صندوق‌های سبک

بنفشه غلامی/ «امانوئل مکرون» بعد از رقابت نفسگیری که نزدیک به دو ماه پیش با راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری داشت، در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه که طی آن رکورد پایین‌ترین میزان مشارکت مردمی در تاریخ انتخاباتی فرانسه به ثبت رسید، خود را رو در روی چپ افراطی دید تا آینده دولت‌اش تیره‌تر از قبل دیده شود.
به گزارش سایت شبکه خبری «بی بی‌سی»، در پایان دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه که میزان مشارکت مردمی در آن تنها به 47.5 درصد رسید  و این پایین‌ترین میزان مشارکت مردمی در تاریخ انتخابات‌ این کشور به شمار می‌آید، «ژان لوک ملانشون»، چپ افراطی کهنه‌کار که 6 سال است حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» را تأسیس کرده، در جمع طرفداران خود گفت: «حقیقت دور نخست انتخابات این است: حزب رئیس جمهور متحمل شکست شده است.» او از حامیانش خواست یکشنبه آینده پرقدرت‌تر از دور نخست به پای صندوق‌های رأی بروند.این در حالی است که به نوشته «آسوشیتدپرس»، اهمیت انتخابات پارلمانی برای «مکرون» کمتر از انتخابات ریاست جمهوری نیست، زیرا می‌داند بدون داشتن اکثریت پارلمانی از طریق ائتلاف «همه‌ با هم» قادر نخواهد بود، اصلاحاتی مثل افزایش سن بازنشستگی را که چند سال است آنها را به عنوان اهداف داخلی خود اعلام کرده، به تصویب رسانده و اجرایی کند. بنابر این وضعیت کنونی آرا چندان به مذاق او خوش نیست. بویژه که طی آن ائتلاف «همه با هم» در آرایی مشابه با 25.7 درصد آرا درست شانه به شانه ائتلافی که «ملانشون» تشکیل داده حرکت می‌کند. علاوه بر این اهدافی که در یک ماه اخیر «ملانشون» روی آنها مانور داده است نیز می‌تواند در افزایش آرای او در انتخابات هفته آینده تأثیر زیادی داشته باشد. او مخالف ناتو است و متعهد شده، از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت نکند. این برای مردمی که بعد از برگزیت و حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا را نهادی بالادست کشور خود می‌بینند و علاوه بر آن نمی‌خواهند وارد مناقشه‌های مربوط به ناتو شوند، می‌تواند جذاب باشد. جدا از آرایی که «مکرون» و «ملانشون» در انتخابات روز یکشنبه به دست آوردند، راست افراطی فرانسه به رهبری «مارین لوپن» هم در فاصله‌ای قابل توجه با این دو ائتلاف با 18.7 درصد آرا در جایگاه سوم دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه قرار گرفت.
همان طور که سایت خبری تحلیلی «ان‌آر‌سی» نوشته است، این نتایج نشان‌دهنده آن است که اگر در دور دوم انتخابات نیز همین آمار تکرار شود، (که احتمال آن اندک نیست) پارلمان 5 سال آتی فرانسه، پارلمانی است که با تقسیم شدن بین این سه جناح، ثبات و استحکام سابق را نخواهد داشت. بویژه که این نتایج نشان داد، جامعه فرانسه نیز دچار تغییرات گسترده‌ای شده و در حالی که  در ایامی نه چندان دور، بین دو جناح چپ و راست تقسیم شده بود و گروه‌های اجتماعی بر اساس سطح تحصیلات، شغل و حتی محل سکونت خود در یکی از این جناح‌ها قرار می‌گرفتند؛ اما اکنون همان طور که اخیراً «ژروم فورکه»، استاد علوم سیاسی در شبکه تلویزیونی فرانسوی «بی اف ام» گفته بود، فرانسه از نظر سیاسی به دو طبقه بالادست و فرودست تقسیم شده است و دیگر مسائلی مثل تحصیلات در تعیین جناح‌ها تعیین‌کننده نیست. برای مثال می‌بینیم که فردی مثل «مکرون» نماینده قشر ثروتمند تلقی می‌شود و افرادی مثل «ملانشون» و «لوپن» نامزدهای مردمی محسوب می‌شوند. بنابراین در این نوع جناح‌بندی، احتمال برخوردها بیشتر از قبل خواهد شد.