«من اشتباهی بودم»؛ سرانجام از وزارت رفت؛ شد مشاور!

آرمان ملي -حميد شجاعي : «من فقط اشتباهي بودم» استعفاي وزير کار پس از تصميمات و اقدامات بحث بر انگيزي که حتي صداي مجلس را نيز در آورد و چند بار زمزمه استيضاح حجت‌ا... عبدالملکي را مطرح کرد شايد همه را به ياد اين ديالوگ مهران مديري در يک سريال طنز معروف بيندازد. شايد آن زمان که حجت‌ا... عبدالملکي در شهريورماه 1400 در جريان راي اعتماد مجلس به کابينه سيزدهم با راي حداقلي و لب مرزي نمايندگان مجلس به دولت سيد ابراهيم رئيسي راه يافت و به عنوان وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي انتخاب شد و بسياري از سياسيون، تحليلگران و کارشناسان پيش‌بيني ‌مي‌کردند که وزير جوان مدت چندان زيادي نتواند بر کرسي وزارت تکيه زند و بالاخره کنار خواهد رفت خود او نيز فکرش را نمي‌کرد که بالاخره پس از يک سال عطاي حضور در دولت را به لقايش ببخشد و لقب اولين خروجي دولت سيزدهم را از آن خود کند. اما واقعيت اينجاست که اگر وزير استعفا هم نمي‌داد به احتمال بالا مورد استيضاح مجلس قرار مي‌گرفت و حال انتظار اين است که با توجه به اهميت اين وزارتخانه رئيس جمهور چهره‌هاي متخصص، شايسته و متعهد را براي تصدي سمت وزير در اين حوزه انتخاب کند.
از انتخاب تا استعفا
رئيس جمهور از همان ابتداي کار در انتخاب وزرا بنا را بر کارآمدي و شايسته سالاري گذاشت و قرار بود افرادي به سمت وزارت منصوب شوند که از اين دو ويژگي و خصيصه برخوردار باشند. به همين جهت بود که با وجود عده زيادي از نيروهاي متخصص جوان و با تجربه حامي دولت که متقاضي حضور در دولت بودند نيز پشت در‌هاي پاستور مانده و نتوانستند وارد دولت شونداز اين‌رو نيز جامعه منتظر بود بر مبناي وعده کارآمدي و شايسته سالاري رئيس جمهور ببيند چه نفراتي بر کرسي وزارت تکيه خواهند زد. اما چندي نگذشت که با معرفي گزينه‌هاي اصلي و مدنظر رئيس جمهور براي اخذ راي اعتماد از مجلس انتقادات از سوي جريان حامي، منتقد و مجلسي‌ها آغاز شد و هر کسي از ظن خود نسبت به برخي انتخاب‌ها براي وزارتخانه‌هاي مختلف واکنش نشان داد. از همان زمان نيز بسياري نسبت به ضعيف بسته شدن کابينه هشدارهايي داده بودند که در اين شرايط سختي که جامعه از طرفي با مشکلات اقتصادي و معيشتي روبه‌رو است و از طرف ديگر بحث برجام بايد به يک سرانجام درست برسد لازم است که کساني براي تصدي پست وزارت انتخاب شوند که سابقه کار اجرايي به طور مشخص در حوزه‌هاي مد نظر را داشته باشند و با حضور در وزارتخانه نخواهند تازه به آزمون و خطا و کسب تجربه بپردازند. اما با اين همه کابينه معرفي شده از سوي رئيس جمهور جز يک نفر وزير آموزش و پرورش راي اعتماد گرفت و در اين ميان حجت‌ا... عبدالملکي جوان‌ترين وزير دولت و دانش آموخته دانشگاه امام صادق(ع) با 191 راي موافق با رايي حداقلي و لب مرزي توانست مجوز حضور در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي را بدست آورد. اما عزل و نصب‌هاي بحث برانگيز، تصميمات بدون پشتوانه کارشناسي، باعث شد وضعيت اين وزارتخانه حال و روز چندان خوشي پيدا نکند. چنانکه مجلس‌نشينان نيز به سخن آمدند و نارضايتي خود را در همان سال نخست دولت از عملکرد وزير کار ابراز کردند و حتي چندبار نيز به سمت استيضاح رفتند که با ممانعت هيات رئيسه به ثمر ننشست. با اين حال روند امور و اعتراضات به سمت و سويي رفت که وزير يک بار هم استعفاي خود را اعلام کرد اما موافقت نشد؛ اما شامگاه دوشنبه عبدالملکي در توئيتي مجددا استعفاي خود را اعلام کرد که روز گذشته مورد موافقت دولت قرار گرفت. عبدالملکي پس از اين استعفا به سمت مشاور رئيس جمهور نيز برگزيده شد و برخي شنيده‌ها از حضور وي در مقام سفير در برخي کشورها حکايت دارد.
