نخبگان را برای امید بیشتر مردم به دستگاه قضا می‌آوریم

  به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در جریان هفتمین سفر رسمی استانی خود، روز پنج‌شنبه در صدر هیئت عالی قضایی وارد استان قم شد. دیدار با اقشار مختلف مردمی و روحانیون، دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان قم، حضور در شورای اداری و بررسی مشکلات قضایی استان و تصویب مصوبات برای رفع مشکلات دستگاه قضایی از مهم‌ترین برنامه‌های سفر رئیس قوه قضائیه به استان قم بود.
ضرورت برخورد کریمانه با مراجعان به دستگاه قضایی
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نخستین برنامه از سفر به استان قم در دیدار با قضات و کارکنان قضایی این استان با اشاره به توفیقات دستگاه قضایی در رسیدگی و رفع مشکلات مردم با اشاره به افکارسنجی‌ها از مردم طی ماه‌های اخیر اظهار کرد: به نظر می‌رسد امید مردم به قوه قضائیه نسبت به گذشته بیشتر شده است و از این جهت باید از زحمات و خدمات شما همکاران قضایی تقدیر کنم. شما کارکنان و مسئولان قضایی به رغم مشکلات و کمبود‌های موجود و حجم کار سنگینی که دارید، الحمدلله در خدمت‌رسانی به مردم توفیق داشته‌اید. وی افزود: یکی از وجوه تدابیر اتخاذی برای کاهش ورودی پرونده‌ها، اصلاح قانون است و ما در این رابطه دستورات لازم را برای کاستن از عناوین مجرمانه به معاونت حقوقی قوه قضائیه صادر کرده‌ایم، از سویی دیگر باید در راستای کاستن از فرآیند‌های موجود در دستگاه قضایی نیز اقدامات مقتضی را انجام دهیم، بعضی کار‌ها را می‌توان آسان‌تر انجام داد، لذا باید پیچ‌های اداری دست و پا گیر را برای تسریع و تسهیل در امور حذف کرد.
رئیس قوه قضائیه در پایان بر اهمیت تکریم ارباب رجوع و مراجعان توسط مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی تأکید کرد و بیان داشت: باید با همه مراجعان به دستگاه قضایی حتی آن‌هایی که احیاناً برخورد‌های غیرمتعارف و غیرانتظار دارند، برخورد محترمانه و کریمانه صورت گیرد، علاوه بر این باید در روند رسیدگی به پرونده‌ها نهایت تدبیر و هوشیاری اتخاذ شود تا از تحمیل هرگونه مسئله که برای مردم و مراجعان سختی و گرفتاری پدید می‌آورد، جلوگیری شود.


قدردانی مراجع از رویکرد تحولی دستگاه قضا
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در جریان سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام، مکارم‌شیرازی سبحانی و نوری‌همدانی دیدار کرد و به ارائه گزارشی پیرامون عملکرد دستگاه قضا و دستاورد‌ها و مصوبات سفر هیئت عالی قضایی به استان قم پرداخت. آیت‌الله مکارم‌شیرازی از برخی اقدامات رئیس قوه قضائیه قدردانی و توصیه‌هایی را در خصوص برخی موضوعات و مشکلات مهم قضایی ایراد کرد. آیت‌الله سبحانی هم ضمن قدردانی از اقدامات مجدانه رئیس دستگاه قضا به بیان مطالب و توصیه‌هایی پیرامون موضوعات مهم و کلان کشور و قوه قضائیه پرداخت. آیت‌الله نوری‌همدانی نیز با قدردانی از اقدامات رئیس قوه قضائیه در امر احقاق حق و اجرای عدالت بیان داشت: امروز قاطعیت، اراده و راهبرد‌های رئیس قوه قضائیه بسیار تأثیرگذار و خوب ارزیابی می‌شود و کار‌های شایسته‌ای در دستگاه قضایی در راستای خدمت به مردم صورت گرفته است.
این مرجع تقلید با اشاره به موضوع دریافت دیرکرد وام بیان داشت: ربا و ذلت در برابر دشمن دو گناهی است که طبق آیات قرآن تأثیرگذاری آن‌ها در جامعه از سایر گناهان بیشتر است.
کالا‌هایی که ۲۳ سال در انبار سلفچگان خاک می‌خوردند
محسنی‌اژه‌ای در جلسه شورای قضایی استان قم با اشاره به گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص راکد ماندن چندین ساله یک محموله بزرگ پارچه به ارزش تقریبی ۲۰میلیارد تومان از سال ۱۳۹۹ در انبار سازمان اموال تملیکی سلفچگان گفت: لازم است هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف این محموله پارچه اقدامات مقتضی صورت بگیرد.
