27 دوربین آژانس قطع شد چاره کار خروج از NPT است

  سرویس سیاسی-

در پی تصویب قطعنامه ضدایرانی در جلسه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقامات کشورمان ضمن تأکید بر «واکنش متناسب، مؤثر و فوری ایران» اعلام کردند که «گام‌های عملی متقابل برمی‌داریم» و «به فعالیت تمام دوربین‌های فراپادمانی پایان می‌دهیم» با این ‌حال به نظر می‌رسد در این وهله و در قبال اقدامات خصمانه نظام سلطه، چاره کار خروج از NPT باشد.
استانداردهای دوگانه NPT


پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (NPT) بیش از نیم‌قرن پیش با هدف حفظ قدرت هسته‌ای کشورهای دارنده بمب اتمی (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا) و مهار کشورهایی که توان بالقوه هسته‌ای دارند، منعقد شد و ایران هم جزو کشورهایی بود که از همان ابتدا به عضویت آن درآمد.
در حال حاضر ۸ کشور، آزمایش موفقیت‌آمیز جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را به‌طور عمومی اعلام کرده‌اند. از این میان، 5 کشور عضو NPT و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند. (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، آمریکا) و سه کشور «پاکستان»، «کره شمالی» و «هند» هم عضو NPT نیستند. «رژیم صهیونیستی» هم با اینکه بمب هسته‌ای دارد نه‌تنها عضو NPT نیست بلکه یکی از منابع اصلی اطلاعاتی آژانس انرژی اتمی است.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، چندین کشور مانند «بلاروس»، «قزاقستان»، «اوکراین» و «آفریقای جنوبی» هم سابقاً جنگ‌افزار هسته‌ای داشته‌اند اما با سیاست‌های کشورهای دارنده بمب هسته‌ای، آنها را از بین برده‌اند!
بر پایه گزارش‌های منابع رسمی، کشورهایی مانند «بلژیک»، «آلمان»، «ایتالیا»، «هلند» و «ترکیه» هم به‌عنوان اعضای ناتو مجموعاً ۱۵۰ سلاح هسته‌ای آمریکایی را در اختیار دارند.
جمهوری اسلامی ایران در طول چند دهه گذشته- به‌ویژه از 20 سال پیش که با بهانه‌جویی و پرونده‌‌سازی غرب علیه نظام اسلامی، مسئله هسته‌ای ایران جنبه بین‌المللی پیدا کرد- همواره حسن‌نیت و اراده‌اش برای همکاری در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای (NPT) را نشان داده و بر حرمت شرعی استفاده از تسلیحات هسته‌ای تأکید کرده است.
اما بااین‌حال، مسئله فعالیت هسته‌ای ایران در طول دو دهه گذشته، دستاویز تهدیدات و تحریم‌های گسترده و فلج‌کننده غربی‌ها علیه ملت و نظام اسلامی ایران قرار گرفته و فضای سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بعضاً توجهات بین‌المللی را معطوف خود کرده است.
البته در دولت‌های نهم و دهم، آن زمان که پلمب‌های هسته‌ای شکسته و دوربین‌های نظارتی آژانس جمع شدند ما ضمن عضویت در NPT و همکاری با آژانس شاهد تشدید فشار غرب و صدور قطعنامه‌های شورای امنیت بودیم اما آن فشارها عملاً جلوی پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ما را نگرفت. بااین‌حال دولت بعدی (دولت یازدهم) به بهانه تنش‌زدایی و بستن با کدخدا، مناسبات خصمانه میان ایران و آمریکا را وارد مرحله جدیدی کرد و با طرح برجام! کشور را 8 سال معطل غربی‌ها کرد.
در این 8 سال، ضمن اینکه ایران تحت نظارت و بازرسی آژانس و در چارچوب معاهده NPT بود اما بخش قابل‌توجهی از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تعلیق شد (البته به لطف رهبری مدبرانه نظام اسلامی و تلاش دانشمندان کشور، ذخایر ارزی ما افزایش پیدا کرد) و آمریکا و اروپا با کارشکنی و بدعهدی، تهدید و تحریم‌ها علیه کشور را تشدید کردند و چیزی از برجام عایدمان نشد!
به‌عبارت‌دیگر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به خاطر سیاست‌های انفعالی و سازشی حسن روحانی، نه‌تنها تحریم و تهدید غربی‌ها علیه ایران کاهش نیافت بلکه برخی تأسیسات هسته‌ای پلمب و توسعه‌های زیرساختی تعلیق شد.
بر اساس ماده 4 NPT «هیچ نکته‌ای در این پیمان نباید به‌گونه‌ای تفسیر شود که حق مسلم هم‌پیمانان در انجام تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز را تحت تأثیر قرار دهد» و اینکه کشورها «در تبادل تجهیزات، مواد و اطلاعات تکنولوژیک برای مقاصد صلح‌آمیز، استفاده از انرژی هسته‌ای در حداکثر شکل، تمام هم‌پیمانان حق مشارکت داشته و متعهد به تسهیل در انجام آن می‌شوند.»
