جهش 39 هزار واحدی شاخص بورس

روز گذشته شاخص کل بورس تهران 2.55 درصد رشد کرد
شاخص کل بورس در دو  روز اخیر 53 هزار واحد بالا رفته است

گروه اقتصادی/ درجریان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بازار سهام با جهش 2.4 درصدی (2.55 درصدی در بورس و 1.98 درصدی در فرابورس) کانال قیمتی از دست رفته خود را بازپس گرفت. در این روز شاخص کل بورس بارشد 39 هزار و 59 واحدی به عدد یک میلیون و 571 هزار واحد رسید و شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با رشد 415 واحدی در ارتفاع 21 هزار و 422 واحد به کار خود پایان داد. روز دوشنبه، از 451 نمادی که افزایش قیمت داشتند 122 نماد در صف خرید و از 175 نمادی که کاهش قیمت را تجربه می‌کردند 47 نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند.


ثبت بالاترین رکورد ورود پول در 30 روز گذشته
دیروز، فشار تقاضا که با ورود گسترده پول حقیقی همراه شده بود از همان ابتدا در تمامی گروه‌های معاملاتی قابل مشاهده بود. این جریان، تا ساعات پایانی همواره تشدید شد تا در نهایت با ثبت رکورد ورود 370 میلیارد تومانی پول حقیقی به معاملات خرد، بالاترین رکورد ورود پول در 30 روز گذشته را شاهد باشیم. این موضوع همچنین ارزش معاملات خرد در بازار را با رشد قابل توجه 1200 میلیارد تومانی (درحدود 26 درصد) روبه‌رو کرد تا این نماگر نیز به بالای میانگین 90 روزه خود بازگردد. ارزش معاملات خرد در روز دوشنبه در حدود 5 هزار و 690 میلیارد تومان بود.
سه گروه صنایع شیمیایی با 203 میلیارد، فلزات اساسی با 105 میلیارد و سیمان، گچ وآهک با 33 میلیارد تومان بیشترین ورود و سه گروه صندوق‌های قابل معامله با 342 میلیارد، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با 34 میلیارد و فرآورده‌های نفتی با 27 میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.همچنین نمادهای «شنفتح»، «فولاد» و «پارس» بیشترین ورود و نمادهای «بپاس»، «فملی» و«خبنیان» بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
افزایش 3 درصدی قیمت پایه محصولات پتروشیمی در کنار افزایش قابل توجه هزینه‌های جانبی
در معاملات روز دوشنبه گروه محصولات شیمیایی دومین گروه برتر بورس از نظر ارزش و حجم معاملات بود و با 203 میلیارد تومان بالاترین خالص ورود پول حقیقی را نیز به خود اختصاص داد. استقبال از سهام پتروشیمی در روز یکشنبه نیز اتفاق افتاد و این گروه معاملاتی یکی از سه صنعت تأثیر‌گذار بر شاخص کل بورس در این روز بود. اما معاملات صورت گرفته در این گروه معاملاتی در روز یکشنبه با اشکالاتی همراه شد که طی آن ناظر بازار بخشی از معاملات صورت گرفته در 4 نماد این گروه را تأیید نکرد. با وجود این در روز دوشنبه تقاضا برای سهام پتروشیمی‌ها افزایش یافت تا تمامی نمادهای بورسی شرکت‌های پتروشیمی در این روز معاملاتی به رنگ سبز درآیند.
کارشناسان از دوعامل بنیادی اصلی برای افزایش قیمت سهام در این گروه نام می‌برند. مورد اول اعلام نرخ پایه محصولات پتروشیمی برای فروش در بورس کالا است. نرخ جدیدی که از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و بر پایه ارز 246614 ریالی است و در حدود 3درصد از نرخ قبلی مصوب برای فروش محصولات بالاتر است. ضمن اینکه فعالین بازار پیش‌بینی می‌کنند این نرخ در ماه‌های آینده نیز با افزایش روبه‌رو شود و از این طریق درآمدهای عملیاتی این شرکت‌ها رشد قابل توجهی داشته باشد.
مورد دوم نیز مربوط به گزارش‌های عملکرد تولید و فروش پتروشیمی‌ها در 2 ماهه نخست سال است. بررسی‌های روزنامه ایران در خصوص عملکرد 5 شرکت اول این صنعت از نظر حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد که درآمدهای ریالی این شرکت‌ها به طور میانگین در حدود 30 درصد نسبت به 2 ماهه نخست سال 1400 افزایش داشته که با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر خرید توافقی ارز از صادرکنندگان، سهامداران نرخ‌های بازدهی بالاتری را برای آنها پیش‌بینی می‌کنند. البته لازم به ذکر است که شرکت‌های پتروشیمی در خرداد ماه طی اطلاعیه‌هایی از افزایش بیش از 10 درصدی نرخ خرید مواد اولیه و نرخ سرویس‌های جانبی خود خبر دادند. طبق این اطلاعیه‌ها این نرخ‌ها برای سال 1400 نیز اعمال می‌شود که به عنوان مثال پتروشیمی نوری اعلام کرده که از این منبع، سود خالص سال مالی 1400 با کاهش 8 درصدی روبه‌رو خواهد شد. این اثر بر سود خالص پتروشیمی غدیر 15 درصد و برای پروپیلن جم 3 درصد اعلام شده است. افزایش غیر قابل پیش‌بینی نرخ هزینه‌های شرکت‌ها برای سال مالی 1400، رویه‌ای ناصواب و غیرشفاف است که منجر به افزایش نااطمینانی در بازار خواهد شد و اعتماد سهامداران به بازار سرمایه را سلب خواهد کرد. از این‌رو به نظر می‌رسد سیاستگذار در این خصوص باید به عواقب چنین تصمیماتی توجه بیشتری نشان دهد.
ترین‌های بازار
دیروز نمادهای «شپنا»، «فولاد» و«شتران» بیشترین ارزش و نمادهای «شستا»، «خساپا» و «خودرو» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
بیشترین بازده روز به نمادهای «ولشرق»، «ودی» و«فخوز» اتفاق افتاد و نمادهای «وگستر»، «وسپهر» و«حپترو» بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند.
بیشترین قدرت خرید حقیقی در نمادهای «امین»، «رافزا» و «بگیلان» اتفاق افتاد و نمادهای «آسیا»، «غبهنوش» و «دجابر» بیشترین قدرت خرید حقوقی را به خود اختصاص دادند.
در پایان روز دوشنبه، بیش از ۱۲ میلیارد و ۴۹۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۹ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال در دو بازار بورس و فرابورس معامله شد.