آب را عادلانه توزیع می‌کنیم

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنج شنبه در بیست و پنجمین سفر دولت مردمی به استان اصفهان رفت و در بدو ورود به این شهر در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه بیش از همه مشکلات کم‌آبی مردم استان را رنج می‌دهد، خاطرنشان کرد: کم‌آبی از مسائلی است که دولت برای رفع آن برنامه دارد و اطمینان داریم با کمک مسئولان محترم و مردم عزیزمان در این استان، این مشکل قابل رفع است. رئیس‌جمهور رفع مشکل کم‌آبی را نیازمند نوعی از مدیریت دانست که در اعمال این مدیریت مردم همراه دولت خواهند بود گفت: به این نکته در سفر توجه شده و اعتباراتی در نظر گرفته شده است. متأسفانه طرح‌های نیمه‌تمامی در این استان هست که اجرای آن‌ها از دهه ۶۰ آغاز شده است. باید بررسی کرد که چرا طرح‌هایی از دهه ۶۰ تاکنون در اینجا نیمه‌تمام مانده و همچنان بسامان نرسیده است. این از جمله مسائلی است که مردم را رنج می‌دهد.
به قلب مشکلات می‌زنیم
دکتر سید ابراهیم رئیسی در اولین بخش از برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان اصفهان پس از بازدید هوایی از بخش‌هایی از رودخانه زاینده رود در جمع اهالی روستای قلعه‌بالا حضور یافت و ضمن گفتگو با آنان، در جریان مشکلات و درخواست‌های ساکنان این روستا که عمدتاً کشاورز هستند، قرار گرفت. رئیس‌جمهور در جمع اهالی روستای قلعه‌بالا گفت: برخی پیشنهاد کردند که همزمان با روز‌های پرآب زاینده‌رود به اصفهان سفر کنم، اما بنده گفتم اتفاقاً در مقطع و زمانی که مسائل مردم حادتر است، باید به این استان بروم و از نزدیک مشکلات مردم را ببینم و حرف‌هایشان را بشنوم. رئیسی اظهار داشت: بعضی مسئولان از کنار مشکلات عبور می‌کنند، ولی ما به قلب مشکلات می‌زنیم و ان‌شاء‌الله آن‌ها را حل می‌کنیم.
رئیسی در ادامه بازدید‌های میدانی به اصفهان، از بخش‌های مختلف شرکت دانش‌بنیان صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) دیدن کرد. این شرکت به عنوان اولین مرکز ساخت انواع پرنده بال ثابت و بالگردان تعیین شده است و با در دستور قرار گرفتن برنامه ساخت هواپیمای مسافربری روند تکاملی خود را طی می‌کند.


همه باید به الزامات توزیع عادلانه آب ملتزم باشند
رئیسی همچنین در نشستی با جمعی از نخبگان استان با اشاره به اینکه راه دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی هیچ‌گاه راه هموار و آسانی نبوده است، تصریح کرد: دستاورد‌های بزرگ با تلاش فراوان و مجاهدانه به دست می‌آیند، همانگونه که الگو‌های ما از جمله شهید سلیمانی با جهاد در یک مسیر ناهموار و سخت توانستند دستاورد‌های بزرگی برای منطقه و جهان اسلام حاصل کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به طرح مشکل کم آبی از سوی سخنرانان این جلسه اشاره کرد و گفت: با علم بر همین مسئله اولین برنامه و حضور میدانی سفر خود به اصفهان را به بازدید از زاینده رود و تالاب گاوخونی اختصاص دادم. رئیسی با بیان اینکه عدم بهره برداری صحیح و کاهش نزولات آسمانی از جمله مهم‌ترین دلایل کم آبی در کشور است، افزود: آنچه مردم در زمینه مقابله با مشکل کم آبی می‌خواهند همان چیزی است که بر اساس کار یعنی عمل به عدالت هم تطبیق دارد. اجرای عدالت در این زمینه یعنی عمل بر اساس طرحی جامع که همه جوانب و ملاحظات موضوع را در نظر گرفته و راهکار‌های کارشناسانه برای برون رفت از وضعیت موجود ارائه کرده باشد.
