زنگ خطر در دوحه، افت در برازیلیا


 
 
   کارشناسان از دلایل شکست ایران مقابل الجزایر می گویند 


اشتباهات فاحش خط دفاع و بی انگیزگی خط حمله
 
گروه ورزش/تیم ملی کشورمان پس از لغو یک طرفه بازی با کانادا توسط فدراسیون فوتبال این کشور سرانجام یک شنبه شب موفق شد یک دیدار تدارکاتی انجام دهد. ملی پوشان ایران که چند روزی بود در قطر اردو زده بودند یک شنبه شب در ورزشگاه  القطر دوحه به مصاف تیم الجزایر رفتند و در یک بازی پراشتباه با نتیجه 2 بر یک مقابل تیم آفریقایی شکست خوردند. این بازی در شرایطی برگزار شد که تیم الجزایر به دلیل مصدومیت چند بازیکن کلیدی یا استراحت دادن مربی به آن ها با تیم کاملش مقابل ایران قرار نگرفت ضمن این که به خاطر اشتباه راننده اتوبوس با تاخیر به ورزشگاه آمد و بازی با 20 دقیقه تاخیر آغاز شد. پیش از دیدار تیم‌ملی مقابل الجزایر یک دقیقه سکوت توسط اعضای دو تیم انجام شد. این اقدام برای ادای احترام به خانواده عزیزان از دست رفته در آبادان و همچنین بازیکن تیم ملی الجزایر که چند روز پیش در حادثه رانندگی درگذشت، انجام شد. شکست یوزها مقابل تیمی که رنکینگش در فیفا 41 است انتقادهای زیادی را متوجه دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات کرد به ویژه که او در پست هایی که تیم ملی بازیکن تخصصی دارد از بازیکنان غیرتخصصی استفاده کرده بود. البته کارشناسان و فوتبال دوستان و رسانه ها فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش را به هم به دلیل نبود حریف تدارکاتی خوب و امکانات مناسب برای تیم ملی به باد انتقاد گرفتند و نگرانی شان را از آینده تیم ملی در جام جهانی قطر و در مصاف با حریفانی که به لحاظ رنکینگ بالاتر از ایران هستند ابراز کردند. در این باره خراسان نظر دو کارشناس فوتبال را هم جویا شد بهتاش فریبا و محمد نصرتی که هر دو زمانی ملی پوش بودند به تحلیل  بازی ایران و الجزایر پرداختند. نصرتی مدافع سابق پرسپولیس و تیم ملی درباره بازی و دلایل شکست ایران گفت: «نبود دفاع وسط  تخصصی در بازی خیلی به چشم آمد. تیم ملی آن هارمونی و ساختار خوبی را که در دفاع داشت ندارد همچنین درباره امیر عابدزاده هم باید بگویم به نظرم رقابتی که اسکوچیچ بین او و بیرانوند ایجاد کرده باعث شده تا استرس بگیرند و این استرس باعث یک سری اشتباهات شده است. وقتی بازیکنی در جریان بازی یکی دو اشتباه می کند اعتماد به نفسش را از دست می دهد و روی کل تیم اثر می گذارد. به نظرم دیگر بازیکنان شاخص تیم ملی هم نتوانستند خودی نشان دهند. در کل در بازی من بازیکن شاخصی را ندیدم که بگویم او خوب کار کرد. این را هم در نظر بگیریم برخی از لژیونرهای ما از یک آب و هوای دیگر وارد قطر شدند و این گرمای قطر آن ها را اذیت کرد.» مدافع سابق تیم ملی در ادامه با انتقاد از اردوی قطر و جو حاکم بر آن گفت:« اردوی تیم ملی در قطر با یک شرایط خاص برگزار شد و فکر می کنم بی نظمی ایجاد شده برای شروع اردو باعث شد تا کمی بی تفاوتی و بی اهمیتی در فضای تیم ملی ایجاد شود. تمرکز از بین رفت و به نظرم جدیت در کار دیده نشد. اول قرار بود تیم ملی به کانادا برود که بعد به دلیل مسائل سیاسی این بازی لغو شد و با اخباری هم که جسته و گریخته از اردوی تیم ملی بیرون آمد متوجه شدیم که خیلی جدیت در این اردو حکمفرما نبوده است.» بهتاش فریبا بازیکن اسبق تیم ملی و پیش کسوت استقلال هم درباره ارزیابی اش از بازی با الجزایر گفت:« با یک بازی که نمی شود درباره تیم ملی قضاوت کرد. اگر بگوییم چون بازی با الجزایر بد بودیم پس در جام جهانی آخر می شویم یعنی اگر دو، سه گل
می زدیم باید می گفتیم در قطر از گروه خود صعود می کنیم؟ بازی های تدارکاتی برای فهمیدن معایب است. دو اشتباه خیلی فاحش داشتیم و در طول بازی هم نتوانستیم موقعیت های زیادی خلق کنیم. سردار آزمون و طارمی روز خوبی نداشتند البته که توپ های زیادی هم به آن ها نرسید. نیمه اول اگر بازیکنان پاس های بهتری به هم می دادند شاید شانس باز کردن دروازه حریف را داشتیم اما خط هافبکمان ضعیف بازی کرد و خط دفاع هم خیلی باز بود به ویژه در نیمه دوم. » فریبا به استفاده از بازیکنان غیرتخصصی در پست های دفاع و هافبک اشاره کرد و گفت: «حسن بازی های تدارکاتی به همین چیزهاست که وقتی تغییراتی می دهی معایب و محاسن آن را ببینی. با بازی که مقابل الجزایر دیدیم فکر نمی کنم دیگر اسکوچیچ بخواهد از بازیکنان در پست های غیر تخصصی استفاده کند. البته اسکوچیچ در چند بازی این کار را کرده است. تیم ملی مثل باشگاه نیست که مربی فرصت 30 بازی داشته باشد و بخواهد روی تغییراتش اصرار کند. تغییرات در همه دنیا هست اما وقتی ببینند کمکی نمی کند تغییرات را متوقف می کنند اما در تیم ملی ما فعلا این موضوع ادامه دارد. »
 
