عزم جدی برای تامین برق صنایع فولاد و سیمان


گروه صنعت و تجارت: شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام‌کرده است که سهمیه مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی بر اساس هماهنگی انجام شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو تا ۱۰ تیرماه از ساعت ۲۴ تا هشت صبح روز بعد بدون محدودیت است. همزمان با بالا رفتن دمای هوا روند مصرف برق در کشور رو به افزایش گذاشته است و بر همین اساس وزارت نیرو با هدف بهینه‌سازی و کاهش مصرف اقدام‌هایی را در دستور کار قرار داد. بیشتر این اقدام‌ها تشویق‌محور بود تا مشترکان در بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی ترغیب به بهینه مصرف کردن شوند. برخی اقدام‌ها در بخش صنعت نیز اعمال محدودیت برای صنایع انرژی بر در ساعت‌های اوج بار شبکه بود تا از این راه امکان تامین برق پایدار برای سایر مشترکان و نیز تداوم فعالیت تولیدی صنایع فراهم شود.
در همین زمینه، سخنگوی صنعت برق گفته است که برنامه‌هایی تدوین شده تا واحدهای صنعتی با کمترین محدودیت به فعالیت خود ادامه دهند. مصطفی رجبی مشهدیادامه داد: برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف داریم، در بخش صنعت با برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شده، برنامه تعطیلات و تعمیرات صنایع از نظم و انسجام در تابستان متناسب با نیازهای صنعت برق برخوردار خواهد بود. این مقام مسئول در وزارت نیرو اضافه کرد: محدودیت صنایع امسال نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود و در شهرک‌های صنعتی به نحوی تنظیم شده تا کمترین میزان محدودیت را داشته و تولید خود را داشته باشند.
به‌تازگی نامه‌ای از شرکت مدیریت شبکه برق ایران برای صنایع فولادی و سیمانی ارسال شده که در آن اعمال محدودیت برقی برای این صنایع در ساعت‌های شب برداشته شده است. در این نامه آمده است: سهمیه مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی بر اساس هماهنگی انجام شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو تا ۱۰ تیرماه از ساعت ۲۴ تا هشت صبح روز بعد بدون محدودیت است. در ادامه نامه تاکید شده، صنایع فولادی و سیمانی باید از ساعت هشت صبح تا ساعت ۲۴ سهمیه‌های ابلاغی قبلی را رعایت کنند.
چند روز پیش از این بود که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کارگروه مشترک برای جلوگیری از زیان احتمالی صنایع در پیک مصرفی برق خبر داد و گفت: در تابستان سال گذشته قطعی برق واحدهای تولیدی بدون اطلاع قبلی انجام می‌شد، اما اکنون مقرر شد این اقدام نه‌تنها با اعلام به آنها بلکه با توافق تشکل‌ها صورت بگیرد. محمدصادق مفتح به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای کنترل قطعی برق صنایع در تابستان اشاره کرد و افزود: به دنبال ضرر و زیان سال گذشته صنایع تحت تاثیر قطعی پیاپی برق آنها، کارگروه مشترکی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو تشکلی شد تا بتوان از طریق تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه مانع از ضرر و زیان احتمالی صنایع در پیک مصرفی برق برای تابستان شویم. وی اظهار داشت: در زمستان سال گذشته، اقدامات درستی برای کنترل مصرف گاز صنایع در دستور کار قرار گرفت و در آن زمان توانستیم به موفقیت‌های زیادی در عدم قطعی گاز صنایع دست پیدا کنیم. مفتح خاطرنشان کرد: اکنون در حال مدیریت قطعی برق صنایع هستیم و تصمیمات اتخاذ شده به‌گونه‌ای است که کمترین آسیب به صنایع مختلف وارد شود. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که در وضعیت فعلی به دنبال اولویت‌بندی برای قطعی برق صنایع هستیم تا ضمن جبران کمبود برق، کمترین خسارت به صنایع وارد شود.



نیمه اول خردادماه سال جاری بود که معاون بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: صنایع باید تا جایی که می‌توانند برق موردنیاز خود را از بورس بخرند. حمیدرضا باقری گفته بود که صنایع می‌توانند بخشی از برق موردنیاز خود را در بورس و بخشی را از شرکت‌های برق منطقه‌ای تهیه کنند. به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر صنایعی که کد بورسی گرفته‌اند، برقی را که یقین دارند، مصرف می‌کنند را در بورس یا به صورت معامله دو جانبه خریداری کرده و بقیه آن را از طریق برق منطقه‌ای خریداری می‌کنند. معاون بازار برق ادامه داد: هیچ منع قانونی در معامله برق از بورس در زمان اوج مصرف برق در بورس وجود ندارد و صنایع می‌توانند در زمان اوج مصرف، برق خود را از بورس انرژی خریداری کنند. باقری گفت: ظرفیتی که به نیروگاه‌ها در بورس انرژی داده می‌شود، توسط مشترکان برق قابل خریداری است و هر مشتری قیمت بیشتری پیشنهاد دهد، برنده این بازار خواهد بود تا جایی که برق قابل عرضه تمام شود. در پی آن، بر اساس قانون عرضه و تقاضا در زمان‌های کمبود برق، چون رقابت بین خریداران بیشتر می‌شود، جهش قیمتی در بورس خواهیم داشت که این امر بازخورد لازم را به سرمایه‌گذار می‌دهد تا در زمینه احداث نیروگاه قدم پیش گذاشته و با اطمینان کامل و در یک محیط رقابتی سالم و کامل نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کند.

خود صنایع باید برق تولید کنند
در همین حال یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: صنایع بزرگ که درآمد بالایی دارند باید ترغیب شوند که برق مورد نیاز خود را تولید کرده و از این طریق هم جلوی خسارات ناشی از قطعی برق به حوزه صنعت را گرفته و هم از بار شبکه کاسته شود. مالک شریعتی نیاسر در گفتگو با ایسنا، درباره خسارات قطعی برق به صنایع بر ضرورت تولید برق توسط صنایع بزرگ تاکید و بیان کرد: صنایع بزرگ کشور نظیر پتروشیمی، فولاد و سیمان خودشان در وضعیت امروز کشور و در کمبود برق مقصر هستند. محاسباتی که ما انجام دادیم نشان می دهد که مصرف انرژی کشور را خود این صنایع بالا برده و به صورت غیر بهره ور از انرژی استفاده می کنند. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان اینکه قطعی برق برای صنایع زیان آور است و تاثیر مخربی بر تولید می گذارد، اظهار کرد: مجلس از سال گذشته به این موضوع ورود کرد و سعی داشت تا تعرفه برق صنایعی که درآمد بالایی دارند را واقعی تر کند تا این صنایع ترغیب شوند که خودشان نیروگاه تاسیس کنند و تاثیر مخربی که تا به امروز داشته اند را جبران کنند. صنایع نیز از مصوبه مجلس استقبال کردند. این نماینده مجلس تصریح کرد: براساس تفاهمنامه هایی که به امضا رسیده، این صنایع پیگیر احداث نیروگاه هستند، بدین ترتیب تامین برق این صنایع از شبکه سراسری جدا خواهد شد. این امر هم به نفع خود صنایع بوده و هم به نفع مردم است و هم شدت مصرف انرژی کاهش خواهد یافت و هم از بار شبکه کاسته می شود. شریعتی در پایان تاکید کرد: این به نفع صنایع است که برق آنها قطع نشود و یک منبع پایدار تولید داشته باشند اما مقصر اصلی این قطعی خود این صنایع بزرگ هستند. با تولید برق توسط خود این صنایع، این مشکل مرتفع خواهد شد.