تلاش جهانی برای مهار کابوس «اون»

ص1 سران چین و روسیه برای حل مناقشات شرق آسیا مطرح کردند
طرح توقف آزمایش‌های کره شمالی
و رزمایش‌های امریکا در شبه جزیره کره
سران چین و روسیه در واکنش به اقدام کره شمالی در آزمایش نخستین موشک قاره پیمای خود، خواستار توقف آزمایش‌های موشکی کره شمالی


و رزمایش‌های امریکا و کره‌جنوبی در منطقه شبه جزیره کره شدند.
به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ در دیدار مهم خود پیش از حضور مشترک در نشست گروه 20 که در مسکو انجام شد،
به این توافق دست یافتند. این در حالی است که انتظار می‌رود درصورت درست بودن ادعای کره شمالی درباره قاره پیما بودن این موشک، دونالد ترامپ
به شیوه‌های تندتری برای مقابله با کره شمالی روی آورد. زیرا در این صورت پیونگ یانگ با اندکی تغییر در این موشک خواهد توانست شهرهایی
چون سیاتل، سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس را هم هدف قرار دهد.
به گزارش ایرنا رؤسای جمهوری چین وروسیه در دیدار خود در کاخ کرملین همچنین بر توسعه همکاری‌های اقتصادی و راهبردی گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند. پوتین در آغاز دیدار، نشان آندره پروازوانووا، عالی‌ترین نشان حکومتی روسیه را به رئیس جمهوری چین اعطا کرد و چین را مهم‌ترین شریک روسیه در عرصه بین‌المللی خواند و توسعه روابط با این کشور را به‌عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی مسکو مورد تأکید قرار داد.
شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز درباره روابط اقتصادی
دو طرف گفت: این روابط در حال گسترش بوده و توان گسترش بزرگی دارد. چین همچنان شریک تجاری شماره یک روسیه است. سال گذشته حجم ارزش مبادلات در مقایسه با سال 2015 میلادی 2,2 درصد رشد کرد
و به 69,53میلیارد دلار بالغ شد. در پنج ماه نخست سال‌جاری نیز این رشد به 26 درصد بالغ شد و انتظار می‌رود تا پایان امسال به 80 میلیارد دلار برسد.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////

ص  20   کره شمالی دوربردترین و سریع‌ترین موشک خود را آزمایش کرد
«اون» ، غرب را مات کرد
آلاسکای امریکا در تیررس موشک‌های «پیونگ‌یانگ» قرار گرفت

نیم نگاه

موشک پرتابی کره شمالی 930 کیلومتر را در37 دقیقه طی کرده و در آب های ژاپن فرود آمد.
این موشک درست در روز جشن‌های استقلال امریکا، تنها یک روز پس از مذاکره دونالد ترامپ با رؤسای جمهوری چین و ژاپن درباره فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ پرتاب شد.
ترامپ: آیا این فرد (رهبر کره شمالی) کار بهتری در زندگی خود برای انجام دادن ندارد؟
شینزو آبه: این موضوع را در نشست سه جانبه با دونالد ترامپ و مون جائه این در حاشیه نشست گروه 20 بررسی می‌کنیم.
دولت کره جنوبی نشست فوری شورای امنیت ملی به منظور بررسی این آزمایش برگزار کرد.
باراک اوباما: نظم جهانی مبتنی بر اجرای صریح قوانین و عرف‌های موجود است.