براي افزايش هماهنگي استعفا مي‌دهم


حجت‌ا...‌ عبدالملکي پس از 300 روز تصدي در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ديروز استعفاي خود را تقديم رئيس‌جمهوري کرد. در توئيت حجت‌ا... عبدالملکي خطاب به آيت‌ا... رئيسي آمده است؛ ضمن تشکر از حسن نظر جنابعالي به اينجانب جهت تصدي مسئوليت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و قدرداني از اعتماد مجلس محترم شوراي اسلامي، به‌ منظور افزايش هماهنگي در دولت، استعفاي خود را از اين سمت اعلام مي‌نمايم. اينجانب در طول حدود 300 روز فعاليت در اين وزارتخانه، همه تلاش خود را براي خدمت صادقانه به مردم عزيز کشور به‌کار بستم و از همراهي صميمانه همکاران اين وزارتخانه در اين مدت تشکر مي‌کنم. خود را سرباز کوچک نظام اسلامي و دولت مردمي مي‌دانم و تا پاي جان در مسير تحقق آرمان‌هاي رفيع آن و تحقق اهداف گام دوم انقلاب اسلامي مجاهدانه تلاش خواهم کرد و از هيچگونه خدمتي در اين عرصه فروگذار نخواهم کرد.
واکنش‌ها به استعفا
بعد از استعفاي وزير کار واکنش‌هاي زياد و متفاوتي را از سمت کاربران فضاي مجازي شاهد بوديم اما شايد مهم‌ترين واکنش‌ها به اظهارات برخي نمايندگان مجلس بازمي‌گشت. عبدالحسين روح‌الاميني، نماينده تهران نيز ضمن تشکر از زحمات وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي بيان کرد: به نظرم 2 الي 3 وزير ديگر پيشگام شده و با استعفاي خود کاري کنند انرژي دولت و مجلس صرف مسائل اصلي مردم از جمله معيشت شود. اين اقدام جهاد عملي و در جهت تقويت دولت بوده که نياز به تبيين دارد. نفع‌طلبان، اين تغييرات را مخالفت با دولت تلقي نکنند، بلکه اين تغييرات عين تقويت دولت است.
محمد صادق زاهدي وفا کيست؟
پس از آنکه حجت‌ا... عبدالملکي در توييتر خود از وزارت استعفا کرد سخنگوي دولت با تاييد اين خبر و پذيرش آن از سوي رئيس جمهور خبر سرپرستي محمدهادي زاهدي‌وفا بر وزارت رفاه را اعلام کرد. اين در حالي است که زاهدي‌وفا تا پريروز بر مصدر معاونت هماهنگي، نظارت اقتصادي و زيربنايي معاون اول رئيس‌جمهور يعني محمد مخبر تکيه زده بود. در همان ابتداي دولت رئيسي، زاهدي‌وفا که هم به جليلي و هم به محمد مخبر نزديک بود، قرار بود به عنوان وزير اقتصاد هم معرفي شود، اما زور احسان خاندوزي که با محمدباقر قاليباف در ليست تهران به نمايندگي مجلس رسيد به وزارت اقتصاد رفت. هر چند که پس از آن هم نام زاهدي‌وفا، به عنوان يکي از گزينه‌هاي رياست بيمه مرکزي ايران مطرح بود اما مجيد بهزادپور به بيمه رفت و زاهدي وفا همچنان در مرکز «الگوي اسلامي ايراني پيشرفت» ماندگار شد.
سایر اخبار این روزنامه
صنايع دارويي یك گام مانده به تعطيلی مـا پاسـخ سوالات جعلي را هم، داديم حذف یـارانه ســوخت هواپیمــا اظهارات وزيرخارجه عراق غيرمنطقي بود از تكذيب نـامه بـايدن تـا قيمت بنزيــن «من اشتباهی بودم»؛ سرانجام از وزارت رفت؛ شد مشاور! کودکان همچنان قربانی کلاهبرداری‌های بزرگ اینترنتی بنزین کلیدواژه جدید برای سیاسی کاری هماهنگی تیم اقتصادی بیشتر می‌شود؟ «واقعیت‌های کفِ خیابان» را تحلیل کنید بهتر بود روش دیگری اتخاذ می‌شد راه احیای برجام تاملی بر قطعنامه شورای حکام موانع توافق برجام؛ تندروهای داخلی -بدعهدی امريكا هوای ابری میان بهارستان و پاستور تحمل ها پايين، بی برنامگی بالا؛ فجايع، نبايد عادی بشوند! قيمت گذاری دستوری بحران قيمت ها را حل نمی‌كند پرستاران جديد جذب مي شوند کار تیم‌ملی در جام‌جهانی سخت است سیاست دولت ایران گسترش روابط با کشورهای همسایه است سن ســرطان، كم و كمتر شد... افت ارز؛مـوقتــی هست-نيست... اکثر خطاهای دهک بندی از طرف کاربران است ايران: اخراج يک شرم تاريخي براي لندن بود توجه به کرامت انسانی آخرین تلاش‌ها برای ایجاد امید سرنوشت نامشخص برجام سروری: روسیاهی برای زغال می‌ماند!