آغاز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز

روز یکشنبه هفته جاری رئیس کل بانک مرکزی در نشستی با صرافان، برنامه‌های این بانک را برای مدیریت بازار ارز و کاهش نرخ آن اعلام کرد؛ نشستی که صرافان از آن استقبال و اعلام کردند برنامه‌های بازارساز به کاهش قیمت ارز منجر خواهد شد. حال در روز بعد از این نشست یعنی دوشنبه، خبرگزاری‌ها از آغاز روند کاهشی نرخ ارز در بازار آزاد خبر می‌دهند. براساس گزارش تسنیم، فعالان بازار پیش‌بینی می‌‌کنند با افزایش عرضه ارز در بازار و همچنین افزایش اختیارات صرافی‌ها در خرید و فروش ارز، بزودی از نوسانات ارزی کاسته شده و بازار وارد مدار نزولی شود. مشاهدات میدانی دیروز در بازار ارز و اظهارات صرافان نشان می‌‌دهد اقدام جدید بانک مرکزی و مجوز به صرافی‌ها برای فروش بدون محدودیت ارز به متقاضیان، مؤثر واقع شده و روند نرخ ارز در بازار کاهشی شده است.
به اذعان فعالان بازار ارز تصمیم جدید بانک مرکزی نقش مهمی در گسترش عمق بازار دارد و موجب افزایش معاملات در بازار و کشف قیمت واقعی متناسب با عرضه و تقاضا خواهد شد.
به گفته فعالان بازار، این سیاست تصمیم درستی است که برای کلیه ذینفعان سودمند است. از طرفی صادرکنندگان مجبور نیستند ارزهای خود را به نرخ دستوری بفروشند و انگیزه‌شان برای عرضه ارز به قیمت بازار افزایش می‌‌یابد. صرافی‌ها نیز مجازند تا براساس برآورد خود از عملکرد بازار، ارزهای صادرکنندگان را به نرخ توافقی بخرند و به متقاضیان بفروشند.
همچنین متقاضیان ارز نیز از آنجا که می‌‌توانند ارز مورد نیاز خود را از صرافی معتبر خریداری کنند، کمتر نیازمند مراجعه به دلالان و دستفروشان خواهند بود و می‌‌توانند اسکناس معتبر را به قیمتی پایین‌تر از نرخ فردایی بخرند. بنابراین می‌‌توان گفت اقدام اخیر بانک مرکزی مرجعیت قیمت‌گذاری در بازار ارز را از دلالان، سفته‌بازان و معامله‌گران فردایی گرفته و به معاملات واقعی در بازار داخلی گره می‌‌زند. علاوه بر اینها و با توجه به اینکه طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ذخایر اسکناس ارزی بانک مرکزی فراوان و بی‌سابقه است، بازارساز می‌‌تواند در مواقع لزوم در راستای تعادل بازار اقدام کند و مدیریت بازار را به‌دست گیرد.


 تماس تجار برای فروش ارز صادراتی ۴ برابر شد
یک مقام مسئول از عقبگرد نرخ هر دلار امریکا به کانال نزولی قیمت‌ها خبر داد و گفت: در پی مصوبه ارزی بانک مرکزی، تماس تجار و صادرکنندگان برای فروش ارز ۴برابر شده است.
رئیس کانون صرافان کشور در گفت‌وگو با مهر از عقبگرد نرخ هر اسکناس دلار در بازار ارز خبر داد و گفت: در پی مصوبه ارزی بانک مرکزی و مجوز عرضه ارز صادرکنندگان در خارج از سامانه نیما، هم‌اکنون شاهد سقوط قیمت هر اسکناس دلار از ۳۳هزار تومان به کانال ۳۲هزار تومان هستیم و این در حالی است که حجم عرضه از تقاضای ارز بسیار بالاتر است.
کامران سلطانی‌زاده یادآور شد: با توجه به انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز، از تعداد خریداران نیز کاسته شده و معامله‌گران از خرید ارز امتناع می‌کنند. وی با اشاره به مصوبه ارزی بانک مرکزی گفت: بر اساس این مصوبه، از این پس تجار و صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در صرافی‌ها به قیمت توافقی به فروش برسانند و تنها در سامانه سنا آن را ثبت کنند. رئیس کانون صرافان ایران گفت: به دنبال افزایش انگیزه فروش ارز در بازار، از شب گذشته تماس تلفنی تجار و صادرکنندگان ارز با صرافی نسبت به روزهای قبل با افزایش ۴برابری مواجه شده و توصیه می‌شود عموم معامله‌گران و مردم عادی با هدف سرمایه‌گذاری در بازار ارز، از خرید در مقطع فعلی صرفنظر کنند چراکه ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.