یکی از استانداردهای دوگانه NPT این است که این معاهده یکی از اهداف خود را کمک به همکاری‌های صلح‌جویانه هسته‌ای و انتقال اطلاعات و تجهیزات عنوان کرده است اما از یک‌سو شاهد کمک کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به کشورهای خارج از معاهده به‌ویژه رژیم صهیونیستی هستیم و از یک‌سو دیگر شاهد ایجاد محدودیت‌های گسترده برای کشورهای عضو در استفاده صلح‌آمیز
از انرژی هسته‌ای.
چرا عضویت در NPT ضد منافع ملی است؟
نکته قابل‌تأمل آنکه، موضع انفعالی ایران در برابر غرب نه‌تنها امتیازی برای کشورمان به ارمغان نیاورد بلکه باعث خطراتی برای منافع ملی کشور شده است ازجمله؛
1. تقویت آژانس به‌عنوان ابزار سیاسی آمریکا و اروپا 2.رسمیت دادن به گزارش‌های جعلی و واهی آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای (آمریکا، تروئیکای اروپا و رژیم صهیونیستی جزو منابع اطلاعاتی آژانس درباره ایران هستند) 3. پذیرش انتظارات غیرقانونی و نظارت‌های پلیسی آژانس 4.پذیرش محدودیت و هزینه‌های فراوان در فعالیت‌های هسته‌ای کشور 5. وزن دادن به بهانه‌گیری‌ها، بیانیه‌ها و قطعنامه‌های سریالی غرب علیه ایران 6. در موضع انفعال قرار گرفتن ایران در برابر فشارهای غرب 7. جری شدن رژیم صهیونیستی در فعال کردن لابی فشار و اقدامات شیطنت‌آمیز علیه جمهوری اسلامی
حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که وقت آن نیست که به اقدامات خصمانه غرب و زیاده‌خواهی‌ها و سیاسی‌کاری‌های آژانس انرژی اتمی پایان بدهیم؟
لازم به یادآوری است که طی یکی دو سال گذشته، در واکنش به تهدید غرب مبنی بر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل، موضوع «خروج ایران از NPT» و همچنین «خروج ایران از پروتکل الحاقی به NPT» چند باری مطرح شده است؛ یک‌بار در اردیبهشت 97 از سوی رئیس‌جمهور وقت (حسن روحانی) و یک‌بار دیگر در واکنش به تهدید اروپایی‌ها برای فعال کردن مکانیسم ماشه- هم از سوی وزیر خارجه وقت و هم در طرحی که در بهمن‌ماه 98 در مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اعلام شد که اگر پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شود، ایران هم از پیمان NPT خارج خواهد شد. البته یک‌بار هم در تیرماه 99 این موضوع با درخواست کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بر سر زبان‌ها افتاد اما بعد از بحث و بررسی در محافل سیاسی و رسانه‌ای، مسکوت نهاده شد.
هشدار به غرب
به نظر می‌رسد این بار و در دولت سیزدهم، دستگاه دیپلماسی و مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران باید نشان دهد که در قبال اقدامات خصمانه نظام سلطه منفعل نمی‌شوند و اگر قرار باشد طرف‌های برجام به وعده‌های خود عمل نکنند و با استانداردهای دوگانه و تبعیض‌آمیز، موج جدیدی از دشمنی‌ها علیه ایران آغاز و مسیر فشار حداکثری ادامه یابد، نحوه مواجهه ایران با آمریکا و اروپا متفاوت‌تر و مقتدرانه‌تر از قبل خواهد شد. بر همین اساس، به نظر می‌رسد ضروری است در راستای منافع ملی و نشان دادن اراده جدی و قاطع جمهوری اسلامی ایران در برابر غرب به‌ویژه بعد از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس، ماده 10 قانون NPT و موضوع خروج از این معاهده در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران
در ساعات پایانی چهارشنبه (۱۸ خردادماه) و پس از گذشت چند روز از گزارش جعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رأی مثبت، دو رأی منفی چین و روسیه و سه رأی ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید.
امیر عبداللهیان مطرح کرد
واکنش متناسب، مؤثر و فوری ایران
قبل از صدور قطعنامه نیز مقامات ایران به خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نسبت به این اقدام سیاسی واکنش نشان دادند و اعلام کردند که تبعات سختی در انتظار آژانس و کشورهای صادرکننده قطعنامه است. در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد: هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی‌تردید با واکنش متناسب، مؤثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.
خطیب زاده: پاسخ ایران قاطع و متناسب است
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زبان انگلیسی در توئیترش همچنین نوشت: بانیان این قطعنامه مستقیماً مسئول تبعات بعدی هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است. پیش از او، محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب قطعنامه شورای حکام را شدیداً محکوم و تاکید کرد: اقدام مقتضی را انجام خواهیم داد.