گروه جهان/  کره شمالی بازهم موشک آزمایش کرد. خبری کاملاً تکراری که از ابتدای سال میلادی یعنی در 6 ماه اخیر 13 بار شنیده شده‌ است. اما این بار آزمایش موشکی پیونگ یانگ یک تفاوت بارز با همه آزمایش‌های این کشور دارد. همه‌اعلام کرده‌اند این موفقیت‌آمیزترین موشکی است که تاکنون از سوی کره شمالی پرتاب شده‌است. این‌موشک توانست پس از پرتاب از یکی از استان‌های کره شمالی در نزدیکی مرز چین 930کیلومتر را در37 دقیقه طی کرده و در آب های ژاپن فرود آید. به این ترتیب این موشک بالستیک که هنوز نوع آن اعلام نشده‌ است، دارای بردی است که می‌‌تواند، آلاسکا در خاک امریکا را هدف قرار دهد.
به گزارش گاردین، ارتش کره جنوبی با تأیید خبر پرتاب موشک آزمایش کره شمالی اعلام کرد، این موشک که هنوز نوع آن برای ما مشخص نیست با موفقیت در آب‌های تجاری ژاپن فرود آمد. بنا بر بیانیه ارتش کره جنوبی این موشک از «بانگهیون» در شمال استان «پیونگان» شلیک شد. مدت زمانی که این موشک برای طی 930 کیلومتر روی آسمان بود، 37 دقیقه است که قابل توجه نشان می‌دهد و حاکی از افزایش مهارت‌های این کشور در ساخت موشک دارد. تاکنون هیچ‌کدام از موشک‌هایی که کره شمالی آزمایش کرده‌ بود، توانایی این مدت پرواز را نداشتند. هرچند ارتش کره جنوبی از نوع این موشک بالستیک ابراز بی‌اطلاعی کرده‌ است، اما تحلیلگران نظامی معتقدند این موشک احتمالاً آزمایش مجدد یکی از دو موشک قاره‌پیمایی است که پیونگ یانگ اوایل‌امسال آزمایش کرده‌ بود.
کره شمالی صبح دیروز یعنی درست در روز جشن‌های استقلال امریکا، تنها یک روز پس از آن، این‌موشک را آزمایش کرد که دونالد ترامپ با رؤسای جمهوری چین و ژاپن مذاکرات تلفنی مفصلی درباره فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ داشت. او در مذاکره با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی به توافق رسید و باآنکه پیشتر در توئیتی گفته بود «می‌داند که چین برای کنترل کره‌شمالی تلاش کرده، اما این تلاش‌ها بی‌فایده بوده»، در گفت‌و‌گو با شی چین پینگ ازوی خواست سریع‌تر اقدامی درجهت مهار کره شمالی انجام دهد. پرتاب موشک کره شمالی همچنین چهار روز پس از دیدار ترامپ و مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی در واشنگتن انجام شد. این موشک همچنین تنها ساعتی پس از آن پرتاب شد که لیو جی‌ئی، سفیر چین در امریکا هشدار داد اگر افزایش تنش‌ها با کره‌شمالی از کنترل خارج شود، می‌تواند پیامدهای فاجعه‌ باری به همراه داشته باشد.
تلویزیون کره شمالی اندکی پس‌از آزمایش این موشک در گزارشی مدعی شد، موشکی که اوایل صبح‌دیروز به سمت آب های ژاپن پرتاب شد از نوع بالستیک قاره پیما بوده و با توجه به قدرت بالای آن قادر است هر نقطه‌ای از جهان را مورد هدف قرار دهد. این گزارش همچنین اعلام کرده این موشک توانسته است 2 هزار و 802 کیلومتر ارتفاع بگیرد. اندکی پس از فرود آمدن این موشک در آب‌های تجاری ژاپن که معمولاً کشتی‌های ژاپنی در آن در حال تردد هستند، یوشیهیدا سوگا، سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد هیچ گزارشی از اینکه این موشک به کشتی‌های ژاپنی آسیبی وارد کرده‌ باشد، در دست نیست. گارد ساحلی ژاپن نیز به کشتی‌های مستقر در دریای ژاپن هشدار داده است به هیچ عنوان به لاشه‌های موشک کره شمالی نزدیک نشوند.
واکنش‌ها به موشک کره شمالی
پرتاب موشک کره شمالی با واکنش‌های امریکا، ژاپن و کره جنوبی همراه شد. به گزارش ایرنا، ترامپ در واکنش به این اقدام در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: کره شمالی یک موشک (بالستیک) دیگر پرتاب کرد، آیا این فرد (رهبر کره شمالی) کار بهتری در زندگی خود برای انجام دادن ندارد؟ به سختی می‌توان قبول کرد که کره جنوبی و ژاپن بیش از این تحمل کنند. ترامپ ادامه داد: شاید چین در این باره اقدام جدی علیه کره شمالی انجام دهد تا یک بار برای همیشه به این رفتار احمقانه پایان داده شود. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز با هشدار درباره افزایش تهدیدات پیونگ‌یانگ گفت: این موضوع را در نشست سه جانبه با دونالد ترامپ و مون جائه این در حاشیه نشست کشورهای عضو گروه 20 در هامبورگ آلمان بررسی خواهد کرد. وی تأکید کرد: ژاپن به دو کشور امریکا و کره جنوبی برای رهبری افزایش فشارهای بین المللی به کره شمالی خواهد پیوست. یوشیهیدا سوگا نیز آزمایش موشک توسط کره شمالی را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت تلقی کرد و گفت: ژاپن هرگز تحرکات مکرر کره شمالی را تحمل نخواهد کرد.
دولت کره جنوبی نیز ساعتی پس از این اقدام، نشست فوری شورای امنیت ملی به منظور بررسی این آزمایش برگزار کرد. مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی که شخصاً ریاست این نشست را برعهده داشت، با ابراز نگرانی از انجام این آزمایش خواستار برخورد با تهدیدهای کره شمالی شد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا نیز به اقدام کره شمالی واکنش نشان داد. وی که در کره جنوبی به سر می‌برد، در کنفرانسی به میزبانی روزنامه «ایلبو» گفت: جهان باید پیامی روشن به کره‌ شمالی بفرستد که امنیت و رفاه با پیگیری تسلیحات اتمی محقق نمی‌شود. وی افزود: نظم جهانی مبتنی بر اجرای صریح قوانین و عرف‌های موجود است. بنابراین تا زمانی که کره‌ شمالی انتخاب می‌کند خارج از این نظم قرار گیرد باید با عواقب آن مواجه شود.