افزایش سطح تعاملات فرهنگی ایران و عراق


فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری مشترک با حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی کشور عراق، که شامگاه یکشنبه ۲۲ خرداد در تالار وحدت تهران برگزار شد، بیان داشت: امیدواریم نتایج سفر وزیر فرهنگ کشور دوست و همسایه عراق به ارتقای سطح کیفی و کمی تعاملات فرهنگی و هنری میان دو کشور منجر شود.
محمدمهدی اسماعیلی، با بیان این مطلب افزود: در گفت‌وگوهای صورت گرفته با هیأت عالی‌رتبه عراقی تلاش کردیم سطح تعاملات را در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری ارتقا دهیم. در همین راستا در قالب یک بیانیه مشترک که به امضای طرفین رسیده، سطح تعاملات فرهنگی دو کشور افزایش می‌یابد.
او با اشاره به علاقه‌ هیأت عراقی به گسترش تعاملات سینمایی، فرهنگی و هنری در قالب هفته‌های فرهنگی مشترک تأکید کرد: در حال حاضر سطح مناسبی از اشتراک و درک متقابل بین طرفین وجود دارد و امیدواریم سفر وزیر فرهنگ کشور عراق و هیأت همراه ایشان منجر به تعاملات بیشتر فرهنگی بین دو کشور شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت پیگیری موضوع پیاده‌روی اربعین از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با همتای عراقی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل اهمیت موضوع زیارت، این بخش را از بحث گردشگری جدا می‎داند، بنابراین سازمان حج و زیارت به‌عنوان زیر مجموعه وزارت فرهنگ است و موضوع زیارت حج واجب، عمره و عتبات عالیات از سوی این سازمان دنبال می‌شود.
 سینمای ایران آوازه بین‌المللی دارد
در ادامه این نشست خبری، حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با قدردانی از استقبال و میهمان‌نوازی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان، گفت: بغداد میزبان هفته فیلم سینمای ایران خواهد بود و موضوع تسهیلات برای زائران ایرانی در ایام اربعین و دیگر مناسبت‌ها مورد گفت‌وگو قرار گرفته است و دولت عراق در زمینه تسهیلات هرچه بیشتر به زائران ایرانی مصمم است و امیدواریم این مسأله سنگ‌بنایی برای تقویت روابط فرهنگی و هنری دو کشور باشد. او برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد را مهم دانست و گفت: پیشنهاد برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران در بغداد خوشبختانه با پاسخ مثبت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران همراه بود و ما در این سفر تأکید داشتیم به‌دنبال دستاورد حقیقی هستیم.  ناظم ادامه داد: در رابطه با کتاب نیز توافق‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران صورت گرفته است تا در نمایشگاه‎‌های مشترک کتاب دو کشور حضور پررنگ‎تر صورت گیرد و آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص این دیدار در فضای مجازی خود «توئیتر» نوشت: «امشب دیداری با وزیر فرهنگ عراق داشتم، در این دیدار بر برگزاری هفته‌های فرهنگی در دوکشور و هفته فیلم ایران در بغداد تأکید شد. در راستای تفاهم انجام شده، زیارت عتبات عالیات برای زائران ایرانی تسهیل خواهد شد.این دیدار سنگ بنایی برای ارتقای تعاملات فرهنگی، هنری ایران و عراق خواهد بود.»
مرحوم سبزواری شعر را پاکیزه نگاه داشت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به مناسبت همایش ملی سرود‌های انقلابی و بزرگداشت استاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، پیامی ارسال کرد، در بخشی از این پیام که از سوی محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در سبزوار قرائت شد، آمده: مرحوم استاد حمید سبزواری یکی از شاعران متعهدی است که شعر را پاکیزه نگاه داشت و نجیبانه عرضه کرد. شعر سبزواری، در زمره اشعار جوششی است که بیشترین معنی را در کمترین محمل لفظ جای می‌دهد و به همین دلیل مقبولیت عام می‌یابد.... در اشعار او شهود و شهادت و عرفان و معنویت و حماسه دست در دست هم می‌دهند و معنایی آسمانی خلق می‌کنند. 
زبان فرهنگ و هنر رساترین ابزار برای تعاملات بین‌المللی
 محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ روزگذشته هم در دیدار با «لودمار گونسالوس د آگیارنتو» سفیر کشور برزیل در ایران به تولید آثار سینمایی مشترک و برپایی هفته فیلم‌های سینمایی میان دو کشور ایران و برزیل تأکید کرد و نتیجه این تعاملات را شناخت بیشتر ملت‌ها از فرهنگ یکدیگر عنوان کرد.
او در ادامه افزود: دولت مردمی درحال حاضر تعاملات اقتصادی بسیاری را با دولت برزیل دارد و به همین نسبت توقع می‌رود تعاملات فرهنگی و هنری میان دو کشور نیز گسترش یابد‌ و برای برپایی رویدادهای مشترک فرهنگی و هنری دو کشور ایران و برزیل از آمادگی لازم برخوردار هستیم تا با بهره‌مندی از ظرفیت بالای تاریخی و فرهنگی شهرهای مختلف ایران میزبان اهالی فرهنگ و هنر برزیل باشیم  و تفاهمنامه‌هایی مانند خواهرخواندگی شهرها می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.
اسماعیلی در ادامه تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ گونه محدودیتی برای گسترش ارتباطات فرهنگی با کشور برزیل ندارد زیرا معتقدیم زبان فرهنگ و هنر رساترین ابزار برای تعامل با کشورهای مختلف است.