سمنان از انتقال آب درياي خزر محروم شد...

آرمان ملي: پس از عوض شدن دولت و به تبع آن، رئيس سازمان محيط زيست کشور، خبر از منتفي شدن انتقال آب درياي خزر به فلات مرکزي ايران و استان سمنان به گوش مي‌رسد. امري که با واکنش‌هاي منفي بسياري از سوي کارشناسان و کنشگران محيط زيست همراه بود و عيسي کلانتري و دولت دهم، موافقان اصلي اين طرح بودند. 18 خرداد سال گذشته بود که رئيس وقت سازمان حفاظت از محيط زيست، مجوز انتقال آب درياي خزر به سمنان را صادر کرد. اين طرح، در پي مصوبه هيات دولت در سفر استاني سمنان در چهاردهم دي سال 1389و در دولت دهم به وزارت نيرو و سرانجام در تاريخ 30 خرداد ماه 1391 به شرکت «توسعه منابع آب و نيروي ايران» به‌عنوان مجري ابلاغ شد. هزينه‌اي که براي اين طرح در سال 98 براي انتقال هر مترمکعب آب در نظر گرفته شده مبلغي حدود 100 هزار تومان بود!. مبلغي که نه توجيه اقتصادي داشت، نه زيست محيطي. برکسي پوشيده نيست که استان‌هاي مرکزي و جنوبي ايران، با بحران خشکسالي و اتمام آب‌هاي شيرين مواجه هستند و اين طرح به‌عنوان آخرين راه حل در دولت‌هاي دهم تا دوازدهم به‌عنوان تنها راه نجات فلات مرکزي ايران در نظر گرفته شد.
کويري که دريا نمي‌شود!
در اين ميان، آنچه از ذخاير آبي درياچه خزر توسط کشورهاي همسايه آن برداشت مي‌شود، قابل کتمان نيست، اما آنها با صرف هزينه‌هاي بسيار زياد براي آب شيرين کُن‌ها و جمعيت کم، اين مقوله برايشان به‌صرفه بود، اما اينکه با خط لوله‌اي به متراژ 160 کيلومتر دو طرفه، بتوان کوير را تبديل به دريا کرد، موضوعي است که اکوسيستم کوير و منطقه را برهم مي‌زند. آنچه در اين طرح پيش بيني شده، خط لوله به طول 160کيلومتر از سواحل درياي خزر در مجاورت نيروگاه نکا آغاز و پس از عبور از شاليزارها و مناطق جنگلي در استان مازندران در مسير خط لوله نکا - ري، امتداد و از منطقه دوآب وارد منطقه خطيرکوه در استان سمنان شود و خطوط لوله در نهايت با عبور از تونل چشمه روزبه در حوالي شهر شهميرزاد به دو شاخه تبديل خواهد ‌شد که يک خط لوله به سمت دامغان و شاهرود به طول 172 کيلومتر و ديگري به سمت سمنان به طول 132 کيلومتر کشيده خواهد شد. از سوي ديگر آب، آب شيرين‌ کُن‌ها، حجم بسيار زيادي از نمک دريا را مي‌گيرند و اين حجم از نمک مي‌تواند خطرات زيست محيطي بسياري را به‌همراه داشته باشد.
تبعات لايروبي خليج گرگان


با اين حال، علي سلاجقه، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست، آب پاکي را روي دست همه ريخت و از منتفي شدن انتقال آب درياي خزر خبر داد. روز گذشته سلاجقه اعلام کرد: «درباره انتقال آب درياي خزر به سمنان فعلا خبري نيست و منتفي شده‌، هيچ اتفاقي هم در اين زمينه نيفتاده است. سلاجقه درباره لايروبي خليج گرگان گفت: در زمينه لايروبي خليج گرگان نظرات موافق و مخالف زيادي وجود دارد، برخي نگران اين هستند که چون خزر در حال عقب نشيني است بنابراين با لايروبي همان ميزان آب باقيمانده در خليج به خزر تخليه شود که از نظر علمي درست است به همين علت نظر من اين بود که بايد جنبه‌هاي مختلف لايروبي ديده شود تا همان 15 هزار هکتار باقيمانده از خليج گرگان هم خشک نشود. در واقع 3 هزار هکتار از خليج خشک شده است. اما تمام دستگاه‌هاي حاضر در منطقه اعلام کردند که چنين اتفاقي نمي‌افتد چون بعد از لايروبي فاز دومي هم وجود دارد و آن پمپاژ آب از خزر به خليج است که قرار است با دبي بالايي انجام شود، البته يادآوري کرديم که اين کار هزينه زيادي دارد اما آنها هزينه را پذيرفتند، در واقع مجموعه‌اي از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به اين نتيجه رسيدند که بايد لايروبي انجام شود و بعد از آن پمپاژ آب آن را پوشش دهد.