مـا پاسـخ سوالات جعلي را هم، داديم

توضيح ايران در ارتباط با گزارش اخير آژانس در خصوص سه مکان
مـا پاسـخ سوالات جعلي را هم، داديم
آرمان ملي: سازمان انرژي اتمي ايران به منظور تنوير افکار عمومي و رسانه‌هاي کشور، ترجمه متن کامل توضيحي کشورمان در ارتباط با گزارش اخير مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص سه مکان را منتشر کرد. در اين متن آمده است: آژانس در بند 10 مي‌گويد: آژانس اطلاعات ارائه شده توسط ايران را در 19 مارس 2022 بررسي کرد و دريافت که اين اطلاعات عمدتاً اطلاعاتي بودند که ايران قبلاً به آژانس ارائه کرده بود، در عين حال شامل اطلاعات جديدي بود که متعاقباً توسط آژانس ارزيابي شد. اطلاعات ارائه شده توسط ايران به تمام سوالات آژانس پاسخ نمي‌دهد. لازم به ذکر است که: مطابق با بيانيه مشترک توافق شده در 4 آوريل 2022 و در چارچوب جدول زماني تعيين شده، جمهوري اسلامي ايران تمام اطلاعات مورد نياز درخواست شده توسط آژانس در مورد مکان‌هاي شناسايي شده، که قبلاً گفته شد تحت کنترل بخش خصوصي بوده است، را به آژانس ارائه کرده است. لازم به ذکر است که جمهوري اسلامي ايران به تمام تعهدات خود در اين زمينه عمل کرده است و تمام سوالات آژانس را در نهايت همکاري مورد ملاحظه قرار داده است.
نظرات در مورد ارزيابي‌هاي آژانس مرتبط با هر مکان


در بخش D. 1 در مورد مکان 4- مريوان: لازم به ذکر است که: منطق نام‌گذاري مکان 4 به عنوان مريوان توسط آژانس نامربوط و براي ايران ناشناخته است زيرا آژانس تا همين اواخر اين مکان را با عنوان آباده نام‌گذاري کرده بود. علاوه بر اين، آژانس موضوع مربوط به مکاني به نام مريوان را در گزارش خود مندرج در سند GOV/2015/68 مورخ 2 دسامبر 2015 بسته بود (رجوع کنيد به بند 41 گزارش سال 2015). در پاسخ به سوالات آژانس در مورد اين مکان، ايران بارها و بارها پاسخ داده است که هيچ ارزشي براي سوالات برگرفته از اطلاعات ساختگي ارائه شده توسط رژيم نامشروع صهيونيستي قائل نيست. ايجاد پيوند بين لويزان- شيان توسط آژانس و به اصطلاح مريوان براساس تصوير غيرمعتبر و ساختگي آشکارساز نيز بي‌اساس است. منشأ وجود اورانيوم تهي شده با U- 236 ذکر شده در نتايج تحليلي نمونه‌هاي محيطي آژانس ناشناخته است.
در بخش D. 2 در مورد مکان3- ورامين
لازم به ذکر است که: آژانس در بند 22 گزارش خود به‌طور گمراه کننده‌اي بيان مي‌کند که آژانس اطلاعاتي در مورد استفاده يا ذخيره‌سازي احتمالي مواد هسته‌اي و يا انجام فعاليت‌هاي مرتبط هسته‌اي، از جمله فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه‌اي مرتبط با چرخه سوخت هسته‌اي در مکان 3 در ايران (مکان معروف به ورامين) دارد که با شواهد معتبر پشتيباني نمي‌شود. بند مذکور با ذکر اين نکته که اين مکان نيز در سال 2004 دستخوش تغييرات قابل توجهي از جمله تخريب اکثر ساختمان‌ها شد، صحيح نيست.
در بخش D. 3 در مورد مکان 1- تورقوزآباد:
آژانس ادعا مي‌کند که .... تورقوزآباد..... با ذخيره‌سازي مواد و تجهيزات هسته‌اي مرتبط بوده است، اين ادعا مبتني براطلاعات و اسناد معتبر نيست. محل مورد نظر در واقع يک مکان صنعتي است که انواع انبارها و محل‌هاي نگهداري مواد شوينده، مواد شيميايي، مواد غذايي، پارچه و منسوجات، لاستيک‌ها و قطعات وسايل نقليه، لوله‌ها و اتصالات و برخي ضايعات صنعتي را دربر مي‌گيرد؛ بنابراين هيچ مبنايي براي اظهار اين مکان به آژانس (براي ايران) وجود نداشته است.
نتيجه‌گيري:
اگرچه ايران هيچ تعهدي براي پاسخ به سوالات مطرح شده توسط آژانس براساس اسناد جعلي و غيرمعتبر ندارد، با اين حال ايران به صورت داوطلبانه و بر مبناي همکاري، کليه اطلاعات مورد نياز، مدارک پشتيبان و دسترسي براي پاسخ به درخواست‌هاي آژانس را ارائه کرده است. اين سطح از همکاري، گواهي بر حسن نيت ايران براي شفاف‌سازي سوالات است. در صورتي که ايران قصد همکاري با آژانس در مورد سوالات نداشت، مي‌توانست از دادن دسترسي و ارائه اطلاعات و پشتيباني خودداري کند. متأسفانه، اصرار آژانس بر اعتبار اسناد ساختگي منجر به ارزيابي نامعتبر و ناعادلانه شده است. آژانس نبايد احتمال دخالت دشمنان سرسخت ايران در ارائه اطلاعات نادرست و ساختگي به آژانس و احتمال آلوده ساختن مکان‌ها توسط آنها آن هم به ويژه زماني که خود آن‌ها به‌طور مکرر قصد خود براي مختل کردن فعاليت‌هاي هسته‌اي کاملاً صلح‌آميز ايران و تلاش براي تضعيف همکاري بين ايران و آژانس را اعلام مي‌کنند را ناديده بگيرد.
سایر اخبار این روزنامه
صنايع دارويي یك گام مانده به تعطيلی مـا پاسـخ سوالات جعلي را هم، داديم حذف یـارانه ســوخت هواپیمــا اظهارات وزيرخارجه عراق غيرمنطقي بود از تكذيب نـامه بـايدن تـا قيمت بنزيــن «من اشتباهی بودم»؛ سرانجام از وزارت رفت؛ شد مشاور! کودکان همچنان قربانی کلاهبرداری‌های بزرگ اینترنتی بنزین کلیدواژه جدید برای سیاسی کاری هماهنگی تیم اقتصادی بیشتر می‌شود؟ «واقعیت‌های کفِ خیابان» را تحلیل کنید بهتر بود روش دیگری اتخاذ می‌شد راه احیای برجام تاملی بر قطعنامه شورای حکام موانع توافق برجام؛ تندروهای داخلی -بدعهدی امريكا هوای ابری میان بهارستان و پاستور تحمل ها پايين، بی برنامگی بالا؛ فجايع، نبايد عادی بشوند! قيمت گذاری دستوری بحران قيمت ها را حل نمی‌كند پرستاران جديد جذب مي شوند کار تیم‌ملی در جام‌جهانی سخت است سیاست دولت ایران گسترش روابط با کشورهای همسایه است سن ســرطان، كم و كمتر شد... افت ارز؛مـوقتــی هست-نيست... اکثر خطاهای دهک بندی از طرف کاربران است ايران: اخراج يک شرم تاريخي براي لندن بود توجه به کرامت انسانی آخرین تلاش‌ها برای ایجاد امید سرنوشت نامشخص برجام سروری: روسیاهی برای زغال می‌ماند!