دولت انگلیس بالاخره آسانژ را به آمریکا تحویل می‌دهد


گروه بین‌الملل : دولت انگلیس تایید کرد که بنیانگذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» را برای رسیدگی به اتهامات جاسوسی به آمریکا مسترد خواهد کرد. «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس جمعه (۱۷ ژوئن) با استرداد «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» به ایالات متحده برای مواجهه با اتهامات جنایی موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آسانژ از سوی مقامات آمریکایی برای ۱۸ اتهام از جمله جاسوسی مرتبط با انتشار مجموعه گسترده‌ای از سوابق محرمانه نظامی ایالات متحده و اسناد دیپلماتیک توسط ویکی‌لیکس که به ادعای آن‌ها جان افراد را به خطر انداخته، تحت تعقیب است.
حامیان او می‌گویند که او یک قهرمان است که به دلیل افشای اقدامات نادرست ایالات متحده در جنگ‌های افغانستان و عراق قربانی شده و پیگرد قانونی او یک حمله با انگیزه سیاسی به روزنامه‌نگاری و آزادی بیان است.
وزارت کشور انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد هفدهم ژوئن پس از بررسی دادگاه عمومی و دادگاه عالی، دستور استرداد آقای جولیان آسانژ به ایالات متحده صادر شد. در این بیانیه ذکر شده که وی حق عادی ۱۴ روزه برای درخواست تجدیدنظر را دارد. طبق گزارش رویترز، این تصمیم به معنای پایان نبرد حقوقی آسانژ استرالیایی‌تبار که بیش از یک دهه است ادامه دارد، نیست.
او می‌تواند در دادگاه عالی لندن درخواست تجدیدنظر کند که باید برای ادامه اعتراض موافقت کند. او در نهایت می‌تواند به دنبال ارسال پرونده خود به دادگاه عالی بریتانیا باشد؛ اما اگر درخواست تجدیدنظر رد شود، آسانژ باید ظرف ۲۸ روز مسترد شود. ویکی‌لیکس در واکنش، موافقت دولت انگلیس با استرداد آسانژ را «روز سیاه آزادی مطبوعات» و «دموکراسی بریتانیا» خواند.