قاضی‌القضات افزود: طبق گزارش رئیس سازمان بازرسی، برخی اموال و کالا‌ها از سال ۱۳۷۸ تا امروز یعنی ۲۳سال در انبار‌های سلفچگان باقی مانده‌اند، ماندن این کالا‌ها در انبار مشکل ایجاد می‌کند، فوراً و پس از آنکه مشخص شد این کالا‌ها متعلق به اشخاص هستند یا دولت، باید نسبت به تعیین تکلیف آن‌ها اقدام شود.
رئیس دستگاه قضا در همین راستا از رئیس کل دادگستری استان قم خواست با کمک بازرسی و استانداری قم، جهت تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر کالا‌های راکد موجود در انبار‌های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، هیئتی را به این منطقه اعزام کند.
باید ثابت کنیم نظام اسلامی پاسخگوی دنیا و آخرت مردم است
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به گذشت بیش از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: نهایت توقع از ما می‌رود که بتوانیم ثابت کنیم نظام اسلامی و نظام ولایی، پاسخگوی دنیا و آخرت مردم است و می‌تواند دنیا و آخرت را توأمان برای مردم به ارمغان آورد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای ایجاد تنش در کشور با به‌کارگیری ابزار تحریم و سایر دسیسه‌ها بیان داشت: دشمن تلاش دارد با ابزار مختلف، ذائقه مردم به ویژه نسل جدید و الگوی زندگی آن‌ها را تغییر دهد، از سویی دیگر، تمرکز دشمن بر مخدوش کردن وجهه مراکز و مراجعی است که مأوای مردم هستند.
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تلاش‌های دستگاه قضایی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام و ارتقای امید مردم به تحقق عدالت در جامعه بیان داشت: تلاش داریم در دوره جدید قوه قضائیه از ظرفیت‌های نخبگان حوزه و نخبگان بخش‌های مختلف جامعه برای پیشبرد امور استفاده و در مدیریت دستگاه قضایی تحول ایجاد کنیم.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دستگاه قضایی باید مأمن و ملجأ همگان باشد، تصریح کرد: هر فردی که تصور دارد به او ظلم شده، باید بتواند برای احقاق و استیفای حق خود به مراجع قضایی مراجعه کند، البته مجرمان باید خوف داشته باشند و ظالمان و متعدیان باید این احساس را کنند که در برابر آن‌ها قدرتی برخوردکننده وجود دارد. محسنی‌اژه‌ای همچنین در دیدار با اقشار مختلف مردم استان قم با اشاره به اقدام دستگاه قضایی در راستای احصای آن دسته از مشکلات مردم که مرتبط با قوه قضائیه است، گفت: از ابتدای مسئولیت ریاست دستگاه قضا مشکلات مردم را که مرتبط با دستگاه قضایی است، احصا و تعیین کرده‌ایم که کدام یک از این مشکلات نیازمند اصلاح یا ایجاد قوانین است و کدام یک از معضلات نیازمند بهبود روش‌ها یا رفع کاستی‌های مرتبط با نیرو و امکانات است.
شعار باید تبدیل به شعور شود
نشست با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم، از دیگر برنامه‌های قاضی‌القضات در سفر به این استان بود. اژه‌ای با اشاره به اهمیت عمل‌گرایی و پرهیز از شعار دادن‌های صرف گفت: شعار باید تبدیل به شعور شود و این شعار دادن‌ها باید خود را در مقام عمل نشان دهد و اصطلاحاً «قول» باید تبدیل به «فعل» شود. وقتی یک مسئول شعاری می‌دهد و تبدیل به عمل نمی‌شود باید آسیب‌شناسی شود که این عدم‌تحقق و عدم‌فعلیت آن شعار ناشی از چه بوده است.
قاضی‌القضات با بیان اینکه رفع مشکلات و موانع تولیدی و صنعتی کشور در گرو تشریک مساعی و تعامل میان دولت و تولیدکنندگان و صنعتگران است، گفت: هیچ کدام از دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی یا تولیدکنندگان و صنعتگران به تنهایی و به صورت یک‌طرفه توانایی فائق آمدن بر مسائل و مشکلات حوزه تولید را ندارند و با توجه به آنکه مسئله ارتقای تولید ملی جزو اولویت‌های کشور است، ضرورت دارد همه بخش‌های حکومتی و خصوصی در ضمن تعامل و همگرایی با یکدیگر در مسیر غلبه بر مشکلات و موانع عرصه تولید گام بردارند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دولت باید پیشبرد امور تولیدی و صنعتی را به مردم و بخش خصوصی واگذار و مسئولیت هدایتگری و سیاستگذاری و حمایتگری خود را دنبال کند، بیان داشت: اینکه ما در قول و شعار مدام تأکید می‌کنیم باید کار را به مردم و بخش خصوصی واگذار کرد، اما در عمل، این مهم تحقق کامل پیدا نمی‌کند، امری است که باید آسیب‌شناسی شود، ما باید به لوازم این موضوع ملتزم باشیم و در مسیر تقویت بخش خصوصی و مردمی گام برداریم.