نرخ ارزی هتل‌ها بررسی می‌شود


گروه جامعه: وزیر میراث فرهنگی گفت: برخی از اوقات می شنوم که هتل‌ها نرخ‌های نجومی از مردم می‌گیرند من به حساب این می‌گذارم که حتماً اشتباهی شده است. جامعه هتلداران به این موضوع نظارت کند. نشست رؤسای جوامع هتلداری استان‌ها و مناطق آزاد کشور با حضور عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری بعد ازظهر روز گذشته در هتل فردوسی تهران برگزار شد. در این نشست، عزت الله ضرغامی گفت: هتلداری کار عاشقانه است. اگر این عشق نباشد کسی هتلدار نمی‌شود. هتلداران مسائل زیادی دارند حتی همین موضوع قلیان هم می‌توانند در هتل مهم باشد. حالا اگر چهارتا عرب هم آمدند که قلیان بکشند مشکلی نیست. هتل را که نمی‌خواهیم شیرکش خانه کنیم!
وی افزود: هزینه‌ها در حال افزایش است. به هر حال اقلام هم گران شده و به خیلی از حوزه‌ها نیز تعمیم داده می‌شود. می‌دانیم شما هم مشکلاتی دارید. درباره این مسئله تصمیم گرفته می‌شود. شاهد بودم وزیر کشاورزی در یکی از سفرهای استانی هر قدر اصرار کرد مرغ ۴۵ تومانی که کف آن برای مرغدار ۶۰ تومان می‌شود را گران کنید، آقای رئیس‌جمهور موافقت نکرد. می‌گفت باید قیمت نهایی کنترل شود.
ضرغامی گفت: درباره مراکز هتل‌ها موافق هستم که متناسب با بالا رفتن هتل‌ها در قیمت‌ها تجدیدنظر شود. جامعه هتلداران مسئولیت دارد شما باید بر هتل‌ها نظارت کنید. الان سرویس‌های بهداشتی برای مردم و خانواده گلوگاه گردشگری است. مردم به سرویس بهداشتی مناسب دسترسی ندارند به همین دلیل مدیریت مستقل گذاشته ایم به شرکت مادر تخصصی سپرده ایم این کار را پیگیری کند. وی ادامه داد: منطقی برای گرفتن هزینه ارزی از گردشگران وجود دارد ولی در حال حاضر ۱۱ واحد هستند که حرف‌ها و نگاه متفاوت نسبت به این موضوع دارند. باید با نظرات آنها به جمع بندی برسیم.
وزیر میراث فرهنگی خطاب به هتلداران بیان کرد: در اینجا هر چیزی که خیال شما را راحت می‌کند و ما می‌توانیم کمک کنیم حتماً انجام می‌شود. ما موظفیم سلامت هتل را حفظ کنیم. خواهش من این است که وارد این موضوع شوید. زمانی بود که مجبور شدم دیر وقت به هتلی بروم. دیدم چند خانم بی حجاب در هتل رفت و آمد می‌کردند گفتم چطور امکان دارد. برخی توجیه نیستند. شاید چند تا خانواده دیگر هم باشند که می‌خواهند احساس راحتی کنند. هتل قانون دارد و باید به مسافر اعلام شود. بحث ما توصیه اخلاقی نیست. هر کسی که وارد هتل می‌شود ضوابطی را می‌پذیرد اجازه ندهید در این حوزه‌ها وزارت میراث فرهنگی دخالت کند رئیس هتل که از طرف شما آنجا را اداره می‌کند باید توجیه باشد و مؤدبانه قانون هتل را به مسافر بیان کند.
ضرغامی با بیان اینکه هر کسی را می‌بینید برای سرمایه گذاری در گردشگری تشویق کنید افزود: نباید قیمت زیرمیزی داشته باشید و گفته شود چون تقاضا زیاد بوده از مسافر جا از قیمت تابلو یک قیمت دیگر هم گرفته شود. برخی از اوقات نرخ‌های نجومی از هتل‌ها می‌شنویم من به حساب این می‌گذارم که حتماً اشتباهی شده است. نباید این طور باشد که مردم بروند به هتل و کیفیتی نامناسب دریافت کنند بعد بگویند که مملکت صاحب ندارد. تشکل شما صاحب نظارت بر کیفیت هتل هست. اجازه ندهید که مردم به چنین حرفی برسند. گاهی یک مشکل، کل صنف را زیر سوال می‌برد. وی خطاب به معاون گردشگری با بیان اینکه کمی خطر کنید گفت: برای تصدی گری‌ها باید جلسات بیشتری بگذاریم. این موضوع را معاون گردشگری پیگیری کند.