رئیس‌جمهور اجرای عدالت در زمینه مدیریت منابع و توزیع آب را دارای الزاماتی دانست که همگان باید به آن ملتزم باشند و اظهار داشت: به عنوان مثال همه باید به اصلاح الگوی کشت بر اساس آنچه در طرح جامع مدیریت آب توصیه شده است، پایبند باشند و همچنین کسی به خود اجازه ندهد در مسیر رودخانه‌ها از آب سوءاستفاده کند. رئیسی با بیان اینکه هر طرح و راهکاری برای رفع مشکل آب استان اصفهان و کشور که بتواند دغدغه مردم را برطرف کند، حتماً مورد توجه دولت قرار خواهد گرفت و از کنار هیچ پیشنهادی بدون توجه عبور نخواهیم کرد، ادامه داد: مرام دولت مردمی عبور از کنار مشکلات نیست. برخی به بنده پیشنهاد دادند که زمانی به اصفهان سفر کنم که در زاینده رود آب جاری باشد، اما بنده تأکید کردم که اتفاقاً در زمانی به استان سفر می‌کنم که مردم با مشکلات شان درگیر هستند تا از نزدیک ببینم و بدانم که بر مردم چه می‌گذرد.
اصلاحات اقتصادی با صبر و همکاری مردم به فرجام می‌رسد
رئیسی عصر پنج شنبه در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان اصفهان، در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم، با بیان اینکه هر جا عقب‌ماندگی به وجود آمده محصول کم‌کاری یا تأخیر در انجام مسئولیت بوده است، تأکید کرد: اصلاحات اقتصادی باید زودتر در کشور اتفاق می‌افتاد. اصلاح نظام اقتصادی و قطع دست رانت‌خواران و مفسدان و دلالان از خدا بی‌خبر و باز کردن راه برای جوانان آماده کار و تلاش و فعالان اقتصادی، ضرورت امروز کشور است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از مسائل کشور آگاهم و درون مردم هستم و از مشکلات معیشتی و گرفتاری آن‌ها رنج می‌برم، گفت: اقدامات و اصلاحات دولت با صبر و همکاری مردم و پیگیری مجدانه مسئولانه و حضور همه دلسوزان کشور و فعالان اقتصادی به فرجام می‌رسد و شرایط به نفع مردم رقم خواهد خورد. دکتر رئیسی با اشاره به دشواری‌های مأموریت خطیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای ریشه‌کنی تروریسم در منطقه، گفت:بسیاری تصور می‌کردند که با وجود پول‌های امریکایی‌ها و نقشه صهیونیست‌ها نمی‌توان با داعش جنگید، اما مکتب شهید سلیمانی ثابت کرد که ما می‌توانیم و امروز هم با کمک مردم و اعتقاد به شعار «ما می‌توانیم» مشکلات حل می‌شود.
دولت در پیگیری کار مردم با احدی تعارف ندارد
دکتر سید ابراهیم رئیسی همچنین عصر پنج شنبه در شورای اداری استان اصفهان، با تأکید بر رویکرد تحول‌گرایانه دولت سیزدهم در اداره کشور، خاطرنشان کرد: اولین شرط این تحول، تغییر در روش مدیریت است. مهم‌ترین شرط موفقیت این اقدام، مدیر با کفایت، کارآمد و دلسوز است.
رئیسی ضمن یادآوری جمله رهبر معظم انقلاب که فرمودند «هیچ مشکلی نداریم که راه‌حل آن در همین کشور نباشد»، گفت: با تغییر نگاه و روش‌ها اطمینان دارم که همه مشکلات حل شدنی است و هیچ مشکلی وجود ندارد که حل آن در توان جوانان و دانشمندان ایرانی نباشد. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت اجرای عدالت به عنوان اولویت دولت مردمی، گفتگو با مردم درباره دلایل و زمینه‌های تصمیمات و سیاست‌ها را ضروری خواند و اظهار داشت: وقتی تصمیمی گرفته می‌شود همه باید بدانند مبنای آن تصمیم چیست. وقتی مردم مبنای تصمیمات و سیاست‌ها را بدانند حتماً همراهی می‌کنند و این همراهی اجرای سیاست‌های تحولی را آسان‌تر می‌کند. رئیس‌جمهور با ابراز ناخرسندی از حادثه متروپل آبادان و قطار مشهد – یزد، خطاب به مدیران گفت: پیش‌بینی‌های دقیق انجام دهید و بر کار کارشناسان نظارت کنید، نگویید اعتماد داشتیم. در این دوره انتظار مردم این است که مدیران نگاه تحولی داشته باشند، اگر مدیری نگاه تحولی ندارد حتماً او را کنار بگذارید. دولت مردمی بر سر کار مردم با احدی تعارف ندارد.