پیام اقتدار ایران دریافت شد

گروه سیاسی/ تجربه‌های گوناگون نشان داده است در زیاده‌خواهی‌ها و اقدامات غیرقانونی غرب علیه کشورمان تنها زبان «اقتدار» و «اقدام متقابل» می‌تواند آنها را از مواضع خصمانه خود دور نماید. این موضوع بارها ثابت شده است. چه این اتفاق در عرصه سیاسی باشد و کشورهای غربی تلاش کنند تا پشت نقاب به‌اصطلاح یک نهاد فنی و حقوقی و با انتشار قطعنامه‌های سیاسی، ایران را مجبور به عقب‌نشینی کنند و چه دولت بایدن بخواهد با ادامه کارزار شکست خورده فشار حداکثری و دزدی نفت کشورمان عرصه را بر فعالیت تجاری ایران تنگ کند، در همه این موارد جمهوری اسلامی ایران با زبان عزت و اقتدار راه را خواهد گشود و آنها را از اقدامات خود پشیمان خواهد کرد. در یکی از این ماجراجویی‌ها، دولت یونان با توقیف غیرقانونی یک نفتکش و انتقال نفت آن به ایالات متحده تلاش کرد تا خوش خدمتی خود به امریکایی‌ها را ثابت کند.
این اقدام یونان درحالی رخ داد که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب و مشکلات فنی مواجه بوده و مطابق قوانین بین‌المللی درخواست کمک کرده است. بر‌اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین‌المللی، کشتی‌هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می‌گیرند و ‌درخواست کمک‌رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته‌اند به نقطه امن سواحل منتقل شده و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین‌المللی خود ادامه دهند.
نفت امریکا در اختیار ایران
با مشهود شدن عدم جبران اقدام غیرقانونی صورت‌گرفته توسط یونان، ایران با اعلام هشدارهای متعدد به این کشور و احضار کاردار یونان و سوئیس (در غیاب سفرای این کشورها) با اقدام متقابل و میدانی این پیام را مجدداً به غرب صادر کرد که دوران اقدامات زورگویانه آنها گذشته است. به بیان بهتر ایران در مرحله اول با اقدامات دیپلماتیک و پیام‌های سیاسی به این موضوع ورود کرد و در مرحله بعد برای احقاق حق خود دست به کار شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دو نفتکش «پرودنت واریور» Prudent Warrior) و «دلتا پوزیدون» (Delta Poseidon) را که با پرچم یونان و تحت مالکیت این کشور بوده‌اند در خلیج‌فارس توقیف و به سواحل ایران منتقل کرد. هر دو کشتی توقیف شده ظرفیتی مجموعاً حدود 300 هزار تن (هر کدام حدود 150 هزار تن) معادل 1،8 میلیون بشکه نفت یا دیگر فرآورده‌های نفتی را دارند که در صورت بارگیری کامل، اکنون این مقدار از محصول در اختیار ایران است.


در همین خصوص روز گذشته شبکه امریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» به نقل از یک مقام فعلی و یک مقام سابق دولت امریکا گزارش داد نفت موجود در نفتکش توقیف شده در دست ایران متعلق به ایالات متحده بوده است. این شبکه گفته است: «در حالی که قمیت بنزین در امریکا در حال افزایش است، یک نفتکش یونانی که توسط ایران توقیف شده ده‌ها هزار گالن نفت به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را در اختیار دارد که عازم امریکا بود.» به گفته مقامات مورد استناد این شبکه، «اواخر مه نفتکش Prudent Warrior از عراق به سمت تگزاس در حال حرکت بود که ایران آن را در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس توقیف و به داخل آب‌های سرزمینی خود هدایت کرد.» توقیف نفتکش یونانی حامل نفت برای امریکا درحالی که تعداد زیادی از نفتکش‌های متعلق به آتن در خلیج فارس در حال تردد هستند نشان از هوشمندی ایران در انجام عملیات موفقیت‌آمیز اقدام متقابل دارد.
اعتراض راهزنان بین‌المللی به ایران
این اقدام متقابل ایران ابتدا با واکنش‌های سیاسی غرب روبه‌رو شد. وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد که آتن به سفیر ایران در این کشور به دلیل آنچه توقیف خشونت‌آمیز دو کشتی با پرچم یونان در خلیج فارس توسط نیروهای ایرانی خواند، اعتراض کرده است. وزارت امور خارجه یونان با نادیده گرفتن اقدام کاملاً غیرقانونی خود در توقیف نفتکش ایران در هفته گذشته، خواستار آزادی فوری کشتی‌ها و خدمه توقیف شده گردید و اقدامات ایران را دزدی دریایی خواند! اما کار به همین جا ختم نشد. فرانسه و آلمان که تا پیش از این در قبال اقدام امریکا و یونان سکوت کرده بودند از ایران خواستند که نفتکش‌های یونانی و خدمه آنها را هرچه زودتر آزاد کند و به قوانین دریاها احترام بگذارد!
یونان مجبور به عقب‌نشینی شد
حالا روز چهارشنبه سه منبع آگاه گزارش کردند که یک دادگاه در یونان، حکم اولیه دادگاه مبنی بر صدور مجوز برای ایالات متحده امریکا به منظور مصادره بخشی از محموله نفت ایران در نفتکش ایرانی در امتداد ساحل یونان را لغو کرد. خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، پیش از این صدور حکم مصادره محموله نفت ایران با واکنش خشمگینانه ایران مواجه شده بود و یک منبع حقوقی که خواست نامش فاش نشود، گفته است که ایران خواستار تجدیدنظر در حکم اولیه دادگاه یونان شده بود. سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن در صفحه توئیتر این سفارتخانه با اشاره به لغو حکم دادگاه اولیه برای مصادره نفت متعلق به ایران از سوی دادگاه تجدیدنظر یونان اعلام کرد که در پی پیگیری‌های فشرده، دادگاه تجدیدنظر یونان حکم دادگاه اولیه مبنی بر مصادره نفت متعلق به ایران را لغو و به لطف الهی کل محموله نفت مسترد خواهد شد. این سفارتخانه تصریح کرده ‏«تا اطمینان از اجرای کامل حکم، موضوع در دستورکار رایزنی‌های فشرده دو کشور باقی می‌ماند چرا که ‏پاسداشت حقوق ملت ایران، خط قرمز ماست.» به هرحال علی‌رغم رجزخوانی کشورهای غربی پس از توقیف نفتکش‌های یونانی، کشورهای طرف مقابل مجبور به اصلاح رفتار خود در قبال مردم ایران شدند.