 
 
پایان هفته نخست لیگ ملت‌ها برای ایران با 2 پیروزی و 6 امتیاز
زهر چشم به سبک سامورایی‌ها با تصاحب جایگاه جهانی ایران!
 
گروه ورزش/ هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال با 2 پیروزی، 2 شکست، 6 امتیاز و ایستادن در رده دهم جدول رده‌بندی برای سروقامتان ایران به پایان رسید. شاگردان جوان بهروز عطایی که لیگ ملت‌های 2022 را با میانگین سنی 25 سال و عنوان جوان‌ترین تیم مسابقات آغاز کرده بودند، در حالی راهی برزیل میزبان هفته نخست بازی‌ها شدند که هلند تنها حریف غیرآسیایی ایران در این هفته بود اما نتیجه گرفتن مقابل رقبای سنتی چون چین، استرالیا و ژاپن از درجه اهمیت بالایی برای ایران برخوردار بود. تیم ملی ایران که علی‌اصغر مجرد، جواد کریمی و میثم صالحی را به دلیل مصدومیت در ترکیب نداشت درحالی به برزیلیا رسید که در همان بدو امر با مصدومیت عابدینی و وادی مواجه شد اما با این حال ایران رقابت‌ها را با پیروزی سه بر یک مقابل چین آغاز کرد تا باخت سه بر صفر مقابل هلند، امیدش به پیروزی مقابل دو حریف آسیایی دیگر باشد. برد سه بر یک مقابل استرالیا تا حدودی یخ شاگردان عطایی را باز کرد اما ژاپن حریف سنتی و دیرینه ایران که پیشتر در المپیک هم با وجود ستاره‌های ملی‌پوش، ایران حریفش نشده بود، این بار هم در برزیل مقابل سروقامتان ایران به برتری سه بر صفر رسید تا پرونده هفته نخست برای ایران بسته شود. بهروز عطایی که نخستین آزمونش در قامت سرمربی ایرانی در لیگ ملت‌ها را تجربه می‌کند در تحلیل عملکرد شاگردانش در آغاز لیگ ملت‌ها می‌گوید: «راهی طولانی پیش روی تیم ملی ایران است. مرحله به مرحله جلو می‌رویم. در هفته نخست با دو برد و دو باخت مسابقات را به پایان رساندیم و در ادامه هم عملکردمان رو به رشد خواهد بود.» عطایی اما درخصوص شکست تیم ملی ایران مقابل ژاپن، نکات قابل تاملی می‌گوید: «پیش‌بینی یک بازی سخت را داشتیم و در وضعیتی برابر این تیم قرار گرفتیم که ژاپن تیمی کامل بود و با تمام قدرت وارد این مسابقات شد. تیمی که در المپیک حاضر بود و بدون تغییر به این مسابقات آمد، اما تیم ایران با تغییرات متعدد در لیگ ملت‌ها حاضر شد.» تیم ملی والیبال ایران اما از 31 خرداد درحالی هفته دوم لیگ ملت‌ها در گروه چهارم به میزبانی صوفیه را آغاز خواهد کرد که در این هفته به جز بلغارستان میزبان باید مقابل تیم‌های قدری چون آمریکا، برزیل و کانادا بازی کند. گفتنی است عملکرد تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها باعث افت یک پله‌ای ایران در رنکینگ جهانی شد تا شاگردان بهروز عطایی  بعد از باخت به ژاپن از جایگاه دهم به یازدهم جهان سقوط کنند. این درحالی است که ژاپن حریف دیرینه و آسیایی ایران که سه برد، یک باخت و 10 امتیاز در هفته اول لیگ ملت‌ها کسب کرده بود، به مدد رتبه دومی که در جدول این رقابت‌ها کسب کرد، در رنکینگ جهانی هم صعود داشت و با یک پله ارتقا، جایگاه ایران در رده جهان را هم  تصاحب کرد. در رده‌بندی جدید  FIVB، تیم‌های لهستان، برزیل، روسیه، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، آرژانتین، اسلوونی و صربستان در مکان‌های اول تا نهم هستند. برزیل پس از سال‌ها صدرنشینی در رنکینگ جهان به‌دنبال شکست 3 بر صفر از چین در جایگاه دوم قرار گرفت.
برنامه بازی‌های هفته دوم ایران:
* گروه چهارم، شهر صوفیه

31 خرداد؛ ایران ـ بلغارستان، ساعت 21:30
2 تیرماه؛ ایران ـ آمریکا، ساعت 21:30
3 تیرماه؛ ایران  ـ برزیل، ساعت 18
4 تیرماه؛ ایران ـ کانادا، ساعت 15