تهران و عشق‌آباد ۹ سند همکاری امضا کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور ترکمنستان که عصر سه شنبه در رأس هیئتی عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به کشورمان سفر کرده است، صبح دیروز از سوی رئیس جمهور کشورمان در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
دکتر سید ابراهیم رئیسی در دیدار سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان با ابراز امیدواری نسبت به تداوم اینگونه سفر‌ها در راستای گسترش روابط دو کشور دوست، برادر و همسایه افزود: مبانی حقوقی توسعه و گسترش روابط با امضای ده‌ها سند حاصل شده که اجرای مفاد این اسناد، دو کشور را به اهداف خود می‌رساند.
رئیسی پیشنهاد کرد کمیته‌ای به ریاست رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری تصمیمات این سفر تشکیل شود و نتایج کار خود را به طور منظم گزارش کند.
رئیس‌جمهور تصمیم دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و گسترش تعاملات در حوزه‌های انرژی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل را جدی توصیف کرد و اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر افزایش تعاملات و همکاری‌ها با ترکمنستان در تمامی سطوح است.


نگاه مشترک ایران و ترکمنستان درباره افغانستان
رئیسی همکاری با کشور‌های حوزه دریای خزر را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و با استقبال از برگزاری اجلاس کشور‌های ساحلی خزر به میزبانی ترکمنستان تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و عشق‌آباد زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور باشد. رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دو کشور بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند. دکتر رئیسی همچنین گفت: مشکلات و مسائل منطقه باید در منطقه حل و فصل شود و حضور بیگانه در منطقه نه تنها امنیت‌ساز نیست بلکه مشکل‌ساز است. رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در این گفت: بخش انرژی و حمل و نقل از جمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط دو کشور است و تلاش خواهیم کرد در مسیر گسترش تعاملات دوجانبه از ظرفیت این بخش‌ها به شکلی مؤثر بهره بگیریم. بردی محمداف همچنین گسترش روابط فرهنگی را بستر تقویت پیوند میان دو ملت دانست و افزود: یقین دارم اسنادی که امروز میان مقامات دو کشور به امضا می‌رسند، باعث توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط و مناسبات بین دو کشور خواهند شد. رئیس‌جمهور ترکمنستان تصریح کرد: خواهان این هستیم که افغانستان به یک دولت شکوفا تبدیل شود که در پروژه‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مشارکت داشته باشد.
امضای ۹ یادداشت تفاهم بین ایران و ترکمنستان
پس از نشست سران دوکشور، در حضور سید ابراهیم رئیسی و سردار بردی محمداف ۹ سند همکاری و بیانیه مشترک بین ایران و ترکمنستان به امضا رسید. «تفاهم تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ترکمنستان»، «برنامه مبادلات علمی فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری»، «تفاهمنامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی» و «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفاظت محیط زیست» از اسنادی بود که به امضای وزرا، استانداران و مسئولان مربوطه در حضور سران ایران و ترکمنستان رسید.
چشم‌انداز مثبت همکاری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی
شرکت رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان در نشست خبری از دیگر برنامه‌های این دیدار رسمی بود. دکتر سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه در سه دهه گذشته روابط خوبی با ترکمنستان داشته‌ایم، افزود: سفر بنده به عشق‌آباد در آذرماه سال قبل توانست همکاری‌ها را بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به ویژه در حوزه سوآپ گازی، ترانزیت و حمل و نقل فعال‌تر کند و گام‌های خوبی در این زمینه‌ها برداشته شد. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها برای همکاری بین دو کشور بیش از سطح فعلی روابط است، اظهار داشت: در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی در دو کشور برای گسترش همکاری بیش از سطح فعلی وجود دارد. قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌هایی که امروز بین دو کشور امضا شد، می‌تواند همکاری‌های بین دو کشور را به سطح بالاتری ارتقا دهد.
رئیس‌جمهور روابط میان ایران و ترکمنستان را فراتر از روابط صرف همسایگی توصیف و تصریح کرد: روابط میان دو کشور رابطه برادری، تمدنی، فرهنگی و در یک کلمه رابطه خویشاوندی است. این روابط عمیق بین دو ملت و دو کشور می‌تواند زمینه همکاری‌های بسیاری را فراهم کند. رئیسی با قدردانی از تلاش‌های رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان در مسیر توسعه روابط دو کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم دو کشور در دوره جدید نیز گام‌های خوبی را در جهت توسعه روابط برداریم.
عزم ایران و ترکمنستان برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله
رئیس‌جمهور گفت: در مذاکرات انجام شده روشن شد که دو کشور برای توسعه روابط و اجرای تفاهمنامه‌های منعقد شده اراده جدی دارند. نکته مهم‌تر آن است که دو کشور مصمم هستند سند راهبردی همکاری ۲۰ ساله میان خود را به امضا برسانند. رئیسی همکاری با کشور‌های حوزه دریای خزر را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و از برگزاری اجلاس کشور‌های ساحلی خزر به میزبانی ترکمنستان استقبال کرد و افزود: همکاری‌های دو کشور حتماً منتهی به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.
رئیسی تصریح کرد: دو کشور بر این نکته اشتراک نظر دارند که مشکلات و مسائل منطقه باید به دست کشور‌های منطقه حل و فصل شود و هرگونه حضور بیگانه در منطقه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. اعتقاد و باور مشترک ما این است که حضور بیگانگان امنیت‌ساز نیست بلکه مشکل‌ساز است.
گفتگو‌ها شفاف و توأم با اعتماد و احترام متقابل بود
بردی محمداف نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه مذاکرات بین هیئت‌های ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران با موفقیت به پایان رسید، خاطرنشان کرد: گفتگو‌ها در فضای شفافیت، اعتماد و احترام متقابل بین دو کشور برگزار شد که تصویری از روابط برادری میان دو کشور را ترسیم کرد.
رئیس‌جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه زمینه‌ها و چشم‌انداز روابط در جهت گسترش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: بخش انرژی و حمل و نقل از جمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط تهران و عشق‌آباد است و تلاش‌های خود را برای بهره‌گیری مؤثر از این امکانات در مسیر گسترش تعاملات دو کشور متمرکز خواهیم کرد. بردی محمداف افزود: دو کشور همچنین مصمم به گسترش روابط فرهنگی و بشردوستانه به عنوان یکی از بخش‌های مهم برای تقویت پیوند میان دو ملت و دو کشور هستند.
رئیس‌جمهور ترکمنستان با بیان اینکه دو کشور در چارچوب سازمان‌های معتبر جهانی روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مصمم هستند این روابط را گسترش دهند، اظهار داشت: در مذاکرات امروز به روابط دو کشور در حوزه دریای خزر اهمیت ویژه‌ای داده شد.