بیانیه وزارت خارجه ایران
گام‌های عملی متقابل برمی‌داریم
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی تصویب قطعنامه ضدایرانی در آژانس اعلام کرد: تصویب قطعنامه نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات ایران با آژانس نخواهد داشت. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژ پیشرفته و غیرفعال‌‌سازی دوربین‌های فرا پادمانی، از جمله این گام‌هاست.
گروسی: ایران ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را خاموش کرد
وزارت امور خارجه ایران شب جمعه اعلام کرد که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضدایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال ‌سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.
مدیرکل آژانس در اظهاراتش به خبرنگاران عنوان کرد که بر اساس اظهارات ایران، ۲۷ دوربین نظارتی آژانس که در تاسیسات مختلف هسته‌ای نصب شده‌اند، از امروز برچیده خواهند شد. گروسی با بیان اینکه در حال حاضر 40 دوربین نظارتی متعلق به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران قرار دارد، گفت جمع‌آوری دستگاه‌های مذکور مشاهده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به شدت محدود خواهد کرد.
اسلامی: به فعالیت تمام دوربین‌های فراپادمانی
پایان می‌دهیم
به دنبال انتشار اخباری درخصوص تعداد دوربین‌های خاموش آژانس بود که «محمد اسلامی»، رئیس‌سازمان انرژی اتمی پنجشنبه شب با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر با بیان اینکه تعداد این دوربین‌ها، ۱۷، ۱۸ عدد است گفت: ما فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی را خاتمه دادیم و به فعالیت بقیه هم خاتمه خواهیم داد.
علی‌رغم تصویب قطعنامه ضدایرانی
اروپا و آمریکا: آماده بازگشت به برجام هستیم
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اقدام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب یک قطعنامه ضدایرانی واکنش نشان داد. بلینکن مدعی شده که قطعنامه ضدایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتباطی به برجام ندارد. او تصریح کرده است: «این قطعنامه، در کانون وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعهدات ایران ذیل معاهده منع اشاعه قرار دارند نه [در کانون] برنامه جامع اقدام مشترک (برجام).»
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برغم قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد این قطعنامه سیاسی نیست و واشنگتن آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام است. سه کشور اروپایی هم دیروز جمعه، بیانیه جدیدی درباره تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و برجام منتشر کردند. انگلیس، آلمان و فرانسه در این بیانیه ادعا کرده‌اند: «ما از اینکه ایران از این فرصت دیپلماتیک برای به سرانجام رساندن توافق بهره نگرفته متأسفیم. ما از ایران می‌خواهیم الان این کار را انجام بدهد. ما آماده‌ایم توافق را به نتیجه برسانیم.»
استقبال اسرائیل و عربستان از قطعنامه ضدایرانی
در شورای حکام
عربستان سعودی در بیانیه‌ای از تصویب قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و عنوان کرد: وزارت خارجه عربستان سعودی از تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر لزوم پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق پادمانی و همکاری با آژانس اتمی جهت حل‌وفصل مشکلات هسته‌ای برجسته تاکید دارد، استقبال می‌کند.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در بیانیه‌ای گفت: «این یک قطعنامه مهم است که چهره واقعی ایران را آشکار می‌کند.... اگر ایران به فعالیتهای خود ادامه دهد، پرونده ایران باید به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود.»
چین: مخالف فشار غربی‌ها به شورای حکام آژانس هستیم
ژائولیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: پکن مخالف فشار آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به تصویب قطعنامه علیه ایران منجر شده است.
روسیه: قطعنامه شورای حکام احمقانه بود
«میخائیل اولیانوف»، رئیس‌هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها هم در توئیتی با انتقاد مجدد از قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکا علیه ایران نوشت: حالا متوجه شدید که چرا روسیه به قطعنامه احمقانه غرب در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران رأی منفی داد؟ متأسفانه همتایان غربی ما نشان دادند که درک مناسبی از موقعیتی که در آن قرار داریم، ندارند.
ابراز تمایل گروسی برای سفر به ایران
در کوتاه‌ترین زمان ممکن
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی دیروز جمعه در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره گفت که اقدام سازمان انرژی اتمی ایران در قطع دوربین‌های فراپادمانی آژانس را «اقدام منفی» خواند و مدعی شد که اقدامات اخیر ایران بر مذاکرات وین تأثیر منفی خواهد گذاشت. او بار دیگر ابراز امیدواری کرد که در نزدیک‌ترین زمان ممکن به تهران سفر کند. گروسی ادامه داد: «از سرگیری مذاکرات هسته‌ای خیلی ضروری است و این مسئله گزینه عاقلانه‌تری است.»