صنایع ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه برق می سازند


گروه صنعت و تجارت: کتایون نعمت پور، مدیرکل دفتر محیط کار و محیط‌زیست وزارت صمت می گوید: براساس تفاهم‌نامه وزرای صمت و نیرو، حدود ۱۴هزار مگاوات نیروگاه ظرف مدت سه سال توسط صنایع بزرگ ساخته می‌شود. این مقام مسئول در وزارت صمت در حالی این صحبت ها را مطرح کرده که طی روزهای گذشته فعالان برخی از صنایع درباره تاثیرات منفی خاموشی های احتمالی بر فضای تولید کشور هشدار داده بودند. هرچند گذشت چند روز موجب شد تا یکی از بزرگترین انتقادات مطرح شده درباره تاثیرات اقتصادی خاموشی ها در صنعت فولاد، به شیوه ای تغییر پیدا کند و بر خلاف نامه هشدارآمیز اولیه از سوی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد تکذیب شود.
به دنبال اعمال محدودیت‌ برق مصرفی صنایع که واحدهای تولید فولاد و سیمان در ابتدای لیست این صنایع قرار دارند، برخی واحدهای بزرگ تولیدکننده فولاد نسبت به کاهش شدید تولید با توجه به میزان محدودیت‌های اعمال شده هشدار داده‌اند. با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و قطعی‌های برق، طبق سنوات گذشته، واحدهای سیمانی و فولادی جزو اولین واحدهایی خواهند بود که با قطعی برق و کاهش مصرف روبرو می‌شوند؛ این محدودیت‌ها به‌منظور تامین برق پایدار و تداوم برق‌رسانی از ۱۵ خردادماه آغاز شده و تا ۱۵ شهریورماه با هماهنگی وزارت صنعـت معدن و تجارت و براساس مصوبه هیات وزیران اعمال خواهد شد. جدول میزان مصرف واحدهای فولادی به آن‌ها ابلاغ شده است که براساس تفکیک ماه‌های و هفته‌های هر ماه متفاوت است. شرکت‌های برق هشدار داده‌اند مطابق مصوبه کاهش مصرف برق صنایع، در صورت عدم رعایت سهیمه‌های ابلاغی توسط مشترکان، علاوه بر افزایش بهای برق تا دوبرابر تعرفه موجود، برای مصرف برق مازاد بر سهیمه تعیین شده، با اعلام قبلی، نسبت به قطعی برق واحد اقدام خواهد شد. در واکنش به انتشار این صحبت ها بود که هفته گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نسبت به این موضوع معترض شده و ضمن تاکید صریح بر اینکه بایستی خاموشی‌ها در همه صنایع و با برنامه کارشناسی اعمال شود، در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار اصلاح محدودیت‌های تامین برق کارخانه‌های فولادی شده است. انجمن فولاد در نامه‌ به وزیر صنعت اعلام کرد با بخشنامه‌های شرکت‌های برق منطقه‌ای به تولیدکنندگان فولاد، تمام کارخانه‌های فولاد بخش خصوصی ۳ ماه تعطیل می شوند. سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه ای به وزیر صنعت خواستار اصلاح محدودیت های تامین برق کارخانجات فولادی شد.

تکذیب نامه توسط نگارنده
در همین حال دو روز پس از انتشار نامه اولیه بود که دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر به محتوای نامه ارسالی این انجمن به وزارت صمت دقت شود، مشخص خواهد شد که مفهوم پیشگیری و چانه‌زنی در آن نهفته بوده و هرگونه برداشت مبنی بر تعطیلی سه ماهه کارخانه‌های فولاد را به قوت تکذیب می‌کنیم. به گزارش وزارت نیرو، سیدرسول خلیفه سلطانی با اشاره به خبر منتشر شده به نقل از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مبنی بر تعطیلی سه ماهه کارخانه‌های فولاد به علت قطعی برق، بیان کرد: به‌تازگی خبری از قول بنده در رسانه‌های معاند کارشده بود که برداشتی غلط از نامه انجمن فولاد به وزارت صمت بوده است. وی با اشاره به شرایط سال گذشته صنعت فولاد گفت: متأسفانه در سال گذشته و دولت قبل، بار محدودیت انرژی را به دوش صنعت فولاد گذاشتند اما امسال با هماهنگی‌های شکل‌گرفته، تلاش می‌کنیم که این موضوع مدیریت شود. خلیفه سلطانی با تشریح شرایط صنعت برق کشور، اضافه کرد: صنعت برق کشور یک صنعت بالنده است و این‌که ما با محدودیت روبه‌رو می‌شویم ناشی از افزایش مصرفی هست که سال‌به‌سال رخ می‌دهد. وی ادامه داد: صنعت فولاد کشور مشابه سایر صنایع مانند پتروشیمی، هرسال یک رشد 7 تا 8 درصدی دارد که همین مسئله زمینه افزایش مصرف را ایجاد می‌کند و شما در کجای دنیا چنین رشدهای قابل‌توجهی را مشاهده می‌کنید. خلیفه سلطانی ضمن تشکر از وزارت نیرو به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار حوزه برق گفت: تلاش وزارت نیرو برای حداقل کردن مشکلات ناشی از ناترازی تولید و مصرف برق به‌وضوح قابل‌مشاهده است که در قالب تفاهم با مشترکان صنعتی تبلور پیدا می‌کند و به‌طور حتم به نتیجه مثبت‌تر نسبت به شرایط سال گذشته ختم می‌شود. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به این‌که تلاش می‌کنیم تا به‌عنوان بخش صنفی حوزه فولاد زمینه ارتقا سطح هماهنگی با بخش دولت را فراهم کنیم، عنوان کرد: در کارخانه‌های بزرگ فولادی کشور که بار عمده تولید این محصول را به عهده‌دارند، با هماهنگی وزارت نیرو مقررشده است که محدودیت انرژی با بازه زمانی تعمیرات اساسی یک ماهه تابستانی منطبق شود تا از این طریق آثار منفی سال گذشته به صفر برسد. وی افزود: مسئله تعمیرات به صنایع کوچک و متوسط فولادی نیز قابل‌تعمیم است و وزارت نیرو برنامه دارد که در کنار وزارت صمت و بخش خصوصی مشکلات این حوزه را نیز به حداقل برساند. این مقام صنفی گفت: تعامل انجمن فولاد با وزارت نیرو به کوری چشم تمامی معاندین به‌طور کامل برقرار است و تلاش می‌شود با حداقل مشکل از شرایط فعلی عبور کنیم. خلیفه سلطانی تصریح کرد: ما به‌عنوان نماینده کلی تولیدکنندگان فولاد آمادگی داریم تا برنامه کلی وزارت نیرو در این حوزه را با کمترین مشکل به‌طور کامل محقق کنیم.

برنامه تولید برق توسط صنایع
در همین حال مدیرکل دفتر محیط کار و محیط‌زیست وزارت صمت گفت: بر اساس تفاهم‌نامه وزرای صمت و نیرو، حدود ۱۴هزار مگاوات نیروگاه ظرف مدت سه سال توسط صنایع بزرگ ساخته می‌شود. به گزارش شاتا، کتایون نعمت‌پور درباره راه‌کارهای مهار خاموشی در بخش صنعت توضیح داد: با توجه به کمبود میزان تولید برق، شرایط موجود و بی‌برنامگی سال گذشته در قطعی‌های برق، قرار شد امسال دو وزارتخانه صمت و نیرو با برگزاری جلسات متعدد، برنامه‌ای هماهنگ داشته باشند تا کمترین خسارت به صنایع وارد شود. وی بیان کرد: البته وزارت نیرو این قول را داده است که در صورت تأمین برق و رخ ندادن شرایط اضطرار، بخش صنعت قطعی برق نداشته باشند. مدیرکل دفتر محیط کار و محیط‌زیست وزارت صمت عنوان کرد: امسال در صورت نیاز واحد‌های فولادی، سیمان، مس، آلومینیوم، سرب، روی و صنایع کوچک در داخل و خارج از شهرک‌ها به مدیریت مصرف برق کمک می‌کنند.
نعمت‌پور مدیریت مصرف برق در بخش صنعت را مهم دانست و تأکید کرد: بسیاری از صنعت‌گران بی‌برنامگی در قطع برق را علت خسارت‌دیدگی خود عنوان می‌کنند و بر این اساس امسال قرار است پیش از وارد شدن هر نوع خسارت به صنایع، شیوه مدیریت مصرف برق اعلام شود؛ همچنین سعی شده است که تعطیلات صنایع که برای اورهال یا بازسازی و... صورت می گیرد در زمان اوج مصرف در این ماه‌ها انجام شود و برنامه‌ریزی دراین باره از ماه‌ها پیش صورت گرفته است و صنایع، انجام اورهال خود را در این بازه زمانی قرار دادند تا در زمینه مدیریت مصرف برق، کمک کنند. وی گفت: در مورد صنایع کوچک نیز سعی شده است به کارخانه‌های دارای کوره به میزان مصرف کوره‌ها برق داده شود و صنایعی مانند صنایع‌غذایی نیز به علت نوع فعالیت با مشکل روبه‌رو نشوند. مدیرکل دفتر محیط کار و محیط‌زیست وزارت صمت ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های همکاری وزارت صمت و وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و نیروگاهی انجام شده است که می‌تواند شدت مصرف انرژی را تا حد ممکن کاهش دهد؛ پیرو این موضوع تفاهم‌نامه‌ای بین وزرای صمت و نیرو منعقد شده است که بر اساس آن حدود ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه ظرف مدت سه سال توسط صنایع بزرگ ساخته شود.