکاری حل خواهد شد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مشارکت مردم شرط بزرگ موفقیت همه اقدامات دولت است، تصریح کرد: اگر همراهی مردم را نداشته باشیم توفیقی نیز نخواهیم داشت. صرف اینکه دولت بدون همراهی مردم، قانون تصویب کند، بخشنامه صادر شود و اعتبار تخصیص بدهد، مسائل حل نخواهد شد.
رئیسی چند شرط را برای تحقق برنامه‌های تحولی و مصوبات استانی الزامی دانست و گفت: اولین شرط آن است که مدیران از میان چهره‌های با انگیزه، با‌اندیشه، تحول‌گرا و مدیرانی کارآمد باشند. این شرط برای کسانی که در مجموعه اداری استان به مردم خدمت می‌کنند بسیار مهم است.
وی خطاب به مدیران استانی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده انگیزه مدیران بسیار می‌تواند در حل مسائل نقش داشته باشد. به شما تاکید می‌کنم اگر احساس می‌کنید یک کارشناس یا یک مدیر بخشی، آنچنان انگیزه تحولی ندارد هیچ اشکالی ندارد با حفظ همه احترامات او را در حاشیه قرار دهید. ما قسم نخوردیم کسی که کارآمدی نداشته باشد بکارگیریم و کارها را معطل او کنیم که یک وقتی او ناراحت نشود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: احترام او لازم است اما احترام مردم لازم‌تر است. احترام به او لازم است اما احترام به نظام لازم‌تر است، احترام به او لازم است اما احترام انجام کار مردم لازم‌تر است، احترام این فرد لازم است اما احترام تعهدی که به مردم و در راس همه به خداوند دادیم برتر و بالاتر است و ما باید عندالله پاسخگو باشیم.
رئیسی با تاکید بر اینکه احترام کارکنان لازم است اما نباید در صورت نداشتن انگیزه کشور را معطل آنها کرد، اظهار داشت: اعتماد مردم به مسئولین و کارآمدی نظام اداری بسیار مهم است واین اعتماد سرمایه ملی، مشارکت اجتماعی و موجب نشاط ملی ما است. همه اینها در پرتو همراهی مردم با احساس به کارآمدی نظام اداری و مسئولین اتفاق می‌افتد.
وی با تشریح مشکلات استان چهارمحال‌وبختیاری همچون مسئله آب و کمبود مدارس، تصریح کرد: به تاخیر‌انداختن کارها یکی از آفات نظام اداری ما در کشور است و حتما نباید این تاخیرها باعث شود حقوق مردم ضایع شود. حق‌الناس مسئله بسیار مهمی است. من تاکید می‌کنم به این که این مسائلی که در دولت پیگیری شده و اعلام می‌شود به عنوان اقدام ضروری است. گاهی خدمت حضرت آقا می‌روم مطلبی را عرض می‌کنم می‌گویم دوستان این را توافق کردند، یا تفاهم‌نامه امضا شده یا کجا دنبال شده، آقا می‌فرمایند روی زمین اتفاق افتاده یا نه؟ این تعبیر روی زمین همیشه در ذهن من می‌ماند.
ضرورت طراحی طرحی جامع مبتنی بر عدالت
برای تامین آب استان
دکتر رئیسی بر ضرورت تامین آب شرب و طراحی طرحی جامع مبتنی بر عدالت برای تامین آب استان تاکید کرد و خاطرنشان کرد: شرط موفقیت چنین طرحی نیز همکاری مردم است. برای مردم تبیین شود که این میزان آب داریم و این میزان هم به این شکل اختصاص داده شده است.
رئیس‌جمهور الگوی کشت مناسب را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: همه معتقد به الگوی کشت مناسب برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی هستند.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر اخیر رئیس‌جمهور تاجیکستان به تهران اشاره کرد و گفت: مردم به هیچ‌عنوان به هم بدبین نباشند. تمام این منطقه مردم مسلمان و متدین و دلداده به انقلاب حضور دارند. عدالت در توزیع آب نکته محوری است که حتما مورد توجه قرار می‌گیرد، لذا در این رابطه هم مسئولین هم مردم هر کمکی که می‌توانند بکنند این مشکل حل شود بنای ما در دولت این است که از کنار مشکلات رد نشویم. معتقدیم باید گره را باز کرد. بنای ما اجرای عدالت است تا حقی از کسی ضایع نشود.
مصوبات سفرهای استانی ناظر بر تحقق شعار سال تنظیم می‌شوند
رئیس‌جمهور شامگاه پنجشنبه در پایان سفر دولت مردمی به استان چهارمحال و بختیاری در نشستی با خبرنگاران در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: چهارمحال‌وبختیاری ظرفیت‌های خدادادی بسیاری در عرصه‌های کشاورزی، گردشگری و منابع طبیعی دارد که بهره‌گیری صحیح و مناسب از این ظرفیت‌ها می‌تواند به حل مشکلات استان از جمله در زمینه ایجاد اشتغال کمک کند.
وی افزود: در این سفر آشنایی دقیق‌تری با ظرفیت‌های چشمگیر چهارمحال و بختیاری در زمینه گردشگری پیدا کردم و با اطمینان می‌گویم که فعال شدن حداکثری ظرفیت‌های گردشگری استان حتما می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری در استان را برطرف کند.
رئیسی تکمیل زیرساخت‌های مواصلاتی و ارتباطی را از نیازمندی‌های بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های گردشگری استان دانست و اظهار داشت: تکمیل زیرساخت‌های لازم برای رونق گردشگری در چهارمحال و بختیاری در مصوبات این سفر دیده شده است.
وی با اشاره به اینکه توسعه و رونق بیشتر کشاورزی در چهار محال و بختیاری نیز به عنوان یکی از راهکارهای رفع مشکل اشتغال در استان در مصوبات سفر مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: اساسا با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین مصوبات سفرهای استانی ناظر به ایجاد فرصت‌های اشتغال دانش پایه و بر محور رونق تولید تنظیم می‌شوند.
رئیس‌جمهور گفت: اعتبارات لازم برای مصوبات سفر دولت مردمی به چهارمحال‌وبختیاری تصویب شده و مسئولین مربوط به این موضوع در استان و در تهران باید تلاش خود را متمرکز بر تخصیص هر چه سریع‌تر این اعتبارات و رساندن آنها به پای طرح‌های مورد نظر در استان قرار دهند.
رئیسی افزود: از همه مدیران استان می‌خواهم که اجرای مصوبات سفر را با جدیت و انگیزه دنبال کنند تا واقعا حرکتی در استان اتفاق بیافتد و مردم احساس کنند که کار متفاوتی در حال انجام است.
رئیس‌جمهور در ادامه پاسخ به این سؤال که برنامه دولت برای حل مشکلات چهار محال‌وبختیاری درباره کم‌آبی چیست، اظهار داشت: درست است که چهارمحال و بختیاری نیز نسبت به سال‌های گذشته کم‌آب‌تر شده است اما این استان همچنان یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است و نکته مهم و حیاتی درباره مشکل آب در چهارمحال و بختیاری مدیریت صحیح منابع آب است.