آرین احمدی اینفلوئنسرهایی که به فرهنگ می‌زنند

کسی فکرش را نمی‌کرد که یک روز به اشتراک گذاشتن تصاویر، بتواند دنیای انسان‌ها را متحول کند. زمان زیادی از اولین باری که دستگاهی به عنوان دوربین معرفی شد، می‌گذرد. این موضوع یک نقطه شروع برای داستان به وجود آمدن عکس و صنعت عکاسی بود. اما بدون شک با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی علی الخصوص اینستاگرام، این صنعت جان تازه‌ای گرفت و علاوه بر عکاسان حرفه‌ای، اینک مردم عادی نیز می‌توانند به صورت تفریحی عکاسی کنند و تصاویری که ثبت کرده‌اند را با دیگران به اشتراک بگذارند. سوال اینجاست که این برنامه پرطرفدار چه تاثیراتی را بر روی انسان‌ها گذاشته است؟ فرهنگ اینستاگرام چیست و افرادی که از آن استفاده می‌کنند، باید چه نکاتی را رعایت کنند؟ نشان دادن یک زندگی بی‌نقص و به اصطلاح لاکچری، چه آسیب‌های روانی را در جامعه ایجاد می‌کند؟
متاسفانه این روزها شاهد اتفاقات ناخوشایند و محصولات عجیب و غریب فرهنگی از درون شبکه‌های اجتماعی‌، علی الخصوص اینستاگرام هستیم، که اگر برای آنها برنامه ریزی صحیح فرهنگی نداشته باشیم می توانند تغییرات و اثرات منفی و جبران ناپذیری بر شیوه زندگی آحاد مردم جامعه داشته باشند، هر چند که تا امروز هم به دلیل نقص در برنامه ریزی صحیح فرهنگی و اقدامات بازدارنده و نظارتی به جای فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی اصولی‌، شبکه‌های مجازی و اینستاگرام تاثیرات منفی فراوانی را در سبک زندگی علی الخصوص جوانان گذاشته اند. اینفلوئنسر هایی که هر روز به تعدادشان افزوده می شود و برای کسب تعقیب کننده و ثروت بیشتر دست به هر کاری می زنند، از تولید محتوای زشت و زننده و مغایر با فرهنگ و ارزش‌ها گرفته تا نشان دادن سبک زندگی نامتعارف و یا بسیار لوکس و غیره و جوانانی که با سودای کسب ثروت و شهرت فراوان یادگیری مهارت و علم را رها کرده و به جرگه این افراد می پیوندند، شرایط جدید و بسیار خطرناکی را برای فرهنگ، سبک زندگی و حتی کسب و کار پدید آورده است. کافی است فقط یک بار به اینستاگرام سر بزنید که با دنیایی عجیب و ناهمگون با جامعه مواجه شوید، از غذا خوردن‌های عجیب و به اصطلاح ترکیبی با صدای بلند و آداب زننده گرفته تا همین آخرینش که استفاده از کودکان برای تولید محتوای زننده است ، همگی گویای این ادعا هستند که استفاده از محیط اینستاگرام که اتفاقا می‌تواند بسیار هم مثبت باشد نیاز به فرهنگ سازی و برنامه ریزی صحیح فرهنگی و اجتماعی دارد، و قطعا در عصر جهانی شدن و گسترش شبکه‌های اجتماعی ایجاد محدودیت و اقدام‌های بازدارنده نمی تواند راه کار مناسبی برای فراهم آوردن شرایط مطلوب باشد.
در همین راستا اقداماتی مانند موارد زیر به نظر می رسد می توانند در راستای ایجاد شرایط مطلوب و عبور از چالش های فعلی فرهنگی راه گشا باشند:
1-‌ آموزش سواد رسانه ای به آحاد مردم جامعه


2-‌ تدارک برنامه های با کیفیت و پر محتوا در صدا و سیما
3- تدارک برنامه های متنوع شاد و سرگرم کننده در فضای شهری توسط شهرداری‌ها که باعث پر شدن اوقات فراغت مردم می شود و همین امر باعث می شود که افراد جامعه کمتر به سمت شبکه‌های اجتماعی بروند و بیشتر زمان خود را با خانواده سپری کنند.
4-‌ دشناساندن صحیح و کامل فرهنگ و ارزش‌ها به آحاد مردم جامعه. ادوارد سعید در کتاب شرق شناسی می گوید هر گاه بیشتر فرهنگ خود را بشناسیم کم تر دچار آسیب فرهنگی خواهیم شد.
5-‌ عدم استفاده از اینفلوئنسرها در تبلیغات شهری و بیلبوردها (که این روزها فراوان شاهدش هستیم) و همچنین عدم استفاده از ایشان در صدا و سیما که متاسفانه برخی اوقات شاهد اینفلوئنسرهایی در صدا و سیما هستیم که محتوای پیج و صفحه شان هیچ همگونی با فرهنگ رایج کشور ندارد و مخاطب با دیدن آن ها در صدا و سیما دچار پارادوکس می‌شود.
در آخر نیز لازم به ذکر است برای استفاده مثبت از بستر شبکه‌های اجتماعی و همچنین آسیب نخوردن از شرایط موجود، باید هرچه سریع‌تر اقدامات و برنامه ریزی های لازم و صحیح فرهنگی صورت بگیرد. به قول قیصر امین پور، گاهی چه زود فرصتمان دیر می